مرمت یخچال جوشقان استرک کاشان به اتمام رسید

خبرگزاری ایمنا: رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، از اتمام مرمت یخچال تاریخی روستای جوشقان استرک این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از کاشان، محسن جاوری افزود: مرمت این یخچال تاریخی با اعتباری بالغ بر 200 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی به مدت 2 ماه انجام شده است.
وی گفت: یخچال طبیعی جوشقان از جمله بناهای منحصر به فرد روستای جوشقان به شمار می رود که در حدود 300 سال پیش بنا شده و مساحت این بنای تاریخی 199 متر مربع است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، با تاکید بر اینکه آب مورد نیاز این یخچال طبیعی از چشمه ثلاثه که در داخل روستا قرر دارد، تامین می شده است تصریح کرد: این بنا مورد شناسایی این اداره قرار گرفته است و پرونده آن جهت  ثبت ارسال شده ولی تاکنون در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده است.
جاوری ابراز امیدواری کرد: با ثبت این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی کشور گامی موثر در جهت حفظ  آثار و ارزش های معماری و فرهنگی که بیان کننده پیشینه غنی و پربار معماری و فرهنگی این مرز و بوم است برداشته شود.
کارشناس مرمت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان نیز گفت: تراشیدن اندود های فرسوده قبلی و  اجرای طاق چشمه با خشت و ملات گچ به صورت دورچین و کامل شدن طاق یخچال و  اجرای کاهگل حفاظتی از اهم  اقدامات این پروژه مرمتی است.
محمد مهدی قاضی افزود: یخچال تاریخی استرک در ابتدای روستا واقع شده که محلی برای استفاده یخ روستاهای اطراف نیز بوده، ارتفاع گنبد این بنا حدود 13 متر از کف معبر مجاور و عمق مخزن یخچال 4 متر است.
به گزارش ایمنا، روستای جوشقان در 22 کیلومتری شمال کاشان در کنار جاده کاشان - مشهد اردهال واقع شده است./
 
 
 
 
 
 
 
کد خبر 201000

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.