ساماندهی وضعیت چهارصد هزار هنرمند صنایع دستی در کشور

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: با توجه به رشد فعالیت های رشته های مختلف صنایع دستی، تاکنون وضعیت بیش از 400 هزار هنرمند صنایع دستی در کشور ساماندهی شده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، بهمن نامور مطلق با همراهی فریدون میرزالو، مدیرکل حمایت از تولید صنایع دستی معاونت صنایع دستی کشور، با سفر به استان اصفهان، وارد شهرستان اردستان شد و طی نشست هایی به بررسی  وضعیت صنایع دستی در این شهرستان پرداخت.
در این نشست، مدیرکل میراث فرهنگی استان اظهار داشت: بی شک استان تمدن ساز اصفهان با دارا بودن بیش از 22هزار اثر تاریخی وهمچنین وجود 199 رشته صنایع دستی همراه با فعالیت بیش از 40 هزار هنرمند  از موقعیت مناسبی برای توسعه در سه حوزه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری برخوردار است.
فریدون اله یاری افزود: فعالیت های این سازمان در استان اصفهان بسیار گسترده است، به گونه ای که موفق شده ایم در کمتر از 10 ماه حریم 159 اثر تاریخی فاخر استان را همچون مجموعه جهانی میدان امام را در اصفهان تعیین و به تصویب برسانیم.  
وی خطاب به نماینده مردم شهرستان اردستان در مجلس شورای اسلامی  تاکید کرد: با توجه  به گستردگی فعالیت های سازمان در سه حوزه میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری، انتظار داریم نمایندگان محترم  ملت در مجلس شورای اسلامی اهتمام ویژه ای در تصویب و تخصیص اعتبارات لازم به این سه حوزه مبذول کنند.
اله یاری به ثبت جهانی قنات مون در اردستان، ارتقاء نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان به اداره و هم چنین حمایت از هنرمندان صنایع دستی در تجهیز کارگاه و حمایت از صادرات صنایع دستی شهرستان اشاره کرد و تأکید کرد: در حمایت از توسعه شهرستان مصمم هستیم.
در ادامه این نشست معاون صنایع دستی کشور گفت: حمایت از ایجاد اشتغال در حوزه صنایع دستی و همچنین توسعه صادرات در این حوزه اصلی ترین سیاست ما در شاخصه های صنایع دستی است.
بهمن نامور مطلق افزود: در راستای حمایت از توسعه صنایع دستی تا کنون موفق شده ایم وضعیت 400 هزار نفر از فعالین حوزه صنایع دستی کشور را ساماندهی کنیم و این در حالی است که معتقدیم تعداد فعالان صنعت گردشگری بیش از این تعداد است که امیدواریم بتوانیم کارکرد همگی آنان را ساماندهی کنیم.
وی درباره هدف از سفر به شهرستان اردستان عنوان کرد: با توجه به اینکه این شهرستان تاریخی دارای یک اثر ثبت جهانی و بیش از 60 اثر ثبت ملی بوده و تعداد قابل توجهی هنرمند در کارگاههای کوچک و بزرگ صنایع دستی این شهرستان فعالند تلاش داریم تا با همکاری مسئولین استان و شهرستان وضعیت صنایع دستی این شهرستان را ارتقاء بخشیم.
در پایان این نشست و پس از بررسی مسائل شهرستان و گزارش از وضعیت میراث فرهنگی شهرستان که توسط  محمد رضا صدوقی مدیر میراث فرهنگی شهرستان ارائه شد. ضمن این که مورد برنامه ریزی جهت تهیه برنامه جامع با محوریت صنایع دستی جهت شهرستان در حوزه های تخصصی آموزش، تولید و عرضه و فروش، برنامه ریزی جهت تمرکز زدایی در برخی مناطق برخوردار کشور و توجه ویژه به صنایع دستی و بومی هر منطقه در نگاهی اعتدال گرایانه، برنامه ریزی در سازمان و استان جهت توجه به مقوله سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذاران در  حوزه های تخصصی تولید و فروش صنایع دستی در شهرستان، الزام نمودن هنرمندان به دریافت ثبت نشان جغرافیائی در خصوص رشته های بومی و تخصصی شهرستان در راستای برندسازی صنایع دستی با محوریت مناطق،  الزام مسئولین و هنرمندان جهت توجه به کاربردی نمودن صنایع دستی بومی منطقه،   انجام حمایت های لازم از هنرمندان منطقه از طریق برگزاری دوره های آموزشی و کارگاهی، معرفی، مؤسسات مالی جهت دریافت تسهیلات و مواردی از این دست، و هم چنین   تشکیل کمیته ویژه در شهرستان جهت پیگیری امور مربوط به صنایع دستی با هدف ارتقاء کمی و کیفی هنرمندان و کارگاههای تولیدی، از اهم موارد تصویبی این سفر یک روزه بوده است./
12168/135/1
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
کد خبر 257585

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.