6 فروردين ‌1367؛ آغاز عمليات‌ بيت‌المقدس ‌4 در منطقه‌ی‌ دربندی‌خان

خبرگزاری ايمنا: در چنین روزی از سال ‌1367؛ عمليات‌ بيت‌المقدس ‌4 آغاز شد و نيروهای‌ عمل‌‌كننده‌ در همان‌ ساعات‌ نخستين‌ حمله‌ موفق‌ به‌ فتح‌ ارتفاعات‌ مهم‌ منطقه، همچون‌ «شاخ‌ شميران» و «شاخ‌ سومر» كه‌ مشرف‌ بر سد دربندی‌خان‌ است، شدند.

● ششم فروردين‌ماه مصادف با سالروز آغاز عمليات‌ بيت‌المقدس ‌4 در سال 1367 هجري شمسي است.
عمليات‌ «والفجر 10» علاوه‌ بر آزادسازي‌ «حلبچه» و تصرف‌ چند ارتفاع‌ مهم‌ در منطقه، سبب‌ نزديكي‌ رزمندگان‌ ايراني‌ به‌ تأسيسات‌ سد «دربندي‌خان» گرديد.
همين‌ امر باعث‌ شد كه‌ طراحان‌ جنگ‌ به‌ عملياتي‌ ديگر در اين‌ منطقه‌ و همچنين‌ تصرف‌ ارتفاعات‌ مشرف‌ به‌ سد بينديشند.
به‌همين‌ منظور عمليات‌ «بيت‌المقدس ‌4» در 6 فروردين‌ماه ‌1367 با رمز «يا اباعبدالله (ع)» در منطقه‌ي‌ عمومي‌ دربندي‌خان‌ آغاز شد.
منطقه‌ي مورد نظر براي عمليات، منطقه‌اي كوهستاني است كه از شمال به درياچه‌ي دربندي‌خان و شاخ تمورژيان، از جنوب به دشت مرتكه و ارتفاعات شاخ خشيك و بمو، از شرق به رودخانه‌ي زيمكان و كوه بيزل، از غرب به سد دربندي‌خان و ارتفاعات قاشتي منتهي مي‌گردد.
مهم‌ترين ارتفاعات و عوارض اين منطقه عبارتند از: شاخ سورمر، شاخ شميران، برددكان، درياچه‌ي دربندي‌خان و دشت تولبي. ارتفاعات مذكور بر اكثر جاده‌هاي ارتباطي و عقبه‌ي خودي و دشمن در منطقه تسلط دارند.
منطقه‌ي عملياتي كه در حوزه‌ي استحفاظي سپاه يكم قرار داشت، توسط لشكر 36 پياده، كه تيپ‌هاي 602، 238، 106 و يك گردان تانك و يك گردان كماندويي را تحت امر خود داشت، پدافند مي‌شد. يگان‌هاي تقويت اين لشكر نيز به‌هنگام عمليات بيت‌المقدس 4 عبارت بودند از: تيپ‌هاي 38 و 506 پياده، 50 زرهي، 68 نيروي مخصوص و گردان مستقل 7 حراست مرزي.
اين‌ عمليات‌ با طراحي‌ سپاه‌ و هدايت‌ قرارگاه‌ «كربلا» كه‌ فرماندهي‌ پدافند منطقه‌ي‌ فاو را نيز بر عهده‌ داشت، در تكميل‌ عمليات‌ حلبچه‌ اجرا شد.
نيروهاي‌ عمل‌‌كننده‌ در همان‌ ساعات‌ نخستين‌ حمله‌ موفق‌ به‌ فتح‌ ارتفاعات‌ مهم‌ منطقه، همچون‌ «شاخ‌ شميران» و «شاخ‌ سومر» كه‌ مشرف‌ بر سد دربندي‌خان‌ است، شدند.
دشمن‌ ضمن‌ اجراي‌ آتش‌ شديد توپخانه، به‌ بمباران‌ شيميايي‌ منطقه‌ پرداخت‌ و پس‌ از كاستن‌ از توان‌ يگان‌هاي‌ ايراني، پاتك‌ سنگين‌ خود را آغاز كرد. به‌ اين‌ ترتيب‌ ادامه‌ي‌ عمليات‌ ميسر نشد و تنها ارتفاعات‌ آزاد شده‌ حفظ‌ و تثبيت‌ شدند.
در اين‌ عمليات‌ به‌جز آنچه‌ ياد شد، ارتفاعات‌ «پشت‌ قلعه» و «كبيره» به‌ همراه ‌9 قله‌ي‌ ديگر و روستاهاي‌ تولي، شميران، كاني‌ كوه، سرشات‌ سرو، سرشات‌ خوار و چند دهكده‌ ديگر آزاد شد.
تجهيزات‌ منهدم‌‌شده‌ي‌ دشمن‌ در اين‌ عمليات‌ به‌ بيش‌ از 20 دستگاه‌ تانك‌ و نفربر،50 دستگاه‌ خودروي‌ سبك‌ و سنگين‌ و تعدادي‌ تجهيزات‌ جنگي‌ رسيد و 2 تيپ،2 گردان‌ تانك‌ و يك‌ گردان‌ توپخانه‌ي‌ دشمن‌ از ميان‌ برداشته‌ شد.
تعداد كشته‌ و زخمي‌هاي‌ دشمن‌ از مرز 1500 نفر گذشت‌ و تعداد اسرا به ‌400 نفر رسيد. غنايم‌ به‌ دست‌ آمده‌ در عمليات‌ بيت‌المقدس ‌4 شامل ‌15 دستگاه‌ تانك‌ و نفربر و تعداد زيادي‌ تجهيزات‌ سبك‌ و نيمه‌سنگين‌ مي‌شد.

● ششم فروردين‌ماه (بیست و ششم مارس):
ششم فروردين‌ماه (بيست و ششم مارس) مصادف با زادروز زرتشت است.
از پيشوايان اسلام، رواياتي وجود دارد مبني بر اين‌که زردشتيان پيامبري داشتند و او صاحب کتاب آسماني بود، ليکن بعداً از بين رفت. طبق اين ديدگاه؛ آئيني که زرتشت به جهانيان عرضه داشت، آئين توحيدي بود و به مبدأ و معاد و هدايت شريعتي خداوندي و نبوت معتقد بود.
شهيد مرتضي مطهري مي‌گويد: آنچه درمورد زرتشت محقق است اين‌که او به توحيد در عبادت دعوت مي‌کرد. اهورامزدا از نظر شخص زرتشت نام خداي ناديده، خالق جهان و انسان است، و تنها موجودي است که شايسته‌ي پرستش است.
زرتشتي‌ها معتقدند که روح آدمي پس از مرگ در عالم ديگري زندگي مي‌کند و زندگي او براساس کارهاي دنيوي‌اش مي‌باشد. فرد اگر نيکوکار باشد، در زندگي پس از مرگ، متنعم مي‌شود و در غير اين‌صورت، از زشت‌کاري خويش معذب مي‌گردد.
آنان به بهشت، جهنم و اعراف اعتقاد دارند. در اين باورها (مبدأ، معاد و نبوت عامه) بين اسلام و زرتشت اشتراک هست. در مسائل اخلاقي همانند راست‌گويي و پرهيز از دروغ نيز دو آئين تا حدودي مشترک‌اند. جايي که شعار زرتشتيان پندار نيک، گفتار نيک و کردار نيک است، و مي‌گويند: راست‌گويي آدمي را بهشت و دروغ‌گويي انسان را به جهنم سوق مي‌دهد. شبيه اين اعتقاد در اسلام هم وجود دارد که گفته شده: نجات در صداقت و هلاکت در دروغ‌گويي است.
اوستا ـ کتاب زرتشت ـ در عين حال از قديمي‌ترين نوشته‌هاي جهان و سند تمدن پيشرفته‌ي ايرانيان عهد باستان است. قطعات اوستا که در دوران هخامنشيان در کتابخانه‌هاي کاخ‌هاي سلطنتي نگهداري مي‌شد به دست نظاميان اسکندر مقدوني نابود شدند. از آن پس اين مطالب ـ از شعر و نثر در ذهن موبدان، از نسلي به نسل ديگر منتقل مي‌شد.
بلاش يکم شاه اشکاني ايران در نوروز 76 ميلادي از موبداني که به ديدار او رفته بودند با تأکيد خواست که تا سال بعد (سال 77 ميلادي)، ششم فروردين ـ زادروز زرتشت ـ اوستا بايد جمع‌آوري، تکميل و به او داده شود زيرا که پير شده و عمري از او باقي نمانده و مي‌خواهد که اين کار در دوران او انجام شده باشد.
بلاش يکم ازسال 51 تا سال 78 ميلادي سلطنت کرد. وي قبلاً دستور جمع‌آوري آموزش‌هاي زرتشت را در يک مجموعه داده بود. موبدان تا ششم فروردين سال 77 ميلادي آنچه را که جمع‌آوري کرده بودند به‌صورت مکتوب به بلاش دادند و گفتند که کار تکميل مجموعه ادامه خواهد داشت.
اوستا نزديک به دو قرن بعد در دوران اردشير پاپکان و به همت «تنسر Tansar -Tonsar» روحاني ارشد وقت (موبد موبدان) تکميل شد که شامل 348 فصل در 21 کتاب است. در دوران شاپور دوم (ذوالاکتاف) چند قطعه‌ي گمشده قبلي بر آن اضافه شد و چون به پارسي باستان (زبان اوستايي) بود بعداً بر آن تفسير و راهنمايي نوشته شد که زند (زند اوستا) ناميده مي‌شود.
با هدف تسهيل رجوع به مطالب، خلاصه‌ي اوستا تحت عنوان «خرده اوستا» تدوين شده است. شرح اين تحولات (تاريخچه‌ي اوستا) در کتاب «دين‌کرد» آورده شده است.

کد خبر 26640

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.