پس از دو دهه سنگ مزار تاریخی در کاشان مرمت شد

کاشان - رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، از آغاز بررسی و مرمت سنگ مزار تاریخی در کاشان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان کاشان، محسن جاوری با تاکید بر اهمیت تاریخی این سنگ مزار تاریخی اذعان داشت: با توجه به تحقیقات اولیه و شواهد به دست آمده از کیفیت و ماهیت این سنگ قبر که از نوع کاشی بزرگ قطعه زرین فام است  معلوم شد که این شی تاریخی متعلق به دوران ایلخانی و مربوط به مقبره یکی از مشاهیر منطقه است.
وی افزود: این سنگ قبر تاریخی ارزشمند در چند قسمت دچار شکستگی و نقص شده است که اقدامات پژوهشی و مرمت آن در دستور کار این اداره قرار گرفت.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان ادامه داد: این سنگ قبر بیش از 2 دهه پیش، پس از سرقت با همکاری نیروی انتظامی کاشان توقیف و به همین صورت ثبت و ضبط شده بود و در این مدت در مخزن موزه ملی کاشان در مجموعه جهانی باغ فین نگهداری می‌شد.
این باستان شناس و مدرس دانشگاه اضافه کرد: با توجه به اینکه کاشان از دیرباز تاریخ یکی از مراکز اصلی تولید کاشی و سفال زرین فام در طی دوران سلجوقی و ایلخانی بوده و مهمترین آثار برجای مانده از این هنر و فن پیچیده منسوب به کاشان است، معرفی این شی به عنوان نمونه بارز ارزشمند باقی مانده از هنرمندان این دوره حائز اهمیت خاصی است.
جاوری اظهار امیدواری کرد که پس از پژوهش‌های لازم و مرمت این شی با ارزش تاریخی در موزه ملی کاشان در معرض دید عموم قرار می‌گیرد..02150/131/10
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
 
کد خبر 271359

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.