جامع حکیمان جهان، مدفون در تخت فولاد اصفهان

مرحوم ناصر حکمت یکی از طبیبان برتر اصفهان و حکیمی جامع در زمان خود به شمار می رفته است.

به گزارش ایمنا، ميرزا ابوالقاسم طبيب (ناصر حكمت)  ،عالم فاضل، حكيم جامع و طبيب حاذق و از اطبّاى مشهور و مدرّسين طب قديم در اصفهان بوده است كه در مداواى بيماران مهارتى بسیار بالا داشته و معالجات عجيبى از او نقل شده است که عمر صد ساله خود را در راه دریافت تعالیم و اجرای آن ها سپری کرد.
ميرزا ابوالقاسم طبیب در اصفهان علوم ادبى و حكمت را نزد اساتيد به نام زمان خود آموخت و در طب قديم تبحر بسیاری بدست آورد.
از اساتید وی می توان به ميرزا عبدالعلى هرندى، ميرزا ابوالقاسم مدرّس رشتى، ميرزا ابوالحسن پاقلعه اى، سيد على اكبر صدر الاطباء حسينى، ميرزا محمّد باقر حكيم باشى، آخوند ملاّ محمّد كاشى و جهانگيرخان قشقايى اشاره کرد.
استاد همایی در نوشته ای درباره او چنین نقل کرده است:
«وى در مقام علمى و عملى طبّ قديم تالى و نظير نداشت و آخرين مشعل اين فن در اصفهان بود. او مردى بسيار امين و متديّن بود، براى معالجه اجرت قائل نبود و آن را محض ثواب و خدمت به نوع انجام مى‏ داد و به هرچه مى ‏دادند قناعت مى‏ كرد و با عموم مراجعين از فقير و غنى نهايت دلسوزى و مهربانى را مبذول مى‏ داشت».
فرزندش آيت اللّه شيخ محمّد طبيب زاده در مورد پدرش مى‏ نويسد:
«در علم طب يونان و پزشكى باستان يگانه عصر بود و در عمل و آموزش حقايق به دانشجويان مكتب خود كه پروانه وار گرد شمع وجودش دور مى ‏زدند منحصر به فرد و در اين فن بى نظير بود. بيماران بى شمارى كه از شدّت مرض، خود را بر لب گور مشاهده مى ‏نمودند و پس از مدّت‏ها معالجه نزد پزشكان از شفا و بهبودى خود نوميد شده، با آن كه تحمّل هزينه ها و مخارج طاقت فرسا را نموده بودند به اميد آن كه بهبودى و سلامتى خود را از نو بيابند، از اين مرحله مأيوس و ناچار به حضرتش پناهنده و به معالجه مشغول مى‏ شدند و با صرف مبلغى ناچيز در دواى نسخه آن مرحوم، در زمانى كوتاه از انفاس قُدسيه آن رادمرد مسلمان و باتجربه به شفاى كامل نايل مى‏ شدند و تا بودند رهين منّت او و به دعاى خير جبران مرحمت او مى ‏نمودند».
 
خصوصیات اخلاقی
فرزند بزرگوار ایشان درخصوص ویژگی های اخلاقی پدرش مى ‏نويسد:
به راستى خداوند شفا را در نفس و قدم اين مرد الهى قرار داده بود، آيا جز اين انتظار دارى نسبت به خداشناسى كه ۹۳ سال در اين دنيا زيست كرد و آزارش به كسى نرسيد و كسى كه به جامعه مسلمانان از جان و دل خدمتگذار باشد و بندگى خدا را شعار خود سازد و به درگاه خدا تضرّع نمايد و با چشم گريان در قنوت نمازها خاصّه نماز وتر براى بيماران خود شفا همى طلبد...و پدرم روحى فداه مواظب قرائت قرآن همه روزه بود، و در مطب خود قرائت مى ‏فرمود، به اين اميد كه از بركت كتاب خدا شفاء در شفا خانه او نازل شود...
و در صدقات سرّى كه تظاهرات و خود نمايى در او نبود حريص بود، و بسا ايتام و سادات عظام كه از آن جناب موظّف وظيفه خور بودند و مخفى مى ‏داشت، كه با تماسى كه بنده با پدرم داشتم بر بسيارى از آنها مطلّع نشدم مگر بعد از فوت آن مرحوم.
در تمام دوران زندگاني اش با بينوا و دارا با كمال مهربانى و مدارا رفتار مى‏ فرمود، هفتاد سال زندگانى سراسر افتخار پزشكى خود را وقف خدمت به خلق و معالجه آنان نموده و خانه‏ اى نو نكرد و كاخى بنا نكرد، در همان خانه‏ اى كه پا به عرصه وجود نهاد جهان را بدرود گفت و براى فرزندان خود چيز معتمد به قابلى به خلف و ميراث نگذارد مگر آنچه از مرحوم پدرش به او ارث رسيده بود. استادى و مهارت او در علم و عمل و طب، و شهرت او در سراسر ايران، و مراجعه مرضا از شهرها مانند تهران، شيراز، كرمان، و همچنين مراجعه اطباء و دكترهاى بزرگ مانند دكتر كار و شافتر، مشهور و در جرايد مسطور و قولى است كه جملگى بر آن اند.
اين ها همه از آن جهت بوده كه شخصى مادى و دنيا دوست نبوده بلكه مرد خدا بوده و به بى‏ اعتبارى دنيا كاملاً آگاه بود».
ميرزا ابوالقاسم از اساتيد بزرگ طب قديم بود و كتب طبى همچون: «شرح نفيسى»، «شرح اسباب» و «قانون» بوعلى سینا را تدريس مى‏ كرد و در این عرصه موفق شد که شاگردان زيادى را تربیت و به جامعه معرفی نماید.
افراد سرشناسی همچون استاد جلال الدين همايى، آيت اللّه شيخ محمّد طبيب زاده، واعظ شهير شيخ محمّد رضا حسام‏ الواعظين، آيت اللّه شيخ محمّد رضا جرقويه ‏اى دستگردى، دكتر سيّد محمّد حسين قانع قمشه‏ اى، سيد عبدالحجت بلاغى، حاج سيّد مرتضى موحّد ابطحى وحجت الاسلام سيد مصطفى موحّد محمدى از کلاس درس میرزا ابوالقاسم طبیب بهره و استفاده برده و کسب فیض نموده اند.
ميرزا ابوالقاسم طبيب سرانجام در روز دوشنبه دوم ربيع ‏الثانى ۱۳۷۱قمری و در سن ۹۳ سالگى به رحمت ابدی دست پیدا کرد و پس از تشييعى باشكوه در صحن تكيه مادرشاهزاده تخت فولاد مدفون گرديد.
12162/135/10
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
کد خبر 262805

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.