«دنیا»ی روزهای کودکی دهه شصتی ها...

«دنيا»ى مهربان، سخاوتمند و فروتن، در قلب ما و نسل های بعد از ما حيات خواهد داشت.

به گزارش ایمنا، دنیا فنی‌زاده چندی قبل در گفت‌وگویی در پاسخ به این سوال که «اگر کلاه‌قرمزی باشد و شما نباشید چه می شود؟»، پاسخ داده بود: «دو جور نبودن هست. این‌ که من کلا نباشم که این را فقط خدا می‌داند یا این‌ که من دیگر عروسک‌گردانش نباشم. غم‌انگیز است. نه این‌ که تازه با این مسئله روبه‌رو شده باشم. قبلا هم به آن فکر کرده‌ام. اگر روزی گروهم که با آنها کار می‌کنم صلاح بدانند که کنار کلاه‌قرمزی نباشم، قبول می‌کنم. فقط یک خواهش از آنها دارم: این‌ که اجازه دهند در کار باقی بمانم، حتی اگر قرار نباشد عروسک‌گردانی کنم».
زندگی
«دنیا فنی زاده» عروسک‌گردان متولد آبان ۱۳۴۶ در تهران بود. پدرش مرحوم پرویز فنی زاده از بازیگران نام آشنای قبل از انقلاب و مادرش هایده غیوری بود  و تنها یک خواهر بنام هستی دارد.
دنیا فنی‌زاده از کودکی به خاطر شغل پدرش معمولاً در جشنواره‌های مختلف کودک و نوجوانی که در ایران برگزار می‌شد حضور داشت و آثار داخلی و خارجی شرکت‌کننده در این جشنواره‌ها را می‌دید. همین مسئله سبب شد تا از کودکی با تولیدات و نوع آثار عروسکی که برای کودک و نوجوان ساخته می‌شد آشنا شود. پس از آن، کم‌کم از برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیشتر استفاده کرد، تکرار دیدن این آثار موجب علاقهٔ او به حضور در این رشته شد و در نهایت با انتخاب رشتهٔ عروسک‌گردانی برای همیشه در دنیای کودکان و نوجوانان باقی ماند. او هدف و دغدغهٔ مهم زندگی‌اش را شادکردن کودکان و نوجوانان می‌دانست.
دنیا فنی زاده متاهل  و صاحب دو فرزند دوقلو بنام های سیاوش و ارشیا سهامی بود، هرچند که باید «کلاه قرمزی» را فرزند بزرگتر او به حساب آورد...
فعالیت‌ها
فنی‌زاده نخستین بار در سال ۱۳۶۴ در برنامه عروسکی تلویزیونی «چتر با آواز باران» عروسک‌گردانی را تجربه کرد. این برنامه برای شبکه اول سیما در قسمت‌های ۲۵ دقیقه‌ای طراحی شده بود که در آن ۲ عروسک جوجه وجود داشت که فنی‌زاده عروسک‌گردانی و آوازخوانی یکی از آن‌ها را بر عهده داشت. وی پس از آن در کاری با نام «زاغچه کنجکاو» به کارگردانی رضا فیاضی حضور داشت. او با حضور در این برنامه‌ها کم‌کم جای خود را به عنوان عروسک‌گردان در تلویزیون تثبیت کرد.
عروسک‌گردانی در آثاری چون «گربه آوازخوان» ساخته کامبوزیا پرتوی از دیگر آثار او در این دوره بود. وی قبل از کلاه‌قرمزی با ایرج طهماسب و حمید جبلی چند کار عروسکی انجام داد، اما با برنامهٔ صندوق پست و ورود کلاه‌قرمزی به آن بود که به شهرت رسید. کلاه قرمزی که اصلاً قرار نبود در این برنامه ماندگار شود، به مشهورترین کار دنیا تبدیل شد.
از نظر فنی‌زاده شکل ظاهری عروسک چندان مهم نبود و بیش از هر چیز سازنده عروسک اهمیت داشت، زیرا معتقد بود تا زمانی که یک عروسک به خوبی ساخته نشود، عروسک‌گردان نمی‌تواند به‌خوبی با آن ارتباط برقرار کرده و آن را حرکت دهد. فنی‌زاده بیش از این که به دنبال عروسک‌های زیبا باشد به دنبال عروسکی‌ بود  که بتواند با آن خوب کار کند. در مرحلهٔ بعدی، گروه تولید برای وی اهمیت داشت و این که برای ساخت برنامه چه‌قدر فکر و اندیشه برای گروه مهم است و چه‌قدر برای برنامه عروسکی کار می‌کنند.
گربه آوازخوان، کلاه‌قرمزی و پسرخاله، کلاه‌قرمزی و سروناز، کلاه‌قرمزی و بچه‌ننه، کلاه‌قرمزی ۸۸، کلاه قرمزی ۹۰، کلاه قرمزی ۹۱، کلاه قرمزی ۹۲، کلاه قرمزی ۹۳، کلاه قرمزی ۹۴ ازجمله آثاری است که دنیا فنی زاده عروسک گردان آنها بوده است.
متاسفانه در شهریور ۹۵ هایده غیوری مادر این هنرمند از سرطان عضله دخترش خبر داد، او گفت سرطان علاوه بر عضله دست راست، پشت گردن او را هم درگیر کرد و متاسفانه وی بعد از طی دوره بیماری در روز 8 دی ماه در بیمارستان درگذشت.
خبرگزاری ایمنا، براى او آرامش ابدى و براى خانواده اش و خانواده بزرگ نمايش عروسكى ايران سلامتى و سعادت آرزو دارد.
12168/135/10
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
 
کد خبر 262235

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.