بودجه فرهنگی شهر پاسخگوی کامل نیازها نیست/ تشکیل معاونت فرهنگی مناطق مشارکت مردم را افزایش داد

رسیدگی به امور فرهنگی،رفع کمبودها در این حوزه و توسعه فعالیت های فرهنگی در شهر آن طور که مردم انتظار دارند از دغدغه های دوره چهارم شورای اسلامی شهر از همان ابتدای شروع کار بوده است.

به گزارش ایمنا، اکنون با نزدیک شدن به پایان دوره چهارم شورا با رییس کمیسیون فرهنگی،اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان به گفتگو نشستیم تا از موفقیت ها و کمبودهای موجود در این حوزه برایمان بگوید.
اصغر آذربایجانی هرچند از اقدامات صورت گرفته در این حوزه در سال های گذشته راضی است اما معتقد است در بخش بودجه و استفاده از نظرات کارشناسان باید کار بیشتری انجام شود.
دوره چهارم شورا در حوزه فرهنگی_اجتماعی چه اتفاق هایی افتاد؟
از ابتدای شروع کار شورای چهارم چند مورد به عنوان رویکردهای اصلی شورا در حوزه فرهنگی مطرح شد و با همکاری اعضای شورا و مدیریت شهری چند اتفاق  خوب در این حوزه افتاد یکی از این موضوعات که به صورت جدی به آن پرداخته شد بحث های نگاه توسعه فرهنگی در حوزه سخت افزار و نرم افزار بود.
یکی دیگر از موضوعاتی که مطرح شد و جزء تاکیدات بودجه ای شورای شهر به مدیریت شهری بود اینکه حوزه بودجه ی برنامه ای نیاز به یک اصلاح و تغییر جدی دارد که خوشبختانه در این دوره از شورا بودجه برنامه ای حوزه فرهنگی افزایش قابل توجهی پیدا کرد و خودش را در حوزه های مختلف بخصوص در سطوح مختلف برنامه ای و همچنین در بخش هایی که در حوزه فرهنگی فعالیت می کردند نشان داد.
در حوزه ساختار فرهنگی چه اقدامی انجام شد؟
یکی از موضوعات دیگری که واقعا به آن توجه شد نگاه ساختاری به حوزه فرهنگی است تا به این وسیله بتوانیم در حوزه ساختار فرهنگی یک ساختار متناسبی با رویکردهای جدید شهرداری در حوزه فرهنگی داشته باشیم.
شهرداری علاوه بر حوزه خدماتی به عنوان یک نهاد فرهنگی اجتماعی نیز شناخته شده ولی ساختار سازمانی حوزه فرهنگی آن متناسب با رویکردهای مدیریت شهری نبود.
بنابراین نگاه مویرگی به حوزه فرهنگی و توسعه ی ساختار مویرگی در حوزه ی شهری از جمله اقداماتی بود که در حوزه ساختار فرهنگی انجام گرفت.
تشکیل معاونت های فرهنگی_ اجتماعی در مناطق که با استفاده از ظرفیت گروه های مردم نهاد و گروه های مردمی بتوانند در حوزه مویرگی فعالیت های فرهنگی انجام دهند. همچنین تشکیل 2 سازمان ورزش و سازمان فرهنگی تفریحی که ماموریت کار شهری داشته باشند از جمله اقدامات به نتیجه رسیده در این بخش هستند.
از پتانسیل های مردمی در امور فرهنگی چقدر استفاده شده است؟
استفاده از ظرفیت مشارکت گروه های مردمی در حوزه معاونت فرهنگی_ اجتماعی یکی از مواردی است که مورد توجه ویژه در این دوره شورا قرار گرفت .
ایجاد معانت فرهنگی اجتماعی در مناطق مختلف شهرداری با همین نگاه بود که بتوانیم از حداکثر ظرفیت مشارکت مردمی هم در توسعه سخت افزاری و هم در توسعه برنامه های مدیریتی شهری در حوزه فرهنگی اجتماعی استفاده کنیم.
شهر اصفهان از جمله شهرهایی است که ظرفیت کانون ها و مراکز فرهنگی اجتماعی مردم نهاد آن توسعه بسیار زیادی پیدا کرده و قطعا کار را به عهده مردم گذاشتن در حوزه فرهنگی اجتماعی و نظارت بر آن ها با موفقیت های چشمگیری همراه است این موضوع یکی از رویکردهایی بود که در بخش های مختلف حوزه های فرهنگی اجتماعی خودش را نشان داد.
در جذب مشارکت های مردمی موفق بوده اید؟
بله الان درهمین شبکه مویرگی در حوزه سخت افزاری توسعه بسیاری از مراکز فرهنگی تحت عنوان مراکز فرهنگی همجوار مسجد با مشارکت مردم انجام شد به این طریق که یا زمین در اختیار گذاشتند و یا ساختمان آماده از مردم بود و ما فقط تامین کننده و حمایت کننده بودیم و شرایط فعالیت مجموعه فراهم شد.
همکاری با دستگاههای مختلف برای انجام کار فرهنگی در شورای چهارم به کجا رسید؟
از جمله رویکردهای جدید که مد نظر بود و به سر انجام هم رسید استفاده ی هم افزایی دستگاه ها در حوزه فرهنگی و اجتماعی بود تا از ظرفیت دستگاه های فرهنگی بهره مند شویم و امور با کیفیت بیشتری انجام شود در این راستا تفاهم نامه های متعددی برقرار شد که همکاری بین دستگاه های فرهنگی مختلف و شهرداری انجام بگیرد که همه دستگاه های شهرداری را یک ارگان مجزا نبینند و همه آنچه که پتانسیل دارند در یک سبد بریزند و همه با کمک هم بتوانند در حوزه فرهنگی اجتماعی کار کنند.
با بهزیستی، آموزش و پرورش، میراث فرهنگی وصنایع دستی ، اداره کل فرهنگ و ارشاد، حوزه هنری و صدا و سیما تفاهنامه منعقد شده است.
پیوست فرهنگی_اجتماعی برای پروژه های شهرداری به چه نتیجه ای رسید؟
از جمله اقدامات دیگری که می شود به آن اشاره کرد و شورای شهر بر آن تاکید داشت الزام شهرداری به تدوین پیوست فرهنگی_ اجتماعی برای پروژه ها بود که چندین سال عنوان می شد و در شورای شهر در تمامی مصوبات بودجه سالیانه خود تاکید شد و در حال حاضر یکی از پیوست های مهم بررسی طرح ها ارائه پیوست فرهنگی _ اجتماعی پروژه ها است که به عنوان الزام مطالعاتی برای همه مشاوران ابلاغ می شود و در چک لیست آنها قرار می دهد که در صورتی که پروژه ای بخواهد در حوزه طراحی و فاز مطالعاتی قرار گیرد در همان ابتدا پیوست فرهنگی_ اجتماعی آن هم فراهم شود که  خوشبختانه شرایطش فراهم شده و به زودی لایحه این موضوع به شورای شهر ارائه می شود.
اگر بخواهید عمده ترین اقدامات شورا در بخش فرهنگی را بیان کنید به کدام موارد اشاره می کنید؟
علاوه بر مواردی که گفته شد موضوعات متنوع دیگری هم وجود دارد که می توان به آنها اشاره کرد.
نگاه به جوامع خاص به عنوان نگاه شورای شهر از جمله ظرفیت هایی بود که در این دوره به آن توجه شد در این خصوص می توان به بحث زنان سرپرست خانوار اشاره کرد که طرح آن توسط اعضای شورا ارائه و لایحه شهرداری تحت عنوان طرح زنان سرپرست خانوار به شورا رسید و مصوب شد تا از طریق تمهیدات مناسبی که در این زمینه اندیشیده می شود بستر و ظرفیت ریل گذاری خوبی در این خصوص انجام بگیرد.
طرح حمایت از کارت منزلت در حوزه ی معلولین،سالمندان، جانبازان و بازنشستگان از دیگر طرح هایی بود که اعضای شورای شهر دنبال کردند و شهرداری مکلف شد که لایحه آنرا به شورا بیاورد و سر انجام طرح کارت منزلت هم به تصویب رسید.
موضوع دیگری که در دوره چهارم شورا با موفقیت روبرو شد حمایت از خانواده های 2 معلول هم در بخش تخفیفات لازم در تراکم و عوارض و ارزش افزوده در شورای شهر مصوب شد و همچنین بر اساس مصوبه شورای شهر خانواده های دارای 2 معلول در امر خرید مسکن مساعدت لازم صورت می گیرد.
می توان گفت حمایت از مطبوعات محلی از جمله موضوعاتی بود که طرح آن توسط اعضا در این دوره  مطرح شد و با لایحه ای که شهرداری به شورا ارائه داد و مورد تصویب قرار گرفت و شرایط برای تقویت مطبوعات محلی مهیا شد.
برنامه ها برای توسعه مراکزفرهنگی_تفریحی به کجا رسید؟
در بخش سخت افزاری یکی از موضوعات نگاه متفاوت به حوزه توسعه مراکز فرهنگی تفریحی بود که با هدف گذاری ایجاد مراکز ویژه تفریحی در حوزه توسعه مراکز فرهنگی محله محور حرکت خوبی انجام گرفته بود در این دوره سعی شد ظرفیت هایی برای شهر فراهم شود که از جمله این طرح ها پردیس های فرهنگی_تفریحی خانواده محور بود که کلنگ اولین پردیس به زمین خورد و در بودجه سالیانه قرار است هر سال یک پردیس جزء پروژه های بودجه ای قرار بگیرد.
همچنین ایجاد مراکز اختصاصی بانوان که جدای از بحث باغ های بانوان مطرح شد که اولین مرکز اختصاصی بانوان در منطقه 3 با نام  آفتاب مورد بهره برداری قرار گرفت و مرکز بانوان منطقه 8 تحت عنوان ریحانه با یک معماری متفاوت از همه مراکز مورد تصویب قرار گرفته و در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.
فکر می کنید چه کمبودی در حوزه فرهنگی اجتماعی وجود دارد؟
 حوزه فرهنگی_اجتماعی به دلیل وسعتی که دارد و به جهت تاثیر گذاری شاخص ها و مولفه های متعدد و زیاد در عرصه فرهنگی و اجتماعی می طلبد که اقدامات فرهنگی در همه ی حوزه ها با یک دقت بیشتری انجام بگیرد و نظرات کارشناسی بیشتری در این حوزه وارد شود.
بنابراین در این حوزه نیاز به نظرات متخصصین و مشاورین بیشتر احساس می شود و باید همت شود تا از نظرات و ایده های کسانی که در عرصه ی فرهنگی_اجتماعی فعال و صاحب نظر هستند استفاده شود این افراد می توانند در تدوین شاخصه های فرهنگی_ اجتماعیِ پروژه ها و حرکت پروژه ها به این سمت کمک کنند علاوه بر آن در ارزیابی تاثیرات پروژه ها نیز واقعا نیاز به وجود کارشناسان و متخصصان با علم و آگاهی بر اساس اقتضای مکان و حتی زمان داریم.
کمک گرفتن از این افراد یکی از ضروریات است و به نظر می رسد بایستی در این حوزه بتوان از ظرفیت دانشگاهی در رشته های مختلف استفاده کرد تا هدفگذاری درستی در موارد مختلف داشته باشیم.
از بودجه فرهنگی شهر برایمان بگویید.
حوزه فرهنگی اجتماعی بسیار وسیع است و کارهای متعدد و متنوعی می توان در این بخش انجام داد انتظار مردم از مدیران هم بیشتر در حوزه های فرهنگی خلاصه می شود که بسیاری از اقدامات در این بخش نیاز به بودجه دارد.
اما قطعا سهم بودجه فرهنگی_اجتماعی نسبت به کل بودجه شهر بسیار پایین است و ما بایستی بتوانیم این بودجه را به اندازه واقعی خود برسانیم.
این مسئله بسیار مهم و قابل توجه است که شرایطی را مهیا کنیم که ظرفیت بالا بردن بودجه بوجود بیاید و در مقابل در حوزه فرهنگی اجتماعی قابلیت و شرایط جذب بودجه فراهم شود.09115/20
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
کد خبر 256166

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.