موج بي ميلي نسبت به مطالعه كتاب / رونمایی از 2 کتاب تئاتر و صنایع دستی

كتاب و كتابخواني مسئله مهمي است كه در سايه عدم توجه به آن مشكلات زيادي متوجه جامعه خواهد شد، از اين رو صاحب نظران ارتقا و پايه گذاري اين فرهنگ را از خانواده و اولين روزهاي عمر فرد الزامي مي دانند.

به گزارش ایمنا، همه جوامع به اهمیت موضوع مطالعه و کتابخوانی واقف اند، از این رو نهادهای خصوصی و حاکمیتی درصدد هستند تا به بهترین شیوه ممکن این فرهنگ را تقویت کنند.
از آمارهای وحشتناکی که سرانه مطالعه به خود اختصاص داده می توان فهمید که این مهم در بین جامعه ایرانی جایگاه مناسبی ندارد و همین باعث شده تا مسئولان عالی رتبه و سایر مراتب سازمانی به این امر مقداری اهتمام ورزند و در جهت مقابله با آن به پا خیزند.
برخی سرانه مطالعه ایرانیان را 8، 15 یا 18 دقیقه بیان می کنند و اولین این آمارها از زبان مسئول کتابخانه ملی بیان شد.
با این حال عوامل متعددی مانند گسترش شبکه های مجازی و عدم استفاده صحیح از آنها، عدم تبیین اهمیت مطالعه و كتابخواني در جامعه، نهادینه نشدن این فرهنگ از بنیان خانواده و مشکلات اقتصادی باعث شده تا مطالعه و كتابخواني در سایه بی توحهی قرار گیرد.
”سلسله نشست های نبض فرهنگ” با موضوعات مختلف فرهنگی در کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر اصفهان برگزار می شود، امروز نيز اين جلسه پیرامون مطالعه و کتابخوانی با حضور اساتید، فعالان و صاحب نظران این حوزه به بحث و تبادل نظر گذشت و حضور برخی از صاحب نظران در این جلسه باعث شد که مسئله کتابخوانی و مطالعه از زوایای مختلفی مورد بررسی قرار گیرد.
بدون مطالعه به شهر دانش بنیان نمی توان رسید
شهردار اصفهان كه خواهان رسيدن به شهري دانش بنيان است، در باب مطالعه و كتابخواني گفت: شهرداری اصفهان و سایر نهادهای حاکمیتی در کلانشهرهای دیگر رویکردی دانش بنیان و دانش محور دارند تا در پرتو این رویکرد بتوانند به توسعه همه جانبه شهر دست یابند.
مهدي جمالي نژاد افزود: با توجه به اهمیت این مسئله گفتمان سازی اين موضوع بیش از هر چیزی در ابتدای کار مهم به نظر می رسد.
شهردار اصفهان با بیان اینکه مقدمات کتابخوانی مانند مکان و سایر امکانات سخت افزاری توسعه مناسبی داشته است اذعان کرد: این در حالی است که متولی اصلی امر کتابخوانی نهاد کتابخانه هاست و شهرداری علی رغم این مسئله کمک های فراوانی را به این نهاد داشته اما آنچنان که باید به این مقوله توجه نشده است.
جمالی نژاد اعلام کرد: اما با این حال شهرداری در سال جاری و آتی بودجه مناسبی برای این حوزه در نظر گرفته است.
کتابخوانی از پیش دبستانی باید نهادینه شود
در ادامه این جلسه مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در مورد فعالیت های سازمان خود چنین اظهار کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرهایی از استان فعالیت هایی را در عرصه نهادینه کردن مطالعه و کتابخوانی انجام داده است.
حبیب رضا ارزانی ادامه داد: در این راستا طرح های مختلفی مانند عیدانه، تابستانه و همچنین در منطقه فریدن جشنواره باشگاه های كتابخواني کودک و نوجوان اجرا شده است.
وی با بیان اینکه باید فرهنگ مطالعه از پیش دبستانی نهادینه شود گفت: این کار قطعا مشکلاتی را به همراه خواهد داشت اما در صورت رسیدن به این مطلوب نتایج آن را در رفتار های افراد خواهیم دید.
مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه مشکلاتی پیش پای ناشران و مولفان است گفت: تا حدودی این مشکلات رفع شده است، مثلا اگر کتابخانه داران دارای پروانه و محوز فعالیت باشند از مالیات معاف خواهند شد.
بي ميلي مخاطب به مطالعه از ذائقه اوست يا محتواي كتاب؟
معاون فرهنگي، اجتماعي شهرداري اصفهان نيز در اين جلسه اظهار كرد: مخاطبان در برخورد با كتاب ميل و رغبتي از خود نشان نمي دهند و بايد مشخص شود كه اين رفتار به خاطر ذائقه اوست يا محتواي كتاب.
علي قاسم زاده عنوان كرد: بسياري از مشكلات ما مربوط به حوزه نگارش كتاب است، تعداد كثيري از نگارش ها هنوز به سبك دوران قاجاري است و نبايد هم انتظار داشت مخاطب از اين نوع ادبيات استقبال كند.
وي، با اشاره به اينكه از هر روشي براي جذب مخاطب به مطالعه كتاب استفاده شده است گفت: در شهرداري و معاونت فرهنگي از هر روشي براي ترويج كتاب استفاده شده اما همچنان با يك موج بي ميلي نسبت به مطالعه كتاب روبروييم.
سند هم افزايي دستگاهي جهت ارتقاء وضعيت كتاب و كتابخواني
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: سند هم افزايي دستگاهي جهت ارتقاء وضعيت كتاب و كتابخواني و بالا رفتن سرانه مطالعه در اصفهان تدوين مي شود.
اصغر آذربایجانی در پنجمین نشست تخصصی نبض فرهنگ شهر با موضوع ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و رونمایی از مجلد تئاتر و صنایع دستی از سلسله نشست های نبض فرهنگ شهر اظهار کرد: پنجمین نشست از سلسه نشست های نبض فرهنگ با حضور فعالان و دوستداران عرصه کتاب را برگزار کردیم.
وی اضافه کرد: ایده سلسه نشست های نبض فرهنگ شهر از سال 1393 براساس نامگذاری رهبر معظم انقلاب به نام سال اقتصاد و فرهنگ شکل گرفت که بتوانیم موضوعات حوزه فرهنگی را با یک نگاه عالمانه و نخبگانی به صورت صحیح و درست آسیب شناسی کنیم و براساس نگاه عالمانه بتوانیم راهکارهای مناسب و ظرفیت های قابل احصاء در فضای دستگاهی را عملیاتی کنیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در چهار نشست چهار موضوع بررسی شد که اولین نشست با موضوع تئاتر برگزار شد و دومین نشست نبض فرهنگ شهر در حوزه قرآن برگزار شد.
وی به برگزاری سومین نشست نبض فرهنگ شهر در حوزه صنایع دستی اشاره کرد و ادامه داد: چهارمین نشست نبض فرهنگ شهر نیز با موضوع حوزه ورزش همگانی برگزار شد و امروز نیز برگزاری سلسله نشست های نبض فرهنگ شهر در حوزه کتاب و ارتقای مطالعه در شهر اصفهان صورت گرفت.
آذربایجانی تاکید کرد: ما با برگزاری سلسله نشست های نبض فرهنگ شهر به دنبال این هستیم که با نکاتی که بخش های مختلف در چرخه های مختلف مطرح می کنند، بتوانیم یک ظرفیت هم افزایی دستگاهی را فراهم کنیم.
وی با تاکید بر اینکه یک پژوهش بسیار خوب در تمام حوزه های چرخه کتاب شامل تولید و نشر، بهره برداری و کارگذاری انجام شد که این پژوهش شامل نشست های متمرکز بود که با ذی نفعان و بهره برداران این حوزه برگزار شد، افزود: 15 نفر از نخبگان در این حوزه انتخاب شدند و با این افراد مصاحبه عمیق انجام شد و مطالعات جهانی و مطالعات کتابخانه ای در حوزه استانی نیز انجام شد و این پژوهش در این جلسه ارائه شد و در پایان نیز یک مدل در این حوزه مطرح شد.
 رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان به برون داد این پژوهش اشاره کرد و گفت: نگاه گفتمان سازی در این حوزه به عنوان برون داد این پژوهش است و آنچه که امروزه به عنوان یکی از حلقه های مفقوده جامعه فرهنگی محسوب می شود و رهبر معظم انقلاب نیز در سخنان متعددی بر امر کتابخوانی و ترویج آن اشاره می کنند، ضرورت وجود یک نگاه گفتمانی در سطوح و لایه های مختلف جامعه است.
وی اظهار کرد: وجود یک نگاه گفتمانی در سطوح و لایه های مختلف جامعه هم در حوزه نخبگانی، هم در حوزه کارگزاران و هم در حوزه سطح مردم و شهروندان و همچنین در سطح درون سازمانی ضرورت دارد.
آذربایجانی ادامه داد: ما در فرایند گفتمان سازی که اولین موضوع احساس نیاز است که براساس احساس نیاز می توانیم اراده را فراهم کنیم که به یک رفتار مطالعاتی تبدیل شود و بتوانیم شاهد بالا رفتن کتاب و کتابخوانی در شهر اصفهان باشیم و در حال حاضر ما در این فرایند دچار چالش جدی هستیم.
وی تصریح کرد: براساس آمارهای موجود به میانگین مطالعه در اصفهان بین 15 تا 30 دقیقه اشاره می شود و این موضوع نشان دهنده این ایت که در این حوزه دچار چالش جدی هستیم و با برگزاری سلسله نشست نبض فرهنگی شهر با موضوع ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی درصدد تدوین سند هم افزایی دستگاهی در توسعه کتاب و کتابخوانی و ارتقای سرانه مطالعه در اصفهان هستیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: در این جلسه نقطه نظرات خوبی مطرح شد و به این پژوهش اضافه می شود و به عنوان یک سند راهبردی می توانیم در شورای فرهنگ عمومی استان ارائه بدهیم تا تدوین یک نقشه راه مشخص بتوانیم یک سند هم افزایی دستگاهی در جهت توسعه کتاب و کتاب خوانی  و امر ارتقای سرانه مطالعه در اصفهان که داعیه دار پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است، فراهم کنیم.
از تكنولوژي بايد در راستاي ارتقاء مطالعه استفاده كرد
رئيس مركز پ‍ژوهش هاي شوراي اسلامي شهر اصفهان نيز در اين راستا اعلام كرد: رشد و گسترش تكنولوژي در بسياري از مواقع فرصت ها و تهديد هايي را براي جامعه ما بوجود آورده است، اما بايد از تكنولوژي در راستاي ارتقا مطالعه استفاده كرد و تنها نبايد آسيب هاي آن را بيان كرد بلكه از فرصت هاي آن نيز بايد بهره جست.
سيد احمد عاملي افزود: رشد و توسعه توليدات صدا و سيما و محصولات بصري نيز مشكلاتي را براي جامعه بوجود آورده است كه مخاطب با ديدن اين محصولات كاملا اقناع مي شود و ديگر احساس نيازي به كتاب نمي كند.
مطالعه كتاب بر اساس تخصص و كاركرد مطالعه در زندگي بايد مشخص باشد
نائب رئيس كميسيون فرهنگي، اجتماعي و ورزشي شوراي اسلامي شهر اصفهان نيز، به مشكلات ساخت و ساز در اين حوزه اشاره كرد و افزود: در ساختمان سازي هاي ما هيچ جايگاهي براي كتابخانه مشخص نيست، در صورتي كه اگر در خانه اي آشپزخانه معين نشود همگان تعجب خواهند كرد.
عدنان زادهوش، عنوان كرد: بايد شهرداري به چنين خانه هايي كه مكاني را براي كتابخانه اختصاص مي دهند امتيازي بدهد و مردم را به ساخت خانه هايي با اين امكان ترغيب كند.
وي درست خواندن كتاب را يكي از نكات مهم مطالعه دانست كه بايد رعايت شود و افزود: در جامعه بايد شيوه هاي صحيح مطالعه نيز آموزش داده شود تا فرد پس از خواندن كتاب، مطالب آن در ذهنش باقي بماند و مدعي نشود كه خواندن كتاب فايده اي ندارد.
نائب رئيس كميسيون فرهنگي، اجتماعي و ورزشي شوراي اسلامي شهر اصفهان، مطالعه تنهاي كتاب را مانند شنيدن سخنراني دانست كه پس از مدتي از ذهن مي رود، تاكيد كرد: در گذشته بسياري از علما، در حاشيه كتاب مطالبي را مي نگاشتند كه اين نشان از درك صحيح مطلب دارد و به خواندن تنهاي كتاب بسنده نمي كردند.
زادهوش، تصريح كرد: البته صرف خواندن كتاب مسئله مهمي نيست بلكه بايد بدانيم كه چه مي خوانيم و كاربرد آن را بتوانيم در زندگي ببينيم، پس بايد درست، متناسب و به جا مطالعه كنيم.
كتاب را بايد با ويژگي هاي يك ساندويچ ارائه داد
ندا واشياني پور ديگر عضو كميسيون فرهنگي ، اجتماعي و ورزشي شوراي شهر اصفهان به بيان چند نكته پيرامون مطالعه كتاب پرداخت و  گفت: در مقطعي از زمان در كشور هاي پيشرفته به اين نكته رسيدند كه زندگي مردم با استرس و زمان كم روبرو است از این رو افراد فرصت طلب غذاهاي ساندويچي را روانه بازار كردند.
 وی ادامه داد: در اين زمان بود كه مردم از اين غذاها بسيار استقبال كرده و حتي تبليغات آن نيز رواج يافت، زيرا مردم مي دانستند كه با هزينه و زمان كم مي توانند خود را از گرسنگي رها كنند.
وي افزود: بايد كتابخانه ها نيز مانند غذاهاي ساندويچي، مطالب را سريع و با هزينه كم در اختيار مردم قرار دهند و حتي كتاب ها را مانند فروشگاه هاي تلفني به درب منازل آنان ببرند.
عضو كميسيون فرهنگي، اجتماعي و ورزشي شوراي شهر اصفهان، با بيان اينكه در حال حاضر با توجه به شرايط اقتصادي مردم متقاضي كتاب نيستند افزود: بايد كتاب مانند ساير محصولات با روش هاي نوين به مصرف مردم درآيد.
واشياني پور ادامه داد: مسئله ديگر اين است كه ما منتظر دولت هستيم تا كاري در اين راستا انجام دهد اما بايد گفت كه ما بايد به صورت خودجوش به اين فعاليت بپردازيم، همچنين بايد مشخص شود كه هدف ما گسترش مطالعه صرف يا كتابخواني است.
اين جلسه كه با حضور نخبگان، ناشران، مولفان، اساتيد دانشگاه و فعالان حوزه كتاب برگزار شده بود حدود 3ساعت به طول انجاميد. در پايان با نظرات افراد حاضر در جلسه مي توان فهميد كه مطالعه و كتابخواني نياز به يك اقدام ريشه اي دارد از اين رو فرهنگ سازي در نهادي ترين جامعه اي كه فرد در آن پا به عرصه مي گذارد عملي مهم تلقي شد، يعني ابتدا بايد خانواده ها به اين مهم اهتمام ورزند.
در كنار نهادينه كردن فرهنگ مطالعه در خانواده و اهتمام مادران به اين امر، نهاد هاي آموزشي و متولي آموزش دومين مجري هستند كه نقش آنها قابل انكار نيست.
پس از آن نيز حضور متولي اصلي ترويج مطالعه و كتابخواني يعني "نهاد كتابخانه ها" مي تواند مشكلات اين حوزه را به پايان برساند.
سند هاي راهبردي و چشم انداز حوزه هاي مختلف نيز يكي از عواملي است كه سازمانها را به سرمنزل مقصود مي رساند اما با وجود عدم اين سند، سازمان قطعا نخواهد دانست كه به چه سرانجامي خواهد رسيد. از اين رو يكي ديگر از توصيه هاي اعضاي اين جلسه مطلب مذكور بود.
در پايان اين جلسه نيز از 2 كتاب"تئاتر" و "صنايع دستي" كه حاصل سلسله نشست هاي گذشته نبض فرهنگ شهر بود رونمايي شد./09171
کد خبر 255334

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.