تصميم صدا و سيما روي آثار نوستالژيك

مدیر شبکه یک سيماي جمهوري اسلامي ايران چندي پيش از احتمال پخش آواز ربناي استاد شجريان در ماه مبارك رمضان امسال از اين شبكه خبر داد.و آن را تكذيب كرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران شهر، فضل‌الله شریعت پناهی در خصوص  خبر منتشر شده مبنی بر پخش ربنای محمدرضا شجریان در ایام ماه مبارک رمضان گفت: این خبر دروغ  است و من به کل آن را تکذیب می‌کنم.دوستان در یکی از سایت‌های خبری با من تماس گرفتند و مصاحبه‌ای انجام شد ولی در تنظیم آن کم لطفی کرده‌اند.من نگفته بودم که قطعا ربنای ایشان از تلویزیون پخش می‌شود، بلکه گفته بودم که این مورد منوط به نظر معاون جدید سیماست و در این باره باید ایشان به این جمع‌بندی و قطعیت برسند.
علی دارابی معاون سیما گفت:"همه هنرمندان در برنامه‌های رادیو و تلویزیونی حضور دارند؛ ما در واقع بحثی نسبت به فردی یا کسی در این جهت نداریم. اما گاهی دیده می‌شود هنرمندان مسائل را با یکدیگر خلط مبحث می‌کنند که هم خودشان آسیب می‌بینند و هم حواشی‌هایی که به وجود می‌آید سبب بروز مشکل می‌شود."





ربّنا
 يا ربّنای شجریان، یکی از آثار محمدرضا شجریان و شامل ۴ دعا از آیات قرآن است که همه با عبارت ربّنا آغاز می‌شوند. این اثر در تیرماه سال ۱۳۵۸ضبط شده و برای مدت ۳۰ سال، جزء برنامه‌های اصلی رادیو و تلویزیون ایران در ماه رمضان بوده‌است.
بنا به گفتهٔ محمدرضا شجریان، انگیزهٔ اصلی وی از خواندن این دعا، تدریس آن به دو هنرجو بوده و این اثر در یکی از استودیوهای رادیو ضبط شده‌است.در سال ۱۳۸۷، زمزمه‌هایی در مورد ثبت این اثر در فهرست آثار ملی ایران به گوش می‌رسید، که تاکنون به نتیجه نرسیده‌است.
شجریان ربنا را در دستگاه سه‌گاه خوانده و با مرکب‌خوانی (مدولاسیون یا راه گردانی) سری به دستگاه‌ها و آوازهای دیگر ردیف موسیقی ایرانی از جمله آواز افشاری و گوشه عراق (صبا) می‌زند و سپس به سه‌گاه برمی‌گردد.ربنا در نواری که محمدرضا شجریان با نام به یاد پدر ضبط کرده، منتشر شده‌است.
در این اثر به خوبی می‌توان تأثیرات شیخ نصرالدین طوبار و شیخ طه الفشنی را مشاهده کرد. این اجرا تقریباً فاقد تحریر است و بجز چند نت، تماماً بوسیلهٔ غلت و ویبراسیون اجرا شده‌است. ربنای شجریان از ابتدا، روی نتهای سی بمل و سپس دو اوج می‌گیرد (روی خط حامل کلید سل) و در حوالی این نت‌ها گردش دارد و تا نت می بمل به بالاترین نت خود می‌رسد.
راغب مصطفی غلوش، قاری نامدار مصری، در سفری به ایران ربنای شجریان را می‌شنود و از این کار یک نسخه می‌خواهد تا امتحان کند که آیا می‌تواند آن را بخواند یا نه. شجریان خود در این باره می‌گوید:"بعد از دو سال دوستم او را مجدداً می‌بیند و این قاری به او می‌گوید کار من نیست، چرا که خواندن اوجی که در خواندن ربنا هست کار هر خواننده‌ای نیست."

انتهای پیام/
کد خبر 233586

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.