«اوج آبی»؛ نقد شعر امروز اصفهان

خبرگزاری ایمنا: «اوج آبی» عنوان کتابی‌ست که چندی پیش از سوی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان‏ (مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان) با هدف نقد شعر امروز اصفهان به چاپ رسیده است. این کتاب، شامل نوشته‌هایی از بهمن رافعی و محمد مستقیمی‌ "راهی" است و گزینش و گردآوری آثار این مجموعه نیز به‌وسیله‌ی محمدحسين صفاريان و عليرضا نقوی صورت گرفته است.

● همان‌طور که اشاره شد، نقدهای چاپ شده در کتاب «اوج آبی» توسط بهمن رافعی و محمد مستقیمی‌ "راهی" نوشته شده‌اند. بهمن رافعی از شاعران و غزل‌سرایان معاصر است. وی در سال 1315 در شهرستان بروجن به‌دنيا آمد و هم‌اكنون حدود پنج دهه است كه به‌طور جدی در اكثر قالب‌های شعری از قبيل غزل،‌ مثنوی، چهارپاره، نيمائی و... طبع‌آزمائی می‌كند.
استفاده از قافيه، ‌رديف‌های كم‌ياب و كم‌استفاده و به‌كارگيری رديف‌های اسمی در غزل و استفاده‌ی كاملاً به‌روز از آن ابزارها به غزل بهمن رافعی حس و حال متفاوتی می‌دهد. از ديگر خصوصيات شعری رافعی می‌توان به تنوع ژانرها، فرم‌های مختلف شعری ‌و نگاه ديگرگونه‌ی او نسبت به محيط اطراف اشاره كرد. با مطالعه‌ی شعر او متوجه می‌شويم جدای از غزل، در خيلی از قالب‌های ديگر هم كه رافعی با خيالی آسوده به سراغشان رفته، نمونه‌های قابل توجه می‌توان يافت.
از بهمن رافعی علاوه بر «اوج آبی»، تاکنون کتاب‌هایی از قبیل "گلزار جاوید"، "انتظار"، "اگ‍ر این‌ م‍اهیان‌ رنگی‌ ن‍ب‍ودن‍د"، "ب‍ی‌ع‍ش‍ق‌، م‍ا س‍ن‍گ‌، م‍ا هیچ‌"، "روشنی در قفس ماندنی نیست"، "س‍ال‌‌ه‍ای‌ اب‍ری‌"، "گ‍لی‌ ج‍ون‌ و پشیمانیا" به چاپ رسیده است.
محمد مستقيمی (متخلص به "راهی") در سال 1330 در روستای از توابع شهرستان نائین متولد شد. وی از دوران دبيرستان و در سال‌های نوجوانی به شعر روی آورد که تا 30 سالگی چندان جدی نبود. از اين به بعد به‌طور کاملاً جدی وارد عرصه‌ی ادبيات شد و در همه‌ی قالب‌های مختلف کلاسيک و نو تجربياتی دارد. "راهی" از دهه‌ی 60 به بعد در انجمن‌های ادبی مختلف شهر اصفهان در پرورش استعدادهای جوانان کوشيده است که اين کوشش بی‌وقفه همچنان ادامه دارد.
محمد مستقیمی‌ "راهی" تا به امروز، به‌جز مجموعه نقد «اوج آبی»، کتاب‌های "آسمان را بالاتر بياويز"، "آن‌ آویش‍ن‌ غ‍ریب‌"، "شب و ابر و هامون"، "عاشقان ایستاده می‌‌میرند" به چاپ رسانده و قرار است کتاب‌هایی از قبیل "نقد شعر قيصر" (جستاری در ساختار شعر قیصر امین‌پور) و "آيينه‌پردازان" (در شناخت ماهيت و ساختار شعر) را نیز در مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان منتشر کند.
بهمن رافعی و محمد مستقیمی‌ "راهی" در خلال نقدهای نوشته شده در كتاب «اوج آبی» به شناخت ماهيت، ساختار شعر و شناخت آفت‌های شعری كه شعر امروز با آن درگير شده است و دست و پنجه نرم می‌كند، پرداخته‌اند. این کتاب، در استان اصفهان به‌عنوان كتاب سال در زمينه‌ی نقد ادبي شناخته شد.
«اوج آبی» در 183 صفحه به چاپ رسیده و طی آن، آثار مهرناز آزاد، محمدجوان آسمان، مجتبی اسديان، سعيد بيابانكی، زهرا پناهی، مريم تیكنی، علي ثابت‌قدم، سيامك جهانبخش، حسين حاجی‌هاشمي، هاله خوانساری‌فرد، يوسف خوش‌نظر، رضا خيری، جواد زهتاب، آزاده سالمی، منيره سلطان‌پور، محمدحسين صفاريان، پانته‌آ صفايی، سميه طوسی، مهرداد عطايی، الهام عمومی، الهه علی‌زاده، هاجر فرهادی، عباس كيقبادی، نرگس گنجی، سيدرسول معرك‌نژاد، مهدی نيكبخت، محسن نيكنام، حميدرضا وطن‌خواه و سيدجواد هاشمی مورد بررسی قرار گرفته است.
کتاب «اوج آبی» (نقد شعر امروز اصفهان) در سال 1388 در قطع رقعی، به همت سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان‏ (مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان) در شمارگان 1000 نسخه چاپ گرديده و به قيمت 2000 تومان در اختيار علاقه‏مندان قرار گرفته است.

اطلاعات شناسنامه‏ای کتاب
نام کتاب: اوج آبی
پديدآورندگان: بهمن رافعی و محمد مستقیمی‌ "راهی"
گزینش و گردآوری: محمدحسين صفاريان و عليرضا نقوی
ناشر: سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان
حروف‌چينی و صفحه‌آرايی: منير سلطان‌پور
طرح جلد: محمد ارزندی
ويراستار: محمدجواد آسمان
سال نشر: 1388
شمارگان: 1000
قيمت به ريال: 20000
تعداد صفحات: 183
کد خبر 24057

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.