۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵
با يك ميليون و 640 هزار تومان طراحي داخلي هتل عباسي را انجام دادم

خبرگزاري ايمنا: اصفهان با نام هاي چهارباغ، سي و سه پل و خواجو در دنيا شناخته شده است، مكاني كه تاريخ 7 هزارساله را براي هر گردشگر به نمايش مي گذارد.

به گزارش ايمنا، دوران صفويه اصفهان با وجود ميدان نقش جهان هنوز همچون نگيني در آثار ثبت شده در يونسكو مي درخشد دوراني كه از شيخ بهايي، ميرداماد و ميرفندرسكي به شاه عباس ختم مي شود، شاهكارهايي كه رنگ لاجوردي و خدايي گرفته و با چله نشيني و رياضت شهره جهاني يافته؛ اما زنده نگه داشتن اين دوران با خلق آثاري همچون هتل عباسي كه مامني براي استراحت و  انديشيدن هر گردشگر و مسافري از اين كره خاكي براي بردن به اين برهه تاريخي است، دست مريزاد دارد؛ هتل عباسي اصفهان  از ايده تا احداث آن تفكري برگرفته از شيخ بهايي ها و ميردامادها است؛
در اين رابطه با مهدي ابراهيميان طراح اوليه هتل عباسي كه ميهمان ويژه شهردار اصفهان بود، به گفتگو نشستيم.
مهندس مهدی ابراهیمیان بيش از پنج دهه پيش برای تهیه طرح آرایش فضای داخلی مهمانسرا و اجرای آن انتخاب گردید . وی ، هم با شیوه های گوناگون هنرهای اصیل ایرانی آشنایی داشت و هم از شور و شوق فراوان برای زنده کردن هنرهای متنوع ایرانی برخوردار بود . آشنایی ایشان با بسیاری از هنرمندان اصفهانی که در آن زمان به دلیل نبودن زمینه فعالیت مساعد ، کم کم گوشه می گرفتند نیز عامل دیگری در انتخاب نامبرده بود . وی علاوه بر تهیه طرحها ، اجرای آنها را نیز به عهده گرفت . سرانجام گروهی متشکل از یکصد و پنجاه نفر از طراحان و نقش پردازان و گچبران و مشبک سازان و آینه کاران کار تزئین مهمانسرا را از اوایل تابستان 1345 آغاز کرد و تا آخر همان سال به پایان رسانید . علاوه بر این ، در اجرای این طرح ، جوانان و هنر آموزان تازه کار نیز عملا آموزش داده شدند .
چه شد كه طراحي اين هتل زيبا و تاريخي را به شما سپردند؟
مهمانسرای عباسی اصفهان با ۳۲۰ سال قدمت تاریخی يكي از اين كاروانسهراهاست كه در سال های حکومت آخرین پادشاه صفوی شاه سلطان حسین ساخته شد، شاه سلطان حسین این مجموعه را به مادرش پیشکش کرد از این رو به کاروانسرای مادرشاه مشهور شد. مادر شاه سلطان حسین هم کاروانسرا را وقف مدرسه چهارباغ کرد که عواید آن برای نگهداری از مدرسه و معاش طلاب استفاده شود.
در سال ۱۳۳۶ شمسی دولت وقت تصمیم گرفت تا با توجه به افزایش سفر جهانگردان و گردشگران خارجی به اصفهان و نبود امکانات اقامتی مناسب در این شهر، این کاروانسرا را به یک هتل بین المللی تبدیل کند. بر این اساس اجاره نامه ای بین بیمه ایران و اداره اوقاف اصفهان در اسفندماه این سال منعقد شد که بر اساس آن، بیمه ایران موظف شد به هزینه خود مهمانخانه ای در مورد اجاره بسازد. زيرسازي، سفت كاري و كاشي كاري هتل عباسي را مهندس سيرو فرانسوي انجام داده است.
من سال 42 پس از اتمام تحصيلاتم در فرانسه به ايران بازگشتم و هنرهاي زيبا مرا به شركت بيمه معرفي كرد و شركت بيمه از من خواست طراحي داخلي هتل عباسي را انجام دهم.
از اساتيد برجسته براي طراحي استفاده كرديد؟
در آن زمان استاد كار دوران صفوي و قاجار بسيار كم بود و پيدا كردنشان بسيار مشكل.
اما به هر صورت استاد جعفر رشتيان استاد دوره صفوي را پيدا كردم از وي خواستم تا در طراحي هتل عباسي به من كمك كند. سابقه نقاشى و طراحى در خاندان استاد رشتيان به چهارصد سال تا عصر صفوى مى ‏رسد.
من 6 پانل نقاشي آماده كرده بودم و مي خواستم آن را در هتل پياده سازي كنم از استاد جعفر خواستم اين كار را انجام دهد او اعلام كرد كه نمي تواند به تنهايي اين كار را انجام دهد از اينرو علاقه مندان به هنر ميناكاري را دور هم جمع كرديم و آنها طي يك هفته آموزش ديدند و خوشبختانه افراد بااستعدادي بودند و توانستيم اين كار را با 220 نفر انجام دهيم.
طراحي هتل چقدر طول كشيد؟
قرار بود هتل زودتر از موعد به بهره برداري برسد بنابراين با تلاش شبانه روزي ظرف مدت 16 ماه اين كار را انجام داديم.
در آن زمان چقدر براي طراحي هتل هزينه شد؟
با استخدام نيروها يك ميليون و 640 هزار تومان براي طراحي داخلي و باغ هتل عباسي  هزينه شد.
آرایش داخلی بنا به گونه ای طراحی شد که بیانگر جلوه های اصیل هنر ایرانی باشد از اين رو زبده ترین و برجسته ترین هنرمندان طراح، نقش پرداز گچبر مشبک ساز و آیینه کار اصفهانی بودند، انجام دادند، درهاي رستوان هتل عباسي بسيار زيبا از سوي استاد برجسته كار شد كه پرفسور پوپ در وصف آن گفت اين كار از مينياتورهاي سبك هرات و تبريز زيباتر است و سرانجام بازسازی کاروانسرا در سال ۱۳۴۵ خورشیدی به پایان رسید.
به جز هتل عباسي اثر فاخر ديگري انجام داديد؟
در ساخت خانه هايي به سبك ايراني بسيار فعاليت كردم همچنين باغ لويزان تهران را نيز به سبك ايراني طراحي كردم.
در خارج از كشور چه فعاليتي داشتيد؟
يك سال قبل از انقلاب سفري به آمريكا داشتم در اين سفر طراحي رستوران شرقي در هتل والدورف-آستوریا اولين هتل هيلتون در دنيا را انجام دادم.
كار بسيار عظيم بود ده نفر از اساتيد برجسته كشور در زمينه گچ بر و نقاش را به آنجا بردم و 4 ماهه اينكار را انجام داديم البته بخشي از كار را نيز استاد رشتيان بروي بوم نقاشي و آنها را بسته بندي و به نيويورك برديم و نصب كرديم.
در ورودي هتل 4 تابلو زيبا و بزرگ نصب كرديم كه بعد از خريداري هتل از سوي كره اي ها تمام آن را خراب كردند و تنها 4 تابلو باقي مانده است.
و سخن پاياني:
اصفهان شهري بسيار زيباست و در دنيا شناخته شده است از اين رو به اصفهان متعهد هستم از اين رو دوست دارم نمادهاي اصيل ايراني در اين شهر تاريخي حفظ شود.
 /7
کد خبر 200192

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.