«شایعه» نوشتهی ژان نوئل کاپفرر
اگر شایعه را آنچنان که در این کتاب مورد توجه قرار گرفته است، یعنی نه به منزله امری اسرارآمیز بلکه به مثابه نوعی رسانه گروهی که تابع منطق خاص خود است در نظر بگیریم، آن گاه می توان در جستجوی شیوه عملکرد آن برآمد. از این طریق می توانیم به پرسش هایی که در مورد شایعه وجود دارد بهتر پاسخ دهیم. پرسشهایی از این دست که شایعه چگونه پدید میآید؟ چرا در روز خاص و در میان گروهی خاص ظاهر میشود؟ و نیز به تحلیل این مسائل بپردازیم که چرا شایعات عمدتا حاکی از بداقبالی هستند و اینکه پیامی که میرسانند تابع چه قوانینی است؟ در پشت پیام ظاهری شایعه چه پیامهای دیگری نهفته است و چرا توان ما در مهار شایعه کمتر از توانایی مان در تحدید سایر انواع پیامهاست؟ کتاب حاضر با ارائه الگوهای مختلف از شایعه و از طریق مثال های متنوع، سعی در یافتن پاسخی به این پرسشها و سایر پرسشهایی در مورد شایعه دارد که نویسنده آن را قدیمترین رسانه گروهی مینامد.
کتاب شایعه را خداد موقر ترجمه و نشر شیرازه با قیمت 30 هزار تومان منتشر کرده است./


نظر شما