برگزاری جشنواره فیلم فجر 35 بدون حضور سازمان رسانه ای اوج

باوجود موفقیت چشمگیر سازمان رسانه ای اوج در جشنواره فیلم فجر ، این سؤال در ذهن مردم به وجود آمده که چرا با وجود موفقیت و اثرگذاری بی‌نظیر این سازمان در حوزه سینما، امسال اوج فیلمی را راهی جشنواره نکرده است؟

به گزارش ایمنا، تقریباً و به خصوص در چند ساله اخیر و با عملکرد مثبت در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر ،تمامی اهالی هنر و رسانه کشور و حتی هنرمندان دیگر کشورها با سازمان هنری رسانه‌ای اوج آشنایی دارند.
به عنوان مقدمه و در جهت معرفی این سازمان باید اشاره کرد که بعد از دو دهه تجربه‌اندوزی و مطالعهٔ سرنوشت دستگاه‌های فرهنگیِ رسمی و غیررسمی و به موازات این مطالعات، انجام فعالیت و اقدامات مثمر و جریان سازی و اثر بخشی فرهنگی و هنری، نهایتاً از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ به برنامه‌ریزی و طراحی، شناسایی و سازماندهی گذشت و رسماً از بهار سال ۱۳۹۰ «سازمان هنری رسانه‌ای اوج» با ساختار و ترکیب فعلی که همچنان پس از تثبیت، در حال تکامل، هم‌افزایی، به‌روز شدن و تحول درونی است؛ راه‌اندازی و متولد شده است.
شاید اصلا این سوال برای مخاطبان به وجود آید که مأموریت اصلی سازمان اوج چیست؟ ماموریت اصلی این سازمان، سیاست گذاریِ راهبردی در حوزه تولیدات هنری گفتمان انقلاب اسلامی، شناسایی و توانمندسازی مؤسسات و یا استعدادهای جوان و خودجوش، سازماندهی و نهایتاً سفارش تولید محصولات حرفه‌ای است.
جالب است بدانید که دامنه فعالیت‌های این سازمان هنری رسانه‌ای از حوزه فیلم و سینما، تا شعر و ادبیات، طراحی و گرافیک و موسیقی و...گسترده است.
اوج در سال‌های اخیر در هر حوزه‌ای ورود کرده توانسته جای خالی گفتمان انقلاب را پر کند و به بهترین نحو گفتمان انقلاب در حوزه‌های مختلف فرهنگی، هنری، دینی و... را بیان کند.
در حوزه شعر یکی از برنامه‌های جذاب و پرمخاطب آن «شب شاعر» نام دارد که مطرح‌ترین و مؤثرترین شاعران معاصر کشور در آن حضور می‌یابند.
وقتی سینمای ایران اوج می گیرد
اگر از بخش شعر و ادبیات، طراحی و موسیقی اوج بگذریم به چشمگیرترین و اثرگذارترین بخش فعالیت سازمان اوج یعنی بخش تولید فیلم سینمایی می‌رسیم.
موسسه اوج سال گذشته با ساخت دو فیلم مهم و فاخر «بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا و «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان در جشنواره فجر شرکت کرد و بعدازآن در ایام محرم نیز  فیلم «هیهات» را روانه سینماهای کشور کرد.
هرچند فیلم ارزشمند و ماندگار «بادیگارد» مانند حاتمی کیا و دیگر فیلم‌هایش و به اذعان اکثر مردم و اهالی سینما با بی مهری داوران فجر روبه ‌رو شد اما «ایستاده در غبار» که برای حضور در بخش نگاه نو سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر انتخاب‌شده بود به خاطر خلاقیت‌های کم‌نظیر فیلم‌سازانش، موردتوجه عموم مردم و منتقدین قرار گرفت و توانست  سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۴ را از آن خود کرد.
برنده شدن این فیلم در جشنواره فجر و در میان خیل عظیمی از فیلم‌های روشنفکری و سخیف که هرساله پای ثابت جشنواره فجر هستند، انتظارات از سازمان هنری رسانه‌ای اوج بالابرده و نگاه بسیاری از اهالی سینما به تولیدات بعدی این سازمان است.
تاکید رهبر انقلاب به ساخت فیلم های بیشتر از طرف سازمان اوج
اما با نزدیک شدن به جشنواره فجر امسال و مشخص شدن عدم حضور سازمان هنری رسانه‌ای اوج در میان سازندگان فیلم‌های جشنواره فجر این سؤال در ذهن مردم به وجود آمده که چرا با وجود موفقیت و اثرگذاری بی‌نظیر این سازمان در حوزه سینما، امسال اوج فیلمی را راهی جشنواره نکرده است؟
این غیبت پررنگ در حالی است که چندی پیش و در دیدار جمعی از فعالان جبهه فرهنگی انقلاب با مقام معظم رهبری، ایشان به مسئولین سازمان اوج فرموده بودند باید سالانه فیلم‌های بیشتر و باکیفیت و عالی تولید کنند. که این امر از جهتی هم نشان‌دهنده رضایت مقام معظم رهبری از فیلم‌های اوج است و هم نیاز جامعه به چنین فیلم‌هایی را مشخص می‌کند.
این سخن مقام معظم رهبری و عدم ساخت فیلم توسط سازمان اوج سؤالات بیشتری در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند که چرا در سالی که رو به اتمام است اوج اقدام به تولید فیلم نکرده است؟
12162/135/10
 کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
کد خبر 266338

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.