یادنامه ای برای مردی که مروج کلام اسلامی در اروپا بود

«عبدالجواد فَلاطوری» متولد ۲۹ دی ۱۳۰۴ در بیدآباد اصفهان بود.

به گزارش ایمنا، عبدالجواد فلاطوری، دوره شش ساله تحصیلات ابتدایی را در سال‌های ۱۹۳۱ تا ۱۹۳۷ گذراند و مدرک دیپلم فنی را از دبیرستان آلمانی- ایرانی دریافت کرد. فلاطوری فیلسوف، فقیه و اندیشمند شیعه ایرانی مقیم آلمان بود.
وی پس از تحصیل در حوزه علمیه اصفهان و مشهد و تهران و نیز اخذ درجه لیسانس فلسفه از دانشگاه تهران به آلمان رفت و در دانشگاه کلن به او درجه پروفسوری عطا شد. او بنیانگذار کتابخانه شیعی در دانشگاه کلن آلمان و نیز آکادمی علوم اسلامی در این کشور است. فلاطوری با اقدام به اصلاح محتوای اسلامی کتاب‌های درسی مدارس آلمان و نیز چند کشور دیگر اروپایی، تلاش کرد نگرش اروپایی معاصر به اسلام را تغییر دهد. او همچنین از منتقدان فلسفه ملاصدرا بود. از فلاطوری بیش از ۱۵۰ کتاب، مقاله و گفتگو بر جای مانده است.
وی از نوادگان حکیم ملا اسماعیل اصفهانی بود. فلاطوری نزد اساتید بزرگی چون آیت‌الله محمدعلی شاه‌آبادی، آیت‌الله خوانساری و شیخ محمدرضا کلباسی کسب علم کرد. این دانشمند بزرگ به چند زبان آلمانی، یونانی و لاتین مسلط بود. فلاطوری در شناساندن دین اسلام به شکل صحیح در آلمان اقدامات موثری انجام داد.  ایشان از سوی مادر از نبیرگان ملااسماعیل اصفهانی بوده که از استادان حاج‌ملاهادی سبزواری است. اجدادش به «حکیمی» مشهور بوده‌اند چنانکه اجازه‌نامه اجتهادی که از سوی مرحوم میرزا مهدی آشتیانی (فیلسوف شرق) صادر شده است، خطاب به «عبدالجواد حکیمی فلاطوری» است. فلاطوری در مصاحبه‌های خویش به این نکته اشاره می‌کرد که موفقیتش در تبلیغ اسلام در غرب به این جهت بوده که به قرآن کریم استناد می کرده است. این محقق عالی مقام به استعمار شناسی توجه داشت و ضرورت آن را به خوبی درک می‌کرد و ازاین‌رو به افکار سید جمال‌الدین اسدآبادی و تجربه‌های او ژرف می‌نگریست.
مهمترین نقش مرحوم فلاطوری در اشاعه فلسفه اسلامی در اروپا بخصوص در آلمان است. تأسیس آکادمی علوم اسلامی از سال ۱۳۵۵ در ذهن ایشان شکل گرفت. در دانشگاه کلن کتابخانه‌ای را تأسیس کرد که مدرسان، دانشجویان و محققان فلسفه و کلام اسلامی کل اروپا را پوشش می‌داد. این کتابخانه تخصصی منابع شیعه بود که حدود سه هزار جلد منبع دست اول داشت. کمک ایران به کتابخانه فقط پرداخت حقوق یک یا شاید دو کارمند کتابدار قراردادی بود. کشورهای عربی، بخصوص عربستان خیلی تلاش می‌کرد تا این کتابخانه را از صورت تخصصی شیعی درآورد و به کتابخانه تخصصی اسلامی تبدیل کند. پروفسور فلاطوری در زمان حیاتش تمام قوای خویش را به کار گرفت تا کتابخانه تخصصی شیعه گسترش یابد.
عبدالجواد فلاطوری در سال 1375 شمسی در آلمان از دنیا رفت. پیکر او را به ایران و اصفهان منتقل کردند و در قبرستان تخت فولاد در نزدیکی قبر حاج‌آقا رحیم ارباب به خاک سپردند. درباره او گفته‌اند که «فلاطوری غریب زیست و غریب مرد».
12168/135/10
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
 
کد خبر 262106

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.