مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیستی براساس تعریف قانونی

براساس ماده ۳ قانون حفاظت و بهسازي محيط زيست عرصه هاي طبيعي با عنوان پاركهاي ملي، آثار طبيعي ملي، پناهگاه حيات وحش و منطقه حفاظت شده تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست كشور قرار دارد.

به گزارش ایمنا، براساس ماده سه قانون حفاظت و بهسازي محيط زيست عرصه هاي طبيعي چهار نوع تعریف متفاوت دارند. مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست عبارتند از: پارك های ملي، آثار طبيعي ملي، پناهگاه حيات وحش و منطقه حفاظت شده که تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست كشور قرار دارد.
از آنجا که هر روز اخبار محیط زیستی از این خبرگزاری به اطلاع رسانده می شود، خبرنگار ایمنا در مورد مناطق حفاظت شده توضیح بیشتری می دهد:
هرگونه دخل و تصرف در اراضي مشمول اين مناطق تابع مقررات ويژه اي بوده و سازمان حفاظت محيط زيست قائم مقام كليه سازمانها و وزارتخانه هاي ديگر است.
 تعيين مناطق چهارگانه و تصويب حدود آن با پيشنهاد سازمان حفاظت محيط زيست و تصويب آن در كميسيون امور زيربنايي صنعت و محيط زيست مي باشد. براساس آئين نامه اجرايي اين قانون مناطق چهارگانه به شرح ذيل تعريف مي شود:

پارك ملي
پارك ملي به محدوده‌اي از منابع طبيعي كشور اعم از جنگل و مرتع و بيشه هاي طبيعي و اراضي جنگلي و دشت و آب و كوهستان اطلاق مي‌شود كه نمايانگر نمونه‌هاي برجسته‌اي از مظاهر طبيعي ايران باشد و به منظور حفظ هميشگي وضع زندگي و طبيعي آن و همچنين ايجاد محيط مناسب براي تكثير و پرورش جانوران وحشي و رشد رستني ها در شرايط كاملاً طبيعي تحت حفاظت قرار مي‌گيرد. در پارك هاي ملي تيراندازي، شكار، تعليف احشام، قطع درختان، بوته كني و بطور كلي هر عملي كه موجب تخريب محيط شود ممنوع است. ورود و عبور در اين پارك ها نيز تابع دستورالعمل سازمان مي باشد.

آثار طبيعي ملي
آثار طبيعي ملي عبارت از پديده هاي نمونه و نادر گياهي يا حيواني يا اشكال يا مناظر كم نظير و كيفيات ويژه طبيعي زمين يا درختان كهنسال يادگار تاريخي مي باشند كه به منظور داشتن محدوده متناسبي، تحت حفاظت قرار مي گيرند. تعليف احشام، قطع درختان، بوته كني، تجاوز و تخريب محيط و بطور كلي هر عملي كه موجب از بين رفتن رستني ها و تغيير اكوسيستم شود در آثار طبيعي ملي ممنوع است. ورود و عبور در اين مناطق نيز تابع دستورالعمل سازمان است.

پناهگاه حيات وحش
پناهگاه حيات وحش به محدوده‌اي از منابع طبيعي كشور اعم از جنگل و مرتع و بيشه‌هاي طبيعي و اراضي جنگلي و دشت و محيطهاي آبي و كوهستان اطلاق مي‌شود كه داراي زيستگاه طبيعي نمونه و شرايط اقليمي خاص براي جانوران وحشي بوده و به منظور حفظ و يا احياي اين زيستگاهها تحت حفاظت قرار مي‌گيرد. شكار و صيد در اين مناطق ممنوع است و قطع درختان، بوته كني، تجاوز و تخريب محيط، خارزني، زغال گيري و هر عملي كه موجب تخريب و تغيير اكوسيستم شود نيز در آنها ممنوع مي باشد. تعليف احشام نيز طبق ضوابط تعيين شده انجام مي شود. حداقل يك پنجم وسعت پناهگاه هاي حيات وحش و مناطق حفاظت شده به عنوان محدوده امن آنها تلقي شده و چراي دام در اين محدوده ممنوع است.

منطقه حفاظت شده
به‌ محدوده‌اي‌ از منابع‌ طبيعي‌ كشور اعم‌ از جنگل‌ و مرتع‌ و دشت‌ و آب‌ و كوهستان‌ اطلاق‌ مي‌شود كه‌ از لحاظ‌ ضرورت‌ حفظ‌ و تكثير نسل‌ جانوران‌ وحشي‌ يا حفظ‌ و يا احياء رستني ها و وضع‌ طبيعي‌ آن‌ داراي‌ اهميت‌ خاصي‌ بوده‌ و تحت‌ حفاظت‌ قرار مي‌گيرد. مقررات و ضوابط مربوط به مناطق حفاظت شده تا حدي شبيه به پناهگاه حيات وحش است.
 علاوه بر مناطق چهارگانه، سازمان مي تواند به منظور حفظ حيات وحش، برخي از مناطق ديگر را نيز تحت حفاظت و مديريت قرار دهد كه در اين مورد مي توان به مناطق شكار ممنوع، رودخانه ها و تالاب ها اشاره كرد/01190/142/4
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
کد خبر 267139

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.