نویسنده‌ای که از هیچ، داستان می‌سازد

مهدی یزدانی خرم، نویسنده مطرح کشور، با حضور در نخستین نشست از برنامه جدید «سه شنبه های داستان» از نوشتن و ادامه رمان «سرخ سفید» سخن گفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیست و هفتمین روز مهرماه است و اولین جلسه از برنامه جدید «سه شنبه های داستان» در دانشگاه اصفهان در حال برگزاری. این جلسه با حضور مهدی یزدانی خرم به بررسی اثر تحسین شده‌اش «سرخ سفید» اختصاص دارد. سیاوش گلشیری به عنوان مسئول این سلسله جلسات و منتقد نیز حضور دارد.
در ابتدای این نشست، سیاوش گلشیری با اشاره به برگزاری «سه شنبه های داستان» می گوید: خیلی خوشحالم که شروع دوباره سه شنبه های داستان که از دو ترم پیش آغاز شده، با کتاب مهدی یزدانی خرم صورت گرفت. در ادامه این جلسات علاوه بر نقد و بررسی داستان های کوتاه دو کتاب دیگر نیز، از کورش اسدی و یعقوب یادعلی بررسی خواهد شد که جلسات با حضور خود نویسنده ها برگزار می شود.
در ادامه، یزدانی خرم، نویسنده رمان های «سرخ سفید» و «من منچستر یونایتد را دوست دارم» در رابطه با فرایند نوشتن «سرخ سفید» می گوید: در ابتدا نام این کتاب «خون» بود، ولی به دلایلی در ارشاد این اسم را رد کردند و در ویرایش آخر نام آن را به «سرخ سفید» تغییر دادم. فرایند نوشتن این رمان سه سال زمان برد. البته سه سال مداوم نه، چون ما روزنامه نگاران به دلیل نوع کار نمی توانیم به صورت مستمر وقت خود را برای نوشتن یک رمان بگذاریم.
وی در رابطه با این کتاب و دنباله دار بودن آن اضافه می کند: در شرایط کنونی ادبیات و فروش کتاب در ایران، من از فروش کتابم راضی هستم. «سرخ سفید» با توجه با بالا بودن میزان تیراژ توانسته به چاپ سوم برسد و فیدبک های خوبی هم از آن گرفته ام. این رمان به صورت دنباله دار است، و ادامه آن را با عنوان «سرخ سیاه» شروع کرده ام. روایت «سرخ سیاه» در بین سال های 60 تا 66 است و بیشتر در همان سال 60.
مهری بهرامی، نویسنده کتاب «چه کسی گفت عاشقی از یادت برود؟» در رابطه با «سرخ سفید» می گوید: به نظر من قدرت آقای یزدانی خرم در ابتدا اشراف بر تاریخ است و به نظر من روایت همراه با هجو تاریخ خیلی سخت تر از روایت خود تاریخ است. اتفاق دیگری که در دو اثر «من منچستر یونایتد را دوست دارم» و «سرخ سفید» رخ می دهد، خون است. در رمان اول، راوی دچار سرطان خون است و با بالاآوردن خون و... مواجهیم و در این اثر نیز رد خون را به وضوح می توان پی گرفت. اما آنچه باید به آن اشاره کنم این است که در «سرخ سفید» برخلاف رمان اول شاهد قسمت هایی هستیم که ظاهرا نویسنده به اضافه گویی می رسد و می توان قسمت هایی را به راحتی حذف کرد.
یزدانی خرم، در ادامه و با توجه به نقدهای مهری بهرامی اضافه می کند: آیدین آغداشلو جمله ای دارد که من آن جمله را خیلی دوست دارم، او می گوید: هر هنرمندی همیشه یک چیز را می کشد و حالا برای ما داستان نویس ها باید گفت هر نویسنده ای یک چیز را می نویسد. شاید دلیل حضور تاریخ و استفاده از آن همین باشد. البته خب، هر بار با یک تکنیک و روش به آن نگاه می کنیم. در «سرخ سیاه» هم همین موضوع تاریخ وجود دارد البته بر خلاف «سرخ سفید» که با داستان بدون پلات مواجهیم، در آن اثر داستان کاملا پلات دارد.
سیاوش گلشیری در رابطه با ویژگی های رمان «سرخ سفید» اضافه می کند: یکی از مؤلفه های مهم در این اثر را باید، بیان قصه ها بر اساس تصادف دانست.دیگر ویژگی متمایز کننده این رمان می تواند حاشیه ای باشد که بر گذشته و تاریخ وجود دارد و نویسنده با چیره دستی، بجای بیان کلیت و یکپارچه از تاریخ به سمت حواشی موجود در تاریخ می رود. همچنین «سرخ سفید» سرشار از نوعی پارودی و هجو است و با آن که از اسامی و افراد مطرح در تاریخ استفاده می شود ولی باز هم می بینیم آنها در حاشیه هستند و وقتی با دقت به اثر نگاه می کنیم متوجه می شویم که نویسنده تقریبا دارد از هیچ داستان می سازد.
12176/135
کد خبر 251629

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.