کتاب خوانی یک فرایند است نه یک محصول

کارگروه انتخاب پایتخت کتاب و روستاهای کشور صبح امروز در ساختمان صنایع و معادن اصفهان برگزار شد.

به گزارشخبرنگار ایمنا، در این نشست که با حضور علی اصغر سید آبادی مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد به موانع و راهکارهای هدفمندی اشاره شد که زمینه ساز رقابت سالم در عرصه فرهنگ کتابداری در کشور است.
سیدآبادی با اشاره به این که اصفهان برای جهانیان شهر غریبه ای نیست، گفت: از اصفهان همواره به عنوان پایتخت فرهنگی کشور یاد می شود و دلیل آن تنها می تواند توسعه پایداری باشد که در زمینه فرهنگ کتابخوانی و دیگر حوزه های هنری اتفاق افتاده است. اما هرگز چنین توسعه پایداری در غیبت فرهنگ اتفاق نمی افتد و کتاب تنها اثر فرهنگی است که همیشه میراث بشر را در خود جای می دهد.
وی ادامه داد: به عنوان مثال در تمامی زمینه های آموزشی کتاب بهترین مرجع مطالعه است و مطالعه یکی از راههای سریع دستیابی به اطلاعات است. امروزه دیگر به کشورهایی که از نظر صنعتی و یا جغرافیایی در وضعیت قدرتمندی قرار دارند ابر کشور گفته نمی شود، بلکه به کشور هایی که در زمینه اطلاعاتی از سایرین جلوترند ابر کشور می گوییم.
کتاب خوانی خشونت را کاهش می دهد
سید آبادی درباره تاثیرات مثبت کتاب خوانی گفت: نفس کتاب خوانی دارای تاثیر مثبت فراوانی است که مهمترین آن را می توان کاهش خشونت درونی در افراد عنوان کرد. به این معنی که فردی که کتاب داستان های مختلفی مطالعه می کند با رویکردهای فکری گوناگونی روبه رو می شود که این رویکردها شخصیت را در برابر کنش های دیگران کنترل کرده و از خشونت های ناهنجار جلوگیری می کند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر کتاب ارزان ترین و در دسترس ترین اثر فرهنگی موجود در بازار است چرا که می توان از آن در همه نقاط جغرافیایی استفاده کرد و از آن تاثیر لازم را دریافت نمود.
وی افزود: اما هدف اصلی برگزاری چنین کارگروهی این نیست که رقابتی جدی میان روستاهای استان اصفهان به راه افتد تا اختلافات سلیقه ای و بعضا سیاسی مانع فعالیت های فرهنگی شود، بلکه هدف از برگزاری این کارگروه در درجه اول ایجاد پل ارتباطی مناسبی است میان بخش های مختلف استان برای همکاری ها و تبادل تفکرات و در درجه دوم که به بخش داوری مربوط می شود ایجاد فضای رقابتی سالم میان کتابداران است تا بتوانیم فرهنگ کتاب خوانی را به طور پایدار در میان جوامع استانی نهادینه کنیم.
مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه این کارگروه که سال سوم خود را پشت سر می گذارد و امسال با استقبال بیشتری از سوی رقبا روبه رو شده است گفت: این کارگروه می تواند رویکردهای علمی موجود در کتابخانه ها را نیز تغییر دهد . بدین گونه که دیده شده در بعضی از کتابخانه های استان های دورافتاده فعالیت های اجتماعی از جمله تشکیل تیم های ورزشی مختلف ، گلدوزی و دیگر تفریحات اجتماعی وجود دارد و نشان دهنده این است که شیوه تحقیق و پژوهش برای کاربردی تر کردن کتابخانه ها در نقاط مختلف کشور نیاز به یک بازنگری دارد.
وی ادامه داد: اما یکی از پرسش هایی که در این جلسه مطرح شد این بود که شهرستانی مانند فریدون شهر که امکانات اولیه برای زندگی را به اندازه کافی ندارد چگونه باید در چنین فعالیت هایی پیشرو باشد؟ سید ابادی در جواب این پرسش با مطرح کردن این موضوع که خود یکی از روستا نشینان مناطق دور افتاده بوده گفت: اتفاقا در چنین مناطقی کتابخانه ها می توانند فعالیت چشم گیرتری از خود نشان دهند چرا که دسترسی به اجتماع مردم برای تبلیغ و گسترش فرهنگ اسان تراست.
وی خاطرنشان کرد: برگزاری چنین کارگروه هایی با هر هدفی که باشد نتیجه مثبتی در پی خواهد داشت چراکه گردهمایی اعضایی که خود در حوزه های مختلف فرهنگی نقش موثری دارند و صاحب نظر هستند می تواند یک خروجی با کیفیت و تاثیرگذار در آینده کتاب و کتاب خوانی کشور داشته باشد./
12135/135/10
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
 
کد خبر 257147

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.