موزه آموزش و پرورش اصفهان؛گنجینه ای از علم و خاطره

هدف از ايجاد موزه آموزش و پرورش ايجاد زمينه هاي مناسب براي استفاده از تجارب گذشتگان ،فراهم آوردن شرايطي براي مقايسه وضعيت آموزشي گذشته و حال، تجليل از پيشكسوتان و طلايه داران نظام تعليم و تربيت بوده است .

به گزارش باشگاه خبرنگاران شهر ، موزه آموزش وپرورش اصفهان در خيايان شمس آبادي كوي دهش واقع شده است .محل اين موزه ،منزل مسكوني شادروان عطاءالملك دهش از شخصيت هاي اجتماعي اواخر دوره قاجار مي باشد كه داراي مجموعه اي از هنر ايراني و اروپايي است اين ساختمان پس از پيروزي انقلاب اسلامي به مدرسه تبديل شد. هدف از ايجاد اين موزه ايجاد زمينه هاي مناسب براي استفاده از تجارب گذشتگان ،فراهم آوردن شرايطي براي مقايسه وضعيت آموزشي گذشته و حال، تجليل از پيشكسوتان و طلايه داران نظام تعليم و تربيت بوده است . این ساختمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی به مدرسه تبدیل شد كه پس از بازسازی در سال ۱۳۷۸ به عنوان جایگاه موزه آموزش و پرورش مورد استفاده قرار گرفت.
اين موزه داراي بخش هاي مختلفي است از جمله ؛ بخش نمايش تاريخ و فرهنگ اصفهان ، كتابخانه ، واحد سمعي و بصري ، نمايشگاه آثار معاصر، نمايشگاه افتخارات علمي و ورزشي ، آموزش و پروش و دفاع مقدس.

                          
در اين موزه با ارائه تصاويري از مدارس قديمي ، دانش آموزان ، وسايل كمك آموزشي و كتاب هاي درسي و قديمي ، سير تحول آموزش و پرورش استان اصفهان به نمايش گذاشته شده است. و تعدادي كتابهاي خطي با چاپ سنگي، كتاب هاي تخصصي مربوط به مشاهير و تاريخ اصفهان، سالنامه‌هاي مدارس، مجلات و روزنامه هاي قديمي و نشريات مربوط به آموزش و پرورش استان اصفهان نيز بخشي از كتابخانه موزه را تشكيل مي‌دهند .همچنين در اين موزه بخشي وجود دارد كه در آن ويديويي با موضوعاتي نظير سخنراني هاي مقامات رسمي آموزش و پرورش ، مراسم بزرگداشت مقام معلم ، همايش ها و گردهم آيي هاي مختلف ، جشن ها و مراسم مدارس گوناگون معرفي اماكن ديدني اصفهان و معرفي موزه هاي بزرگ جهان ، مجموعه ي جالبي گرد آمده است.
در موزه مكان دايمي با امكانات مناسب براي فرهنگيان و دانش آموزان رشته هاي مختلف هنري و علمي در نظر گرفته شده است در آن جا بتوانند آثار و آفرينش هاي ارزنده خويش را در زمينه هاي عكاسي ، نقاشي ، پيكرتراشي ، خطاطي و … به نمايش بگذارند .
 تصوير اولين معلم ورزش استان اصفهان به همراه جام ها و مدال هاي ورزشي در كنار تصاويري از اولين فارغ التحصيلان دانش سراي عالي اصفهان و نيز نمايش افتخارات و رتبه هاي به دست آمده توسط فرهنگيان و دانش آموزان در عرصه هاي كشوري و جهاني زينت بخش اين موزه است.

                            
انتهاي پيام /
14 / 23 / 42 
کد خبر 233480

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.