حماسه حسینی راز پیروزی و رمز تداوم انقلاب اسلامی

لنجان_امام جمعه زاینده رود گفت: از دیدگاه امام خمینی، نهضت عاشورا دین را احیاء کرد و حاکمیت اللّه، عبودیت خداوند، زدودن طاغوت، نشاندن اوامر و نواهی الهی به جای فرهنگ منحط دستگاه اموی، ارمغان این حماسه شکوهمند بود و مردم نیز از فرهنگ عاشورایی به خوبی استفاده کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان؛ حجت اسلام حسن صفر زاده تهرانی در آئین نمادین استقبال از امام خمینی(ره) در گلزار شهدای زرین شهر اظهار کرد: امروز سالگرد استقبال با شکوه و بی نظیر مردم ایران از مرجعیت دینی خود بوده و نمونه این استقبال را تاریخ ندیده و نخواهید دید با امتیازات فراوان شکل گرفت.
وی افزود: روزی که امام خمینی(ره) تصمیم گرفتند به میهن خویش بازگردند خطرات بسیار ایشان را تهدید می کرد و تمام کسانی که امده بودند تا بر این انقلاب یار و کمک باشند وصیت نامه های خود را نوشته و با کفن به میدان آمده بودند تا از امام زمان خود حمایت کنند.
امام جمعه زاینده رود تصریح کرد: از سوی دیگر خبر بازگشت امام به ایران موجی از شادی را در سراسر کشور ایجاد کرده و گروه کثیری از طبقات مختلف مردم از شهرهای دیگر استان ها برای استقبال از امام به این تهران آمده بود.
وی ادامه داد: شادی وصف‌ناپذیری سرتاسر ایران را فرا گرفته بود، با آن که امام چراغانی و تشریفات رسمی را خوش نداشتند و فرموده بودند از آن پرهیز شود، بیشتر مغازه‌ها و سر درب خانه‌ها با چراغ‌های رنگارنگ تزئین شده بود و خیابانها و میادین سراسر با بیرق‌های سبز و تصاویر کوچک و بزرگ امام آراسته شده بود.

صفرزاده اضافه کرد: همه آماده بودن و دو وظیفه مهم بر عهده مردم بود نخست شرکت در استقبال و دوم پذیرایی از مسافرانی که برای استقبال به تهران آمده بودند و مردم دست به دست هم داده و از مسافران شهرها، به رایگان پذیرایی می‌کردند، و هزینه خورد و خوراک و اقامت آنان را مردم بر عهده داشتند، غذا می‌دادند، شربت و شیرینی پخش می‌کردند، آب و چای می‌آوردند.
وی عنوان کرد: در بین تمام راه هایی که در پیش امام خمینی(ره) بود ایشان بهترین راه را انتخاب کردند چراکه ایشان به دنبال گسترش قیام مردمی، ایشان حضور در کنار مردم را ضروری دانستند و در پیامی عزم خود را مبنی بر بازگشت به ایران اعلام کردند.
امام جمعه زاینده رود بیان کرد: بختیار که با حمایت امریکا و به عنوان یک چهره ی ملی قصد مهار انقلاب و خاموش کردن شعله های قیام را داشت، خود را در این امر ناتوان می دید و از این جهت تلاش می کرد تا با قانونی جلوه دادن دولت خود، قیام مردم را سرکوب کند و مخالفت خود را با بازگشت امام قدس سره اعلام، و دستور بسته شدن فرودگاه های کشور را داد.
وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که پس از فرار شاه، ملت منتظر بازگشت امام خمینی« قدس سره» بودند و برای مردم آمدن امام خمینی(ره) پیروزی بزرگی بود و برای تشکیل حکومت اسلامی حضور ایشان را الزامی می دانستند. صفرزاده تهرانی اذعان کرد: سرانجام روزنامه های عصر 11 بهمن خبر دادند امام فردا در تهران است از این رو افراد فراوانی از دیگر شهرها به تهران آمدند و روز بعد به ناگاه بلندگوها خبر دادند هواپیمای ایرفرانس حامل امام« قدس سره» به تهران نزدیک می شود.
وی یاداور شد: در دوازدهم بهمن 1357، پرشکوه ترین استقبال تاریخ جلوه گر شد و این روز یکی از ماندگارترین روزهای تاریخ معاصر ایران است و شور و شوق مردم در آن وصف ناپذیر بود و میلیون ها نفر در دو طرف خیابان های مسیر امام خمینی رحمه الله ایستاده بودند.
امام جمعه زاینده رود متذکر شد: امام خمینی رحمه الله در فرودگاه مهرآباد پس از شنیدن پیام ملت، سخنانی ایراد فرمود. ایشان ابتدا از تمام اقشار ملت از پیر و جوان، روحانی و کسبه، قاضی و وکیل، کارمند و کارگر و کشاورز که در راه رسیدن به پیروزی رنج و مصیبت دیدند و ثابت قدم ماندند، صمیمانه تشکر کرد.

وی تاکید کرد: امام در این سخنان خود با بیان رمز پیروزی فرمودند «ما باید از همه طبقات ملت تشکر کنیم که این پیروزی تا اینجا به واسطه وحدت کلمه بوده است، وحدت کلمه مسلمین، همه، وحدت کلمه اقلیت های مذهبی با مسلمین، وحدت دانشگاه و مدرسه علمی، وحدت روحانی و جناح سیاسی، ما باید همه این رمز را بفهمیم که وحدت کلمه، رمز پیروزی است و این رمز پیروزی را از دست ندهیم».
صفرزاده تهرانی گفت: بهشت زهرا، نخستین جایی بود که امام خمینی رحمه الله پس از بازگشت به وطن به آنجا رفت و با پاس داشت مقام شهیدان و خواندن فاتحه، سخن رانی تاریخی خود را در آنجا ایراد کردند و در میان ازدحام جمعیت میلیونی استقبال کننده و مشتاق زیارت امام، انتقال ایشان تا بهشت زهرا به سختی صورت گرفت.
وی افزود: اوج سخنان امام خمینی رحمه الله که احساسات مردم را به شدت برانگیخت، این جمله بود «من دولت تعیین می کنم من به پشتیبانی این ملت دولت تعیین می کنم» چند روزی بیش نگذشته بود که امام به وعده خود عمل کرد و دولت انتقالی با تصویب شورای انقلاب به مردم معرفی شد.

امام جمعه زاینده رود حماسه حسینی را، راز پیروزی و رمز تداوم انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: از دیدگاه امام خمینی، نهضت عاشورا دین را احیاء کرد و حاکمیت اللّه، عبودیت خداوند، زدودن طاغوت، نشاندن اوامر و نواهی الهی به جای فرهنگ منحط دستگاه اموی، ارمغان این حماسه شکوهمند بود و مردم نیز از فرهنگ عاشورایی به خوبی استفاده کردند.
وی ادامه داد: در ميان حوادث تاريخی حادثه كربلا برجسته ترين حادثه در بهره گيری از عنصر مقاومت و صبر بوده چراکه حماسه وايثار و مجاهدتهايی كه در واقعه عاشورا جلوه نمود ويژه و منحصر به فرد است .
صفرزاده تهرانی اضافه کرد: قيام‌ عاشورا، مهم‌ترين‌ حادثه‌ در تاريخ‌ تشيع‌ است به‌گونه‌ای‌ كه‌ صورت‌ و سيرت ‌شيعه‌ را دگرگون‌ كرد و به‌ آن‌ پشتوانه‌ حماسی‌ و عاطفی‌ داد و تشيع‌ را به‌ مذهب‌ حماسه‌ و خون‌ مبدل‌ نمود، بنابراين‌ كربلا و شهادت،‌ براي‌ شيعه‌ از قالب‌ لفظ‌ و مكان‌ خاص‌ به‌ يك‌ مفهوم‌ مقدس‌ و ايجادكننده‌ حماسه ها در طول‌ تاريخ‌ تبديل‌ شده‌ است.

وی بیا کرد: از این رو حماسه‌ عاشورا در طول‌تاريخ‌، سرمشقی‌ برای‌ تشكيل‌ حكومت‌ مبارزه‌ با ظلم‌ بوده‌ و در تاريخ‌ معاصر ما نيز امام‌ حسين(ع)، كربلا و شهادت،‌ نقش‌ الهام‌بخش‌ خود را به‌ خوبی‌ ايفا كرده‌ است و نمونه بارز آن در انقلاب‌ اسلامي‌ ايران است كه بی‌شك‌ بزرگ‌ترين‌ حادثه‌ قرن‌ قرن به شمار آمده و نقش‌ حماسه‌ كربلا و ولایت فقیه در آن كاملاً واضح‌ است.

02116/131
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
کد خبر 267673

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.