رشد مرکز نجوم ادیب مرهون حمایت های شهرداری اصفهان است

فضانورد روسی در مراسم جشن بیستمین سالگرد تاسیس مرکز نجوم ادیب لباس فضانوردان را مهم ترین عنصر برای یک فضانورد خواند و گفت: این لباس نجات دهنده زندگی یک فضانورد است. در این مراسم از حمایت های شهرداری در رشد مرکز صحبت شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، جشن بیستمین سال تاسیس مرکز نجوم ادیب با حضور فضانورد برجسته روسی برگزار شد. الکساندر لازوتکین، فضانورد روسی به همت سیروس برزو روزنامه‌نگار علم و فناوری فضایی به ایران سفر کرد و در مراسم بیستمین سالروز تاسیس مرکز نجوم ادیب اصفهان حضور داشت و ایراد سخنرانی کرد.
این سفر تقریبا همزمان با نوزدهمین سالگرد پرواز این فضانورد با فضاپیمای سایوز-25 به عنوان مهندس ایستگاه فضایی "میر" بود. وی با حضور در جشن بیست سالگی مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان ابتدا با ادای احترام به شهید تهرانی مقدم جایگاه وی را بلند مرتبه خواند و از وی به عنوان یکی از نخبگان هوا فضای ایران یاد کرد.
وی که یکی از فضانوردان فعال در زمینه های اجتماعی و بنیانگذار مرکز همکاری های فضایی سیاره زمین است، با تشریح موقعیت فضانوردان در خصوص موزه یادمان فضایی و ایمنی فضانوردان و تجهیزات فضایی و برپایی نمایشگاه فعالیت های مرکز و همچنین موزه تجهیزات فضانوردی از قبیل لباس فضانوردی و قطعه ای از ایستگاه فضایی میر ایراد سخنرانی کرد.
لباس فضانوردان نجات دهنده زندگی یک فضانورد است
این فضانورد روسی که با لباس مخصوص فضانوردان در مراسم شرکت کرده بود انواع لباس های فضانوردان را برای حضار معرفی کرد و توضیح داد هر لباس فضانوردان به چه منظور طراحی و ساخته شده است. 
لازوتکین لباس فضانوردان را مهم ترین عنصر برای یک فضانورد خواند و گفت: این لباس نجات دهنده زندگی یک فضانورد است.
وی ضمن اشاره به لباسی که بر تن داشت افزود: این لباس مخصوص کار در ایستگاههای فضایی بر روی زمین است. اما لباس های دیگر که در فضا و حالت خلاء یک فضانورد به آن نیاز دارد بسیار پیچیده است. 
این فضانورد بر لزوم استفاده از لباس های فضانوردان اشاره کرد و ادامه داد: در فضا و در حالت بی وزنی طول قد انسان بلندتر می شود و اگر این لباس ها پوشیده نشوند فرد دچار مشکل می شود. و یا در حالتی که فشار به بدن ایجاد می شود اگر این گونه لباس ها برتن فضانورد نباشد بدن وی باد می کند و می ترکد.
لازوتکین تصریح کرد: لباس مخصوص فضانوردان در فضا بدن را از دمای غیرطبیعی جو محفوظ می دارد، علاوه بر اینکه فشار وارده را از بدن انسان دور می کند. 

الکساندر لازوتکین در این جلسه از آرزوهای دوران کودکی و تجربیات فضانوردی اش گفت: از دوران کودکی آرزوی فضانورد شدن را در سر می‌پروراندم، سپس از دانشگاه وارد گروه فضانوردان ‌شدم و تجربه‌ شش ماه حضور در فضا را پیدا کردم.
این مهندس طراحی سامانه های فضایی روسیه از تجربه سفر فضایی خود سخن گفت و ادامه داد:در این سفر دو حادثه برای ایستگاه فضایی ما رخ داد. یکی آتش سوزی کپسول اکسیژن و دیگری برخورد ناوبر پروگرس به ایستگاه فضایی بود.
وی افزود: آتش‌سوزی در ایستگاه دوازده روز پس از استقرار ما رخ داد. ما بلافاصله وارد عمل شدیم و توانستیم آن را خاموش کنیم. البته مدتی مجبور بودیم ماسک بزنیم تا دود و عوارض دیگر این آتش‌سوزی کاملا از بین برود.
لازوتکین حادثه دیگری که در جریان سفرش اتفاق افتاد را تصادف ناو باربری پروگرس عنوان کرد و افزود: این حادثه سابقه قبلی نداشت و این برخورد خسارتی به ایستگاه وارد کرد که به موجب آن برق ما قطع شد و ارتباطمان با زمین بطور کامل از بین رفت. ما تنها توانستیم قسمت آسیب دیده را از قسمت سالم جدا کنیم و پس از مدتی اوضاع به حالت عادی برگشت. 
این فضانورد در پاسخ به سوال یکی از حضار در خصوص اینکه آیا در فضا شهاب سنگ ها با سفینه و یا ایستگاه برخورد می کنند اذعان داشت: در زمان پرتاب موشک تاکنون برخورد شهاب سنگ رخ نداده است. ضمن اینکه شهاب سنگ ها به خود ایستگاه های فضایی هم برخورد نکرده اند. اما برخورد شهاب سنگ با باطری های خورشیدی اطراف ایستگاه بسیار اتفاق می افتد و من خود شاهد این صحنه بوده ام.
لازوتکین هدف فضانوردان از استقرار در ایستگاه های فضایی را انجام آزمایشات متعدد علمی عنوان کرد و گفت: در طول سفر 185 روزه گروه ما به فضا، 200 آزمایش مهم پزشکی، 200 آزمایش تولید فلز جدید و بیست ازمایش بیوتکنولوژی شامل پرورش گیاه و پرستاری از چند حیوان کوچک انجام دادیم.

حمایت های شهرداری از زمان تاسیس مرکز وجود داشته است
حسین مزروعی مدیر مرکز آموزشی نجوم ادیب ضمن تقدیر از دکتر احمد کیاست پور و اعضای مرکز گفت: پشتیبانی و حمایت های دوستان همیشه همراه مرکز نجوم ادیب بوده و همین امر موجبات پیشرفت این مرکز را فراهم آورده است.
وی به بازدید لازوتکین از مرکز نجوم ادیب اشاره کرد و گفت: این فضانورد در ابتدای سفر خود بر سر مزار شهید تهرانی حاضر شد و ادای احترام کرد که همین امر باعث غرور برای ایرانیان است که چنین افرادی داریم.
وی در ادامه گفت: لازوتکین در بازدید خود از مرکز نجوم ادیب بسیار استقبال کرد و پیشنهاد داد که ای کاش جشن سالگرد تاسیس مرکز را در خود مرکز برگزار می کردیم.
مزروعی به حمایت های شهرداری اصفهان از مرکز نجوم ادیب اشاره کرد و گفت: با کمک و مساعدت های شهرداری این مرکز به رشد خود ادامه داده است. امیدواریم پشتیبانی شهرداری این مرکز را به تعالی برساند.
سید رضا منجمی از مدیران سابق مرکز آموزشی نجوم ادیب نیز ضمن سخنرانی خود با یکی از افراد برجسته مرکز نجوم که اکنون در کانادا زندگی می کند ارتباط تصویری با وی برقرار کرد و تجربیات مشترک خود در زمینه تحصیل در علم فیزیک و نجوم را در اختیار نوجوانان و جوانان حاضر در مراسم قرار دادند. 
رضا رفیعی در این گفتگو که از طریق اسکایپ تدارک دیده شده بود به جوانان و نوجوانان علاقه مند توصیه کرد برای رسیدن به هدف خود از هیچ تلاشی فروگذار نکنند و با عشق و علاقه در مسیر خود گام بردارند.
مرکز نجوم ادیب برای پویایی بیشتر نیازمند خلاقیت است
علیرضا بوژمهرانی از بنیانگذاران اولیه مرکز نجوم ادیب گفت: سال ها پیش در حالی که به رصد آسمان بسیار علاقه مند بودم با خرید یک تلسکوپ موجبات تاسیس مرکز نجوم ادیب شکل گرفت و اکنون جشن بیستمین سال تاسیس این مرکز را جشن می گیریم.
وی نیز با تاکید بر حمایت های شهرداری اصفهان اذعان کرد: پشتیبانی شهرداری از مرکز نجوم ادیب از اولین روز شکل گیری آن تاثیر داشته و همچنان ادامه دار بوده است.
وی نیز به جوانان علاقه مند توصیه کرد با تمام علاقه و تلاش خود در مسیر پیش بروند و مطمئن باشد که قطعا در این زمینه موفق خواهند بود. 
مهرانی با تاکید بر اینکه مرکز نجوم ادیب باید بسیار خلاق تر باشد تاکید کرد: برای شکوفایی بیشتر مرکز این موسسه نیازمند خلاقیت است و از جوانان درخواست دارم در این زمینه پویا باشند.
در انتهای مراسم از مهمان ویژه این برنامه و مسئولین مرکز نجوم ادیب تقدیر و تشکر به عمل آمد و تندیس یادبودی که یک دایره سماوی ساخته یکی از دانش آموختگان مرکز ادیب بود اهدا شد. 
نورالله صلواتی عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز ضمن حضور در این مراسم اظهار داشت: از اجرای این برنامه بسیار لذت بردم و از صمیم قلب تلاش های همکاران در این مرکز را ارج می نهم.
وی تاکید کرد: امیدوارم تلاش های این مرکز در آموزش جوانان موجب افتخارآفرینی هموطنانمان در جای جای دنیا برای کشور عزیزمان باشد.

 
الکساندر لازوتکین را بیشتر بشناسید
گفتنی است؛ لازوتکین، فضانورد برجسته روسیه و از مسوولان کلیدی موسسه سازنده تجهیزات فضایی از جمله لباس و وسایل ایمنی فضانوردان روسیه و مهندس طراح سامانه های فضایی موسسه انرگیا است. در این موسسه طراحی و ساخت بیشتر ناوهای کیهانی روسیه (و در گذشته شوروی) در آن انجام می شود و یادگار سرگئی کارالیف طراح برجسته سامانه های فضایی و موشکی شوروی به شمار می رود.
الکساندر لازوتکین متولد 30 اکتبر 1957 مصادف با 8 آبان 1336 در مسکو است. وی دوره مهندسی مکانیک (گرایش مکانیک تجهیزات پروازی) را در پژوهشکده حمل و نقل هوایی مسکو گذراند و سال 1981 فارغ‌التحصیل شد. مدتی در همان پژوهشکده کار کرد تا این که در مجتمع تولیدات فضایی انرگیا استخدام شد. 
در آنجا ضمن کار به عنوان مهندس طراح و سازنده سامانه‌های فضایی به فضانوردان، طرز کار کردن با دستگاه‌ها را آموزش می‌داد. او از 1992 در مرکز آموزش فضانوردان به عنوان نامزد فضانوردی مشغول تحصیل شد. آنقدر خوش اقبال بود که بعد از پایان دوران آموزشی و دریافت مدرک، سال‌های زیادی در انتظار نماند تا بتواند در فوریه 1997 به عنوان مهندس پرواز سفینه فضایی سایوز تی.ام ـ 25 به همراهی واسیلی تسیبلیف و رینولد اوالد راهی مجتمع مداری میر شود. در آن زمان، گروه قبلی فضانوردان شامل الکساندر کالری، والری کورزون و جری لنینجر (فضانورد آمریکایی) در ایستگاه میر فعالیت داشتند. کالری، کورزون و اوالد نزدیک 20 روز بعد به زمین برگشتند. لنینجر هم مدتی بعد جایش را به یک فضانورد آمریکایی دیگر به اسم فوآل داد،‌ اما سفر لازوتکین و تسیبلیف حدود 185 شبانه روز طول کشید. سال 2005 در حالی که در آمریکا مشغول آموزش برای سفر فضایی دومش بود پزشکان متوجه شدند مشکل سلامت دارد و او را از پرواز به فضا منع کردند. وی پس از آن در سمت‌های مختلف از جمله مدیریت موزه یادمان فضایی مسکو فعالیت داشت و امروز هم در موسسه زوزدا (سازنده تجهیزات فضایی مانند لباس و وسایل ایمنی فضانوردان) مشغول کار است.
گزارش: آیدا علی اکبری
کد خبر 220788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.