کتابی برای ما ایرانیان «شایعه» ساز!

شایعه فوت رضا رویگری هنرمند سینما و تلویزیون در یکی دو روز گذشته یکی دیگر از نشانه‌های علاقمندی ما ایرانیان به شایعه سازی و شایعه پراکنی است.

به گزارش ایمنا، این حادثه بهانه ای باشد شاید برای معرفی یک «کتاب»، آنچه که ما کمتر به سراغ آن می رویم و با به سر بردن در این توهم بزرگ که همه چیز را می دانیم و بیش از این دانستن هم ضرورتی ندارد به سراغ آن نمی رویم. غافل از اینکه اگر کتاب می خواندیم و این کار برایمان آخرین و بی اهمیت ترین گزینه از فهرست فعالیت هایمان نبود، امروز برای رساندن خبر مرگ یک انسان که اینروزها در مقابل نگاه عزیزان و خانواده اش در بستر بیماری به سر می برد اینطور دست از پا نشناخته عمل نمی کردیم!
«شایعه» نوشته‌ی ژان نوئل کاپفرر
اگر شایعه را آنچنان که در این کتاب مورد توجه قرار گرفته است، یعنی نه به منزله امری اسرارآمیز بلکه به مثابه نوعی رسانه گروهی که تابع منطق خاص خود است در نظر بگیریم، آن گاه می توان در جستجوی شیوه عملکرد آن برآمد. از این طریق می توانیم به پرسش هایی که در مورد شایعه وجود دارد بهتر پاسخ دهیم. پرسش‌هایی از این دست که شایعه چگونه پدید می‌آید؟ چرا در روز خاص و در میان گروهی خاص ظاهر می‌شود؟ و نیز به تحلیل این مسائل بپردازیم که چرا شایعات عمدتا حاکی از بداقبالی هستند و اینکه پیامی که می‌رسانند تابع چه قوانینی است؟ در پشت پیام ظاهری شایعه چه پیام‌های دیگری نهفته است و چرا توان ما در مهار شایعه کمتر از توانایی مان در تحدید سایر انواع پیام‌هاست؟ کتاب حاضر با ارائه الگوهای مختلف از شایعه و از طریق مثال های متنوع، سعی در یافتن پاسخی به این پرسش‌ها و سایر پرسش‌هایی در مورد شایعه دارد که نویسنده آن را قدیم‌ترین رسانه گروهی می‌نامد.
کتاب شایعه را خداد موقر ترجمه و نشر شیرازه با قیمت 30 هزار تومان منتشر کرده است./

کد خبر 243569

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.