2 اسفند ‌1362؛ سالروز آغاز عمليات والفجر 6 به فرماندهی سپاه

خبرگزاری ایمنا: در چنين روزی در سال 1362 هجری شمسی؛ عمليات والفجر شش با فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با رمز يا زهرا (س) در منطقه‌ی دهلران و ارتفاعات چيلات در ايلام آغاز شد. در اين عمليات جاده‌ی مرزی - تدارکاتی در منطقه‌ی چيلات و دو ارتفاع مشرف به شهر علی غربی به تصرف نيروهای خودی درآمد. در اين عمليات شمار زيادی از نيروهای دشمن کشته و زخمی شدند.

● نيروهاي‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامي‌ در ساعات‌ باقي‌‌مانده‌ تا عمليات‌ بزرگ‌ خيبر و براي‌ انهدام‌ بخشي‌ از توان‌ جنگي‌ قواي‌ دشمن، عمليات‌ «والفجر 6» را طرح‌ريزي‌ كردند تا در منطقه‌ي‌ مرزي‌ «چزابه» به‌ اجرا درآيد. حمله‌ در ساعت ‌23 و 20 دقيقه‌ي‌ شامگاه ‌2 اسفندماه ‌1362 و با رمز «يازهرا» (سلام‌الله‌عليها) به‌ مرحله‌ي‌ اجرا درآمد.
در محور تنگه‌ي‌ چزابه‌ در شمال‌ شرقي‌ «بستان» نيروهاي‌ سپاه‌ موفق‌ به‌ شكستن‌ خطوط‌ دفاعي‌ دشمن‌ شده‌ و تا سحرگاه‌ كه‌ نبرد به‌ جنگ‌ تن‌ به‌ تن‌ كشيده‌ شد، محور جاده‌ي‌ سوبله‌ به‌ چزابه، تحت‌ سلطه‌ي‌ نيروهاي‌ ايران‌ درآمد. با آغاز عمليات‌ خيبر در منطقه‌ي‌ «هورالهويزه» و «هورالعظيم» عمليات‌ دو روزه‌ي‌ والفجر 6 به‌ اتمام‌ رسيد.

● دوم اسفندماه 1330:
در چنين روزي در سال 1952 ميلادي (1330 هجري شمسي)؛ سرتيپ افشارطوس از سوي دکتر مصدق رئيس شهرباني کشور شد. افشارطوس بعدها طي ماجرايي به قتل رسيد که قتل وي در تاريخ معاصر ايران به‌عنوان يک مسأله و معضل نامشخص درآمده است.
گفته‌اند او مهم‌ترين عاملي بود که رفراندوم و انحلال مجلس هفدهم از سوي مصدق را سبب شد و بعدها به‌دست مأموران آم.آي.شش به قتل رسيد. همچنين گفته‌اند افسران مطيع شاه که تحت امر رشيديان‌ها کار مي‌کردند افشارطوس را در آوريل 1953 ربودند. افشارطوس پس از ربوده شدن در محيطي امن نگهداري شد. شايد کشتن وي به‌منظور تحت فشار قرار دادن دولت مصدق بوده است.

● دوم اسفندماه 1357:
در چنين روزي در سال 1357 هجري شمسي؛ اطرافيان محمدرضا پهلوي، شاه مخلوع ايران با اعلام اين‌که شاه قصد دارد تا اواخر فوريه‌ي جاري، مغرب را احتمالاً به مقصد سويیس ترک کند اظهار داشتند؛ شاه به مسائل و مشکلاتي که اقامت طولاني او در مراکش براي اين دولت به‌وجود مي‌آورد، آگاه است. از سوي ديگر شاه مي‌خواهد در جايي باشد که بتواند آزادانه درباره‌ي اوضاع ايران اظهارنظر کند درحالي‌که ملک‌حسن دوم از وي خواسته است تا وقتي که در مغرب اقامت دارد از هرگونه فعاليت و موضع‌گيري سياسي خودداري ورزد.
در همين روز؛ مناخيم بگين نخست‌وزير رژيم صهيونيستي از دولت آمريکا به‌مناسبت کمکي که به سي و سه اسرائيلي براي فرار از ايران کرده بود، قدرداني کرد.
در همين روز؛ وزارت امور خارجه‌ي ايران در بخشنامه‌اي به کليه‌ي نمايندگي‌هاي ايران در خارج کشور ضمن تأکيد بر اين‌که اين وزارتخانه درصدد تطبيق با شرايط انقلاب اسلامي اقدامات لازم را معمول خواهد داشت، اعلام کرد: از اين پس هيچ‌گونه عملي به‌عنوان تهديد و اشغال نمايندگي‌ها موجه و معقول نيست و با توجه به دستورهاي رهبري انقلاب دائر بر شروع کار و حل معضلات مملکتي، کليه‌ي نمايندگي‌هاي ايران در خارج بايد در اسرع وقت به کار خود براي خدمت به مردم اشتغال ورزند.
در اين روز؛ يکي از حقوق‌دانان برجسته‌ي ايران و عضو شواري تدوين قانون اساسي جديد، در گفتگويي اظهار داشت که کار بررسي و گزينش مواد ضروري براي تدوين قانون اساسي جديد در شرف پايان است.
فيدل کاسترو در چنين روزي در سال 1357؛ در پيامي براي حضرت امام خميني (ره) و مهدي بازرگان نخست‌وزير دولت موقت ايران ضمن اعلام پشتيباني خود از دولت بازرگان نوشت که مبارزه‌ي قهرمانانه‌ي ملت ايران يک نمونه و سرمشق براي خلق‌هاي جهان و به‌ويژه براي کشورهاي در حال رشد و جهان سوم است.

● دوم اسفندماه 1375:
در چنين روزي در سال 1375 هجري شمسي؛ سيدمحمدعلي رحيمي مسئول خانه‌ي فرهنگ ايران در پاکستان به‌دست عوامل گروه سپاه صحابه به شهادت رسيد. وي مدت يک‌سال و نيم مسئول خانه‌ي فرهنگ جمهوري اسلامي ايران در پاکستان بود.
کد خبر 24888

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.