«اعلام اصفهان»؛ شرح سرگذشت بزرگان اصفهانی

خبرگزاری ايمنا: اصفهان از ديرباز مهد علم و ادب و فرهنگ و هنر بوده و به همت دانشمندان و عالمانش توانسته است نام خود را در ميان شهرهای فرهنگی جهان مطرح کند. اين شهر نقش محوری و جايگاه تعيين‏کننده‏ای در فرايند گسترش تمدن و فرهنگ اسلامی داشته و خدمات ارزنده‏ای به جهان اسلام تقديم کرده است؛ از اين رو در سال 2006 ميلادی به افتخار "پايتخت فرهنگی جهان اسلام" دست يافت.

● اصفهان به گواهي آثار شگرف باستاني، کتاب‏هاي ارزشمند و آثار هنري گوناگون که زينت‏بخش موزه‏ها و کتابخانه‏هاي بزرگ و معتبر دنيا است و با عرضه‏ي نابغه‏هاي علمي، اديبان، شاعران و هنرمندان طراز اول جهاني جايگاه ويژه و ممتازي را به خود اختصاص داده است. در اين شهر در زمينه‏ي فقه، اصول، فلسفه، منطق، رياضيات، نجوم و ديگر شاخه‏هاي علوم دانشمنداني برخاستند که نام آنان قرين نام افراد صاحب‏نام اين علوم گرديده است.
«اعلام اصفهان» عنوان کتابي است که در راستاي شناخت و معرفي مفاخر اصفهان تدوين گرديده و حاصل زحمات چندين ساله‏ي استاد سيدمصلح‏الدين مهدوي مي‏باشد. «اعلام اصفهان» برگرفته از فيش‏هاي تحقيقاتي و شرح‏حال‏هاي مدون و نامدوني است که بالغ بر چند هزار مي‏شده‏اند.
غلام‌رضا نصرالهي اصفهان‌شناس معاصر (محقق كتاب) كه سال‌هاست در زمينه‏ي سرگذشت بزرگان اصفهان فعاليت مي‌كند و به پژوهش و گردآوري مطالب در زمينه‏ي تراجم اشتغال دارد، دست به تدوين اين اثر زده است.
وي، ابتدا فيش‌هاي اسامي «آ» و «الف» را به‏ترتيب نام كوچك و نام پدر مرتب كرد و سپس سرگذشت‌هايي كه استاد سيدمصلح‌الدين مهدوي به‏طور مستقل نوشته بود را ضمن تطبيق با ديگر آثار مهدوي و منابع ديگر، با مطالب جديد، در متن گنجاند.
شرح‏حال‌هاي غيرمدون با استفاده از فيش‌هاي متعدد راجع به يك شخصيت، استخراج و با ساير منابع، تطبيق داده شده است. در اين مرحله، از دفاتر رجال اصفهان و نيز كتاب‌هاي چاپ شده استاد نيز استفاده و شرح‏حال‌ها تكميل شده‏اند.
در تنظيم كتاب، با توجه به آثار و تأليفات مرحوم مهدوي و روش تراجم‌نويسان و دانشمندان رجال، باب خاندان‌ها، كنيه‌ها و نساء به‏طور جداگانه و با رعايت ترتيب حروف الفبا، گنجانده شده است. ترتيب الفبايي براساس نام كوچك افراد است نه شهرت و لقب و كنيه و نام خانوادگي آنان.
جلد نخست، شامل تراجم اعلام اصفهان كه نام آن‌ها با «آ» و «الف» آغاز مي‌شود، از شرح‌حال «آدم مديني» شروع و به «ايوب قرشي» ختم مي‌شود.
نخستين جلد از مجلدات کتاب اعلام اصفهان، بعد از شرح زندگي‏نامه‏ي سيدمصلح‏الدين مهدوي (مؤلف) با ترتيب الفبايي معرفي و شرح‏حال هريک از آنان به اجمال بيان شده است. مأخذ هريک از موارد ذکر شده به شکل پانويس در کتاب موجود است. همچنين گفتني است مؤلف از تعدادي از علماي عالي‏قدر موفق به دريافت اجازه‏ي نقل حديث شده که اجازه‏ي اين 11 نفر به‏صورت سند در آغاز کتاب آورده شده است.
شايان ذکر مي‏باشد که مطالب اين جلد، شامل حدود هزار و ششصد و چهل و چهار مدخل مي‏باشد که فهرست آن‏ها در پايان کتاب درج گرديده است.
کتاب «اعلام اصفهان» در سال 1386 در قطع وزيري، به همت مرکز اصفهان‏شناسي و خانه‏ي ملل در 655 صفحه چاپ گرديده و به قيمت6500 تومان در اختيار علاقه‏مندان قرار گرفته است.

اطلاعات شناسنامه‏اي کتاب
نام کتاب: اعلام اصفهان
پديدآورنده: سيدمصلح‌الدين مهدوي
تصحيح، تحقيق و اضافات: غلام‌رضا نصرالهي
ناشر: سازمان فرهنگي ‌تفريحي شهرداري اصفهان‏
سال نشر: 1386
قيمت به ريال: 65000
تعداد صفحات: 655
تعداد مداخل: 1644
کد خبر 23742

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.