این مستندساز شهیر ایرانی که سالها در کشور ایتالیا فعالیت هنری داشته و تحصیل کرده است، با اشاره به اینکه اصفهان جایگاه و مقام حیرتانگیزی در این کشور دارد و آن را خواهر و دوست خود تلقی میکند عنوان کرد: اشتیاق ریاست دانشگاه به خاطر حضور 7 دانشجوی ایرانی و افتتاح دانشکده ما در این دانشگاه از جمله خاطرات شیرین من از آن دوران است.
او با اشاره به دستهای پشت پرده وزارت فرهنگ دوران شاه گفت: فیلمساز نباید نوکری هیچ دولتی را بکند.
پیشکسوت مستندسازی اجتماعی در ادامه اظهار داشت: قانون غیر قابل تغییری در جهان نمیبینم و خط فرضی آن را هم افسانهای میدانم. اساساً قوانین نوشته میشوند تا زیر پا گذاشته شوند و بشکنند و دیگرانی آنها را دوباره از نو بنویسند.
او ادامه داد: من نیز با شکستن قوانین رایج نقاشی کلاسیک تحت تأثیر پیکاسو این اقدام را انجام دادم و فیلمهای توقیفشدهام در زمان شاه را مدالهای افتخاری برای یک سردار فاتح میدانم.
شیردل ژانر فیلم هایش را سیاسی اجتماعی دانست و اظهار داشت: فیلمهایم که در زمان شاه توقیف شدند بعد از انقلاب به نمایش درآمده و از توقیف خارج شدند تا حق به حقدار برسد.
او با تاکید بر اینکه عاشق ادبیات ایران است گفت: عبید زاکانی و نوشتار طنزش از اولین معلمان من اند.
شیردل در ادامه خاطرنشان کرد: انقلابها همواره از تقابل زور و زیردست شکل میگیرد و با وجود همه سرکوبها و خون ریختنها همیشه صدای مردم پیروز میشود، اگرچه این غلبه به معنای پیروزی ملت نیست و میتواند در ادامه از تکاپو بیفتد و یا در نطفه خفه شود.
شیردل در پایان با قدردانی از مردم اصفهان گفت: اگرچه هنگام آمدن به اصفهان مریض بودم ولی با انگیزه و نیرویی مضاعف به تهران بازمیگردم، حضور در میدان امام درد پاهایم را از یادم برد و شرکت در این نشست سهروزه من را با موضوعات جدیدی مواجه ساخت که باید به آنها بیندیشم.»
آیین نکوداشت کامران شیردل که به همت خانه مستند اصفهان و دفتر تخصصی سینما در سه روز برگزار شده بود، عصر پنجشنبه با جشن امضای کتاب وی در نگارستان امام خمینی پایان یافت./
12135/135/4
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews




نظر شما