راهكارهاي تقويت حافظه و پيشگيري از فراموشي

بيش از 600 هزار نفر در ايران به بيماري "آلزایمر " مبتلا هستند .اين بيماري دراثرافزايش سن ، سبك زندگي نادرست ، تغذيه نامناسب، افزایش بیش از حد غلظت آلاینده‌ها ،استرس و فشارهاي رواني به وجود مي آيد .

به گزارش باشگاه خبرنگاران شهر ، تاكنون راهكارهاي زيادي درجهت پيشگيري و درمان فراموشي "آلزايمر " ارائه شده است . تعدادي از آنها علمي و عملي بوده و تعداي نيز در حد سخن و مقاله باقي مانده است . هرچند فراموش کردن امری طبیعی است و در واقع برای تداوم کار کردن مغز ما ضروری است اما اگر از حد معمول خارج شود مغز دچار اختلال مي شود . آلزایمر یک بیماری پیشرونده زوال حافظه و دیگر کارکردهای مهم ذهنی است. آلزایمر معمولترین علت زوال عقلی است. گروهی از اختلالات مغزی که منجر به از دست دادن مهارت های فکری و اجتماعی می شوند این تغییرات به اندازه ای شدید اند که می توانند زندگی روزمره فرد را تحت تاثیر قرار دهند. در آلزایمر، تخریب و مرگ سلول های مغزی و همچنین تخریب ارتباط بین آنها باعث کاهش دائم حافظه و عملکرد ذهنی می شود. بروز آلزایمردر کمتر از 5% افراد ناشی از یک تغییر ژنتیکی خاص است که منجر به پیشرفت بیماری می شود.با تغيير سبك زندگي و رعايت چند اصول مي توان ازاين عارضه پيشگيري و درصورت مواجه شدن خود را درمان كرد .دراينجا با ذكر چند مورد سعي داريم راهكارهايي در جهت پيشگيري از فراموشي ارائه نماييم .
شايد عجيب به نظر برسد امايكي روش هاي كه متخصصان مغز و اعصاب براي تقويت حافظه پيشنهاد مي كنند ،حرف زدن با دست ها است. اشاره کردن به هنگام یادگیری به مغز کمک می کند تا بهتر آن را به خاطر بسپارید محققان می گویند حرکات دست به بازخوانی اطلاعات از مغز کمک زیادی می کند.  
استرس و فشار عصبي كاركرد مغز را كم ودشوار مي كند . تحقيقات نشان داده هر قدر استرس بیشتری داشته باشید ممکن است بیشتر به فراموشی دچار شوید. در نتيجه محققان راه حلي كه براي كاهش استرس و فشار هاي رواني پيشنهاد مي كنند خونسردي است .
خواب کافی در شب نقش مهمی در قدرت تفکر و یادگیری شما دارد. کم خوابی به روند شناختی شما آسیب می زند. اولاً کم خوابی قدرت توجه، هوشیاری، تمرکز، استدلال و حل مشکلات را خراب می کند. این تأثیر، یادگیری و فهم مطالب را سخت تر می کند. ثانیا دوره های مختلف خواب شب، نقش مهمی در تحکیم حافظه در ذهن دارد. اگر شب ها به مقدار کافی (7 تا 8 ساعت) نخوابید، نمی توانید آنچه را که در طی روز یاد گرفته اید و تجربه کرده اید، به یاد بیاورید .در نتيجه يكي ديگر از راهكارهايي كه در جهت پيشگيري از فراموشي توصيه مي شود خواب خوب وكافي است .
سالمندانی که روزانه دو تا سه بشقاب سبزیجات مصرف می‌کنند، ۴۰ درصد کمتر از هم سن و سالانشان به فراموشی دچار می‌شوند. عصاره پنج میوه و سبزی شامل گل کلم، سیب زمینی، پرتقال سیب و تربچه حاوی موادی است که تاثیر آن‌ها مشابه داروهای درمان آلزیمر است و بیشترین میزان این ماده در گل کلم یافت می‌شود. خوردن ميوه و سبزي راهكاري علمي در جهت تقويت حافظه است .
روانشناسان مطالعه كتاب ،روزنامه ،اينترنت  و مباحثه باديگر ا فراد را روشي موثر در جهت تقويت حافظه و رشد مغزي مي دانند .
مطالعات نشان می‌دهند که یکی از بهترین راهها برای بهتر شدن حافظه فعالیت فیزیکی است. محققان نشان داده اند ورزش قدرت درک مغز را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند تا از تاثیر افزایش سن در کاهش حافظه کاسته شود و حتی ممکن است از دمانس و آلزایمر پیشگیری کند.
 به گفته محققان ، پس از تحقيقات مکرر در زمينه گياه طبي رزماري ، مشخص شد که اين گياه دارويي توانايي بسيار بالايي در به ياد آوردن مطالب در مغز انسان به هنگام استشمام کردن آن دارد. همچنين طبق آمار و ارقام اشخاصي که به صورت مداوم گياه رزماري را استشمام مي کنند به ميزان 75 درصد بيشتر از کساني که در تماس با گياه فوق نيستند ، حافظه قوي تري دارند. سایر تحقیقات نیز نشان می دهد که این روغن سطح هوشیاری را افزایش داده و به تقویت حافظه بلند مدت کمک می کند.
 دقت تان را بیشتر کنید. واضح است اغلب فراموش کاران مشکل حافظه ندارند بلکه کم دقت هستند. آن ها به دلیل ضبط نکردن صحیح وقایع در ذهن به هنگام دریافت اطلاعات، نمی توانند آن را در جای مناسبی در ذهن ذخیره کنند و بنابراین از یادآوری آن نیز عاجز می مانند. راه حل این است از انجام چند کار هم زمان خودداری کنید. حواستان را به کاری که می کنید، معطوف کنید. 
 خودکاری بردارید و خط خطی کنید. رها کردن خودکار در دست و کشیدن هر آن چه دوست دارید یکی از راه های تقویت حافظه است. این کار باعث افزایش تمرکز، تقویت قوه یادگیری و سرانجام افزایش حافظه می شود.

انتهاي پيام /
42/23/14
کد خبر 236901

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.