به گزارش ایمنا از شهرستان شهرضا، کاروانسرای ملک، در شمال شهرستان شهرضا در جوار امامزاده شاهرضا در مسیر اصفهان - شیراز بنا گردیده است.
سبک معماری این بنا همان گونه که گفته شد چهار ایوانه بوده که ایوان های شمالی وجنوبی و غربی آن با اطاقهای بزرگی به صورت شاه نشین و ایوان شرقی آن به عنوان درب ورودی بوده است.

ساختمانها در چهار سوی کاروانسرا به سه قسمت تقسیم گردیدهاند:، قسمت اول شامل ایوانهایی به عرض ۱۸۰ سانتی متر میباشد که در پشت آن اطاقهایی به ابعاد تقریبی ۵/۳ تا ۴ متر بوده که دارای یک ورودی و دو پنجره بوده است؛قسمت سوم پشت اطاقها که محل احشام و تخلیهی بار بوده است.

فاصله بین تمام ایوانها ستونی قوی که بارکش ایوانهای جانبی می باشد، دارای محلی برای بستن حیوانات (شتربند) در چهار زاویه این ساختمان ورودی استبلها قرار دارد که در قسمت شاهنشین این قسمتها مسدود بوده و احتمالا به این دلیل بوده که حیوانات و وسایل کاروانیان جدای از یکدیگر باشند.
راه پلههای پشت بام این ساختمان در کنار شاهنشین شمالی قرار گرفته است. این ساختمان دارای جان پناههای مرتفع در سطح پشت بام با ارتفاع چشمگیر نبوده ظاهرا تمهیدات دفاعی چندانی در برابر حملات احتمالی در نظر گرفته نشده است.

این کاروانسرا همانند دیگر بناهای عصر عباسی در زمین مستطیل شکل و به صورت چهار ایوانه ساخته شده است.
در وسط این کاروانسرا حوض آب بزرگی وجود داشته که آب آن به مصرف کاروانیان و زائران حاضر در کاروانسرا می رسیده است. این آب از زاویه جنوب شرقی کاروانسرا با معابر تنگ و طولانی با پیچ وخم به کاروانسرا وارد می شده است و از سمت شمالی کاروانسرا خارج می گردیده است. محل تأمین آب از چشمه ای بوده که از کوه مجاور امامزاده جاری بوده که هم اکنون علاوه بر خشک شدن حوض وسط نیز تخریب گردیده است.

از خصوصیات این کاروانسرا زائر پذیری آن می باشد زیرا علاوه بر کاروانیان، زائران امامزاده نیز از آن استفاده میکرده اند. این مکان در طول زمان شاهد حضور بزرگانی بوده است که به قصد عبادت در این محل برای مدتی اقامت میکردهاند.
به گزارش ایمنا، این کاروانسرا هم اکنون با تغییر کاربری، تحت عنوان «هتل منتظران» مورد استفاده قرار میگیرد./
سبک معماری این بنا همان گونه که گفته شد چهار ایوانه بوده که ایوان های شمالی وجنوبی و غربی آن با اطاقهای بزرگی به صورت شاه نشین و ایوان شرقی آن به عنوان درب ورودی بوده است.

ساختمانها در چهار سوی کاروانسرا به سه قسمت تقسیم گردیدهاند:، قسمت اول شامل ایوانهایی به عرض ۱۸۰ سانتی متر میباشد که در پشت آن اطاقهایی به ابعاد تقریبی ۵/۳ تا ۴ متر بوده که دارای یک ورودی و دو پنجره بوده است؛قسمت سوم پشت اطاقها که محل احشام و تخلیهی بار بوده است.

فاصله بین تمام ایوانها ستونی قوی که بارکش ایوانهای جانبی می باشد، دارای محلی برای بستن حیوانات (شتربند) در چهار زاویه این ساختمان ورودی استبلها قرار دارد که در قسمت شاهنشین این قسمتها مسدود بوده و احتمالا به این دلیل بوده که حیوانات و وسایل کاروانیان جدای از یکدیگر باشند.
راه پلههای پشت بام این ساختمان در کنار شاهنشین شمالی قرار گرفته است. این ساختمان دارای جان پناههای مرتفع در سطح پشت بام با ارتفاع چشمگیر نبوده ظاهرا تمهیدات دفاعی چندانی در برابر حملات احتمالی در نظر گرفته نشده است.

این کاروانسرا همانند دیگر بناهای عصر عباسی در زمین مستطیل شکل و به صورت چهار ایوانه ساخته شده است.
در وسط این کاروانسرا حوض آب بزرگی وجود داشته که آب آن به مصرف کاروانیان و زائران حاضر در کاروانسرا می رسیده است. این آب از زاویه جنوب شرقی کاروانسرا با معابر تنگ و طولانی با پیچ وخم به کاروانسرا وارد می شده است و از سمت شمالی کاروانسرا خارج می گردیده است. محل تأمین آب از چشمه ای بوده که از کوه مجاور امامزاده جاری بوده که هم اکنون علاوه بر خشک شدن حوض وسط نیز تخریب گردیده است.

از خصوصیات این کاروانسرا زائر پذیری آن می باشد زیرا علاوه بر کاروانیان، زائران امامزاده نیز از آن استفاده میکرده اند. این مکان در طول زمان شاهد حضور بزرگانی بوده است که به قصد عبادت در این محل برای مدتی اقامت میکردهاند.
به گزارش ایمنا، این کاروانسرا هم اکنون با تغییر کاربری، تحت عنوان «هتل منتظران» مورد استفاده قرار میگیرد./
نظر شما