«تسلی بخشی های فلسفه» نقد و بررسی می شود

نشست متمرکز گروهی درباره کتاب «تسلی بخشی های فلسفه» نوشته «آلن دوباتن» از سوی موسسه فرهنگی پژوهشی آژمان برگزار می‌شود.

به گزارش ایمنا، نشست های موسسه فرهنگی پژوهشی آژمان که به سومین سال برگزاری وارد شده اند به بررسی و نقد کتاب و فیلم اختصاص دارد. نشست های کتاب به صورت ماهانه در پنج شنبه آخر هر ماه و نشست های فیلم در روزهای پنج شنبه آخر ماه های زوج برگزار می شود.
کتاب «تسلی بخشی های فلسفه» از جمله آثار درخشان آلن دوباتن است. او در این کتاب از شیوه‌هایی یاری می‌جوید که در نوع خود بدیع است‌. او به آثار، نظرات و بیوگرافی شش فیلسوف بزرگ نقب می‌زند تا از این رهگذر پاسخی به تشویش‌ها و مشکلات روزمره انسان داده باشد. تسلی‌بخشی‏‌های فلسفه کتابی است که مباحث فلسفی را به ساده‌ترین زبان ممکن در اختیار خواننده قرار می‌دهد، زبان ساده ای که نشان از میل دوباتن به انتشار و ترویج فلسفه در میان اکثریت انسان‌ها دارد. نویسنده در این کتاب شش فیلسوف بزرگ را در برابر شش مشکل و یا معضل انسانی قرار می‌دهد و از هرکدام به عنوان نماینده‌ای برای این مشکلات یاد می‌کند. سقراط‌، سنکا، اپیکور، مونتنی‌، شوپنهاور و نیچه فیلسوفانی هستند که دوباتن از آثار و نظریاتشان در کتاب تسلی‌بخشی‏‌های فلسفه استفاده می‌کند، از دید او این شش فیلسوف می‌توانند در رابطه با شش مشکل انسانی نقشی تسلی‌بخش را داشته باشند. سقراط فیلسوفی تسلی‌بخش در مواجهه با عدم محبوبیت است‌، از سقراط می‌آموزیم که عدم محبوبیت را هیچ انگاریم‌، سنکا یاور ما در برابر احساس ناامیدی و یاس است و اپیکور مشکلات مادی و اقتصادی ما را درمان می‌کند، این اپیکور است که باید برای بی‌پولی ما فکری کند. مونتنی فیلسوف ناتوانی‌ها و ناکارآیی‌های ماست و شوپنهاور نیز تسلی‌بخش قلب‌های شکسته است‌. در نهایت به نیچه می‌رسیم‌، فیلسوف ارتفاعات بلند هم یاور انسان در برابر سختی‌های زندگی است‌.
نشست متمرکز گروهی درباره کتاب «تسلی بخشی های فلسفه»، روز پنجشنبه 28 بهمن ماه 1395 ساعت 16 تا 18 در محل موسسه فرهنگی پژوهشی آژمان واقع در چهارباغ عباسی، خیابان شیخ بهایی، بعد از چهارراه قصر، جنب دارالقرآن، ساختمان میرداماد، طبقه 2، واحد 23 برگزار می شود.
12168/135/4
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
 
کد خبر 269461

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.