به گزارش ایمنا، شنیدن خبر هم سوزاننده بود همچون اثر همان خط کش داغ بر روی تن نیمای دبستانی ما. دگر وای به حال دل ما که تاول های انگشت های کوچک او را نیز دیدیم.
مشروح خبر به این شرح است: یک معلم، بر روی آتش بخاری نفتی مدرسه خط کشی را داغ کرد و پس از تنبیهبدنیِ دانشآموزِ کلاس اول، دست او را سوزاند.
همین را هم که خواندم برایم طاقت فرسا بود، یاد سریال قصه های مجید و جدول ضرب افتادم. آنجا که مجید _مهدی باقربیگی (که در حال حاضر یکی از اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان است)_ برای یاد گرفتن جدول ضرب، چقدر تنبیه شد و با اینکه آن را حفظ کرده بود اما به دلیل اضطراب ناشی از ترس تنبیه بدنی معلم ریاضی هر چه را فراگرفته بود، از یاد برد و نتوانست به سوالات پاسخ دهد.
نیما اکرمی دانشآموز کلاس اول ابتدایی در این خصوص گفت: به خاطر بد نوشتن مشقهایم و ندانستن یک کلمه، معلم مرا تنبیه کرد.
وی با بیان اینکه معلم تمام دانشآموزان را کتک زد و تنبیه کرد، افزود: معلم تمام همکلاسیهایم را کتک زد و بعد نوبت به من که رسید، ابتدا کتک زد و بعد با گذاشتن خط کش آهنی بر روی بخاری نفتی آن را بر روی دستم گذاشت و میگفت نباید خط کش را برداری و به مدت 3 الی 4 دقیقه بر روی دستم نگهش داشتم.
این دانشآموز گفت: هر چه بهش التماس کردم که خط کش را بردارم ولی نگذاشت و هم اکنون دستم سوخته و توانایی برداشتن جسمی را ندارم.
مادر نیما اکرمی هم در این خصوص عنوان کرد: همیشه فرزندم به خانه که می آمد، میگفت که معلم در مدرسه دانشآموزان را کتک میزند. تا اینکه یکی از روزهایی که از مدرسه آمد با دست سوخته وارد خانه شد. وقتی از او سوال کردیم، گفت: معلم با خط کش مرا سوزانده است.
وی اضافه کرد: از آموزش و پرورش میخواهیم با این معلم سنگدل برخورد جدی کند.
این اتفاق در روستای شوتاور در هفت کیلومتری شهر قلعه رئیسی استان کهگیلویه و بویر احمد رخ داده است.
تنبیه بدنی از دید قانون و مصادیق آن
مسعود غفاری راد ،کارشناس ارشد حقوق خصوصی، در خصوص تنبیه بدنی در مدارس میگوید: سال 1379 آییننامه اجرایی مدارس به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید. به استناد ماده 5 قانون تاسیس شورای عالی آموزش و پرورش مصوب مجلس شورای اسلامی نیز مصوبات این شورا معتبر بوده و برای موسسات ذی ربط لازم الاجراست. فصل ششم این آییننامه به مقررات انضباطی دانشآموزان پرداخته است و در ذیل ماده 76 موارد تنبیهی را که معلمان و مسئولان مدرسه مجاز هستند در صورت تخلف دانشآموزان آن هم به شرطی که راهنماییها و چارهجوییهای تربیتی در آنها مفید و موثر واقع نشده است اعمال کنند، احصاء کرده است. این موارد از این قرارند:
1- تذکر و اخطار شفاهی به طور خصوصی.
2- تذکر و اخطار شفاهی در حضور دانشآموزان کلاس مربوطه.
3- تغییر کلاس در صورت وجود کلاسهای متعدد در پایه، با اطلاع اولیای دانشآموز.
4- اخطار کتبی و اطلاع به ولی دانشآموز.
5- اخراج موقت از مدرسه با اطلاع قبلی ولی دانشآموز حداکثر برای سه روز.
6- انتقال به مدرسه دیگر.
ماده 77 همین آییننامه تاکید میکند: «هر گونه تنبیه دیگر از قبیل اهانت، تنبیه بدنی و تعیین تکلیف درس به منظور تنبیه ممنوع است.»
اگر معلم یا هر یک از مسئولان مدرسه مبادرت به تنبیه بدنی دانشآموزان و یا سایرتنبیه هایی که طبق ماده 77 آییننامه، ممنوع شده کنند، مرتکب تخلف اداری شده اند و والدین دانشآموز می توانند مراتب را با طرح شکایت به هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان، مستقر در هر وزارتخانه اعلام و پیگیری کنند.
نظر والدین درباره تنبیه بدنی در مدارس/ چهل فقره شکایت والدین به جرم تنبیه بدنی در مدرسه
تنبیه بدنی در مدارس فقط مختص سالهای دور نیست و هر از گاهی اخباری دال بر این عمل منتشر می شود. حجت الاسلام والمسلمین مصطفی ناصری زنجانی ، معاون حقوقی و امورمجلس وزارت آموزش و پرورش، درباره میزان شکایت والدین از تنبیه بدنی فرزندان شان در مدرسه میگوید: از آنجا که به موجب ماده 77 آئین نامه اجرایی مدارس، تنبیه بدنی از سوی کادر اداری و آموزشی تخلف اداری محسوب میشود، سال گذشته از سوی هیئتهای بدوی رسیدگی به تخلفات اداری سراسر کشور حدود 40 فقره پرونده اتهامی با موضوع تنبیه بدنی، رسیدگی و نسبت به صدور آرای متناسب اقدام شد.
به گفته وی، قانون از آنجا که در رسیدگی به تخلفات کارکنان میزان آشنایی مدیران و کارمندان مشمول قانون در کاهش تخلفات و استیفای حقوق آنها موثر است، و از طرفی موجبات رضایت فرهنگیان را نیز فراهم خواهد کرد علاوه بر اعمال مجازاتهای مقرر، بنا بر قاعده "قبح عقاب بلابیان"* دفتر هماهنگی هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری این معاونت با همکاری اداره کل ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش به منظور آشنایی هر چه بیشتر مدیران واحدهای آموزشی با مسائل و موضوعات مبتلابه حقوقی، اقدام به برگزاری دورههای آموزشی در سراسر کشور به ویژه شهرتهران کرده است.
در تمامی حوزههای منابع انسانی تشویق و تنبیه از اقدامهای ضروری و تاثیرگذار در ایجاد انگیزه بوده و بازدارنده بینظمی است. البته استفاده از این ابزارها در هر محیطی باید در چارچوب مقررات و ضوابط و قوانین مربوطه و با توجه به صلاحیت افراد مجری اجرا شود. بنابراین به طور مطلق نمیتوان گفت تنبیه دانشآموزان در مدارس مطرود است اما معلمان و مدیران مدارس در این خصوص موظف به رعایت مقررات و قوانین جاری هستند.
گزارشات بیشتر دال بر تنبیه بدنی
اخباری که هر از گاهی از نوع برخورد برخی معلمان با دانشآموزان در گوشه و کنار به گوش میرسد و البته واکنش ها و تبعات ناگوار این برخوردها جز برانگیختن حس تاسف در جامعه حاصلی ندارد. و حال آنکه این روزها به لطف گسترش شبکههای مجازی و انتشار اخبار و فیلمهای مستند هر اتفاقی حتی در دورترین نقاط کشور که رخ دهد بلافاصله به طور گسترده انعکاس پیدا میکند و دیگر نمیتوان منکر چنین وقایعی شد.
چندی قبل که انتشار فیلم تنبیه بدنی چند دانشآموز دل هر بیننده ای را به درد آورد، اعلام خبر خودکشی دانشآموز دختری که درکلاس مورد تحقیر و توهین قرار گرفته بود ذهن خانوادهها را بشدت آشفته کرد و البته خبر خودکشی پسر 13 ساله کرمانشاهی در دستشویی مدرسه علامت سؤال بزرگی در ذهن مخاطب به وجود میآورد که چرا در کمتر از یک سال چند دانشآموز باید دست به خودکشی بزنند؟ ضمن اینکه آموزش و پرورش به عنوان یک ارگان مهم تربیتی و آموزشی چه نقشی در این میان ایفا میکند؟
در آخرین قسمت سریال پربیننده پایتخت نیز بازیگر نوجوانی به جمع اضافه شده بود که زخم خورده یکی از مصادیق تنبیه بدنی و تحقیر بود.
دلایل و ریشههای وقوع تنبیه بدنی در مدارس کشور چیست؟
سید بابک هاشمی نکو ، کارشناس آموزش و پرورش، در پاسخ به این پرسش اظهار داشت: میزان خطا در جامعه معلمان که بهترین قشر اجتماع هستند، بسیار پایین است. آمار تخلفات اداری در آموزش و پرورش به نسبت سایر دستگاهها بسیار اندک است، چرا که معلمان سختکوش و صالح هستند.
وی افزود: شاید میزان تنبیه بدنی در سطح مدارس یک دهم درصد باشد در حالیکه 105 هزار مدرسه در کشور داریم. سایر دستگاهها در سازمان بازرسی و دیوان محاسبات اداری چه میزان پرونده دارند؟ در مقایسه با سایر دستگاهها میزان تخلفات معلمان اندک است و آنها گلایه دارند که رسانهها خطای یک معلم را بزرگ میکنند و در صدها سایت اقدام معلم به تنبیه مندرج میشود و خطای یک عده معدود به حساب تمام معلمان گذاشته میشود.
مطالبه از معلمان
معلمان همیشه به اسطورههای صبر و از خود گذشتگی شهره بودهاند اما حالا چه اتفاقی افتاده که آستانه تحمل این اسوههای شکیبایی پایین آمده که در مقابل شیطنتهای کودکانه و دل ندادن برخی از آنها به درس و مشق چنین واکنشهایی نشان میدهند. البته نباید یکطرفه به قاضی رفت و دانشآموزان امروز را با کودکان دهه ها و سال های قبل، مقایسه کرد اما بیتردید مدرسه، خانه دوم بچهها و چه بسا خانه اول آنهاست چرا که مدیر، معلم و مربی باید آنقدر مهارت و دانش داشته باشند که بتوانند نواقص تربیتی خانوادهها را نیز به درستی ترمیم کنند و به وظیفه اصلی خود که همانا انسانسازی است عمل کنند. مگر نه این است که معلمی شغل انبیاست؟
البته در کشور ما خبرهای امیدوار کننده دال بر همدردی این قشر فرهیخته و زحمتکش همواره وجود داشته است. در حادثه آتش سوزی مدرسه شین آباد مگر نبود معلم کلاس که با خطر انداختن جان خود می خواست خطر را از دانش آموزان دور نگه دارد و یا معلمی که بخاطر سرطان شاگردش، موهای خود را از ته تراشید تا کودک را به آمدن دوباره بر سر کلاس درس و مدرسه ترغیب کند.
/01190/142/20
*: مفاد قاعده اجمالا آن است که مادام که عملی توسط شرع نهی نگردیده است و آن نهی به مکلف ابلاغ نشده است، چنانچه شخصی مرتکب گردد، مجازات او عقلا قبیح و زشت است.
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnan
هیچ روانشناس و کارشناس تعلیم وتربیتی تنبیه بدنی کودکان را برای گوش به فرمان کردن کودکان توصیه نمی کند.دین مبین اسلام نیز در سفارشاتی که در رفتار با کودکان داشته مدام از رفتار از روی صبر و بردباری یاد کرده است.
کد خبر 262661


نظر شما