اکران فیلم مستند «ماده 61 » در نگارستان امام خمینی(ره)

در سومین هفته از دوره جدید خانه مستند که با همکاری دفتر تخصصی سینمای شهرداری اصفهان و با رویکرد زنان در حال برگزاری است، فیلم مستند «ماده 61» ساخته مهوش شیخ الاسلامی اکران می شود.

مشاور مطبوعاتی خانه مستند اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایمنا با اعلام این خبر گفت: این مستند که ساخته مهوش شیخ الاسلامی است، به بررسی تجاوز جنسی به زنان و دفاع از خود قربانیان این تجاوزات که گاه به قتل متجاوز منتهی می شود می پردازد.
پژمان نظرزاد افزود: این فیلم مستند ساعت 16:30 دقیقه روز سه شنبه نوزدهم بهمن ماه در سالن نمایش فیلم نگارستان امام خمینی (ره) اکران خواهد شد و سپس با حضور کارشناسان مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت. ورود برای علاقمندان به سینمای مستند آزاد و رایگان است.

مهوش شیخ الاسلامی نیز درباره این مستند می گوید: «من از پیش از انقلاب، فیلمسازی می‌کردم و مطمئنا با مسائل اجتماعی‌، فرهنگی‌، سیاسی بسیاری در پشت و جلوی دوربین آشنا بود‌ه‌ام. بعد از 6 سال تحقیق درباره‌ این فیلم، وارد زندان شدم که معقوله سخت و وحشتناکی برایم بود. گاهی برای خودم جای تعجب دارد که چطور در طول چهار روز فرصتی که در اختیارم قرار دادند، این فیلم را به سرانجام رساندم، زیرا این مدت زمان بسیار کوتاهی بود و باید هرچه زودتر فیلم می‌گرفتم. با وجود بیش از سی سال تجربه‌ فیلم‌سازی، آنقدر خودم را باخته بودم که برای خودم جای تعجب داشت. بنابراین بسیار زود به خودم مسلط شدم و با زنانی که در این فیلم حضور دارند صحبت کردم. زندان رفتن کار آسانی نیست اما پیگیری و سماجت در کار مستند موجب شد که من به این محیط ورود پیدا کنم و فکر می‌کنم اولین بار و آخرین باری است که یک دوربین توانست این چنین وارد زندان شود.  بعد از چهار سال که از ساخت این فیلم می‌گذرد و آن را می‌بینم باورم نمی‌شود که این من بودم به زندان رفتم و این فیلم را ساختم زیرا بعد از این فیلم چند ماه بیمار روانی بودم و ساخت این فیلم مرا خیلی عصبی کرد و من در تمام این مدت تلاش کردم خودم را کنترل کنم. من در این فیلم با 26 زن مصاحبه کردم و این فیلم کاملا مستند است.»
این فیلمساز متولد 1324 ملاير، فارغ التحصيل سينما از مدرسه فيلم لندن است. وي فعاليت هنري را با كارگرداني فيلم مستند «توپ» آغاز و با مديريت توليد، دستياري و منشي گري صحنه ادامه داد. شيخ الاسلامي در مجموعه هاي تلويزيوني «دايي جان ناپلئون»، «كوچك جنگلي»، «هزار دستان» و «سربداران» به عنوان مدير توليد و برنامه ريز همكاري داشته است. از فعاليت هاي او مي توان به داوري در جشنواره هاي فيلم مستند تامپره 2000، مستند كيش و جشن خانه سينما اشاره كرد. «برگ سبز»، «به كجا تعلق دارم»، «پرسنگ دوز»، «پير حرا»، «چارشو»، «دست ها»، «سپيد جامگان»، «قاتل يا مقتول»، «ماده‌ي 61» و «يوفك» از جمله فيلم هاي اين کارگردان برگزيده‌ سينماي مستند هستند. شيخ الاسلامي تاکنون جوايز بسياري را براي فيلم هايش از جشنواره هاي بين المللي فيلم مستند در سراسر جهان دريافت کرده است./
12106/135/5
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
کد خبر 268642

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.