مسجد مدرسه تاریخی امام کاشان مرمت شد

رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان،از مرمت و بازسازی مسجد مدرسه تاریخی امام ( سلطانی) متعلق به دوره قاجار در این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، محسن جاوری هزینه اختصاص داده شده به مسجد مدرسه تاریخی امام( سلطانی)  کاشان را بالغ بر 500 میلیون ریال از اعتبارات ملی ذکر کرد و گفت: این بنا در مجموعه بازار تاریخی کاشان واقع شده که متعلق به دوره قاجار است و با همه خصوصیات معماری اولیه و فنون معماری معمول در آن زمان، پا برجامانده است.
وی ادامه داد: این مسجد بزرگترین مسجد- مدرسه طلبه نشین کاشان به مدرسه شاه معروف و از بناهای دوره فتحعلی شاه قاجار(1212- 1250) است .ساختمان آن از سال 1221 تال 1229 ه.ق به سرپرستی میرزا ابوالقاسم اصفهانی که از طرف حاجی حسین خان صدراعظم عهده دار حکومت کاشان بوده به انجام رسیده است، آنگاه تولیت و تدریس و تصدی موقوفات مدرسه نیز به حاجی ملا احمد نراقی واگذار گردیده است.
جاوری اضافه کرد: صحن این مدرسه به‌ واسطه طرح عالی و نقشه مرغوب ، وسعت فضا و منظره زیبای آن بسیار با صفاست. جلو خان مدرسه دارای سر در کاشیکاری و بر فراز آن هم ماذنه خوش اسلوبی ساخته شده است . صحن و سرای وسیع مدرسه مربع مستطیل و بر چهار جانب آن 52 حجره با صندوقخانه و ایوان جلو  و فضاهایی برایی تدریس طلاب  بنا کرده اند.
رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان یادآور شد: مرمت، استحکام بخشی کاشی ها و اجرای کاشیکاری در قسمت های مورد نیاز بدنه مسجد، همچنین احیای مجدد ماذنه فرسوده و سنگاب ورودی این بنا از جمله اقدامات مرمتی مسجد مدرسه تاریخی امام( سلطانی) کاشان است.
گفتنی است: این مسجد مدرسه به شماره 251  در تاریخ 30/3/1325 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است

 
کد خبر 207514

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.