هيچ اصراري نداريم خط دو مترو از ميدان امام(ره) عبور كند

خبرگزاري ايمنا: مديرعامل سازمان قطارشهري اصفهان با اشاره به اينكه هيچ اصراري نداريم خط دو مترو از ميدان امام(ره) عبور كند، اعلام كرد: از خبره ترين كارشناسان يونسكو براي بررسي خط دو استفاده كرديم، البته نظر اين افراد در حد مشورت است و اگر رييس جمهور اعلام كنند كه مترو نبايد از زير ميدان امام(ره) عبور كند اين مهم متوقف مي شود.

به گزارش ايمنا، جواد شعرباف صبح امروز در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب گفت: مطالعات احداث مترو در شهر اصفهان زودتر از مابقي كلانشهرها از سال 71 آغاز شده است اما اولين بودجه مترو در سال 79 به مبلغ 10 ميليارد تومان به شهر مشهد اختصاص داده شد.
وي با بيان اينكه مطالعات امكان سنجي مترو اصفهان در سال 74 از سوي شركتي در استراليا انجام شده است، افزود: در سال 80 نيز از سوي نمايندگان مجلس 40 ميليارد تومان به مترو 5 شهر اصفهان، شيراز، تبريز، اهواز و كرج اختصاص يافت.
مديرعامل سازمان قطار شهري اصفهان با اشاره به اينكه بر اساس مطالعات انجام شده 3 خط مترو درون شهري براي اصفهان در نظر گرفته شده است، تصريح كرد: خط يك مترو از ايستگاه پاسداران در شهرك قدس تا صفه به طول 20 كيلومتر، خط دو مترو از خيابان زينبيه تا خميني شهر به طول 23كيلومتر و خط سه مترو از ميدان آزادي تا نيروگاه اسلامشهر به طول 9.9 كيلومتر در نظر گرفته شده است.
شعرباف با بيان اينكه 5 خط برون شهري براي مترو در نظر گرفته شده است، خاطرنشان كرد: خط شمالي از ايستگاه قدس تا شاهين شهر، از ايستگاه صفه تا بهارستان ، از بهارستان به مباركه و شهرك علامه مجلسي، از خميني شهر، فلاورجان و فولادشهر، از درچه به نجف آباد خطوط مترو برون شهري اصفهان محسوب مي شود.
 وي با اشاره به اينكه عمده فعاليت سازمان قطارشهري در حال حاضر خط يك مترو است، اظهار داشت: احداث تونل خط يك مترو تكميل شده است و در آينده اي نزديك فاز اول خط يك از ايستگاه پاسداران شهرك قدس تا ميدان شهدا به بهره برداري مي رسد.
مديرعامل سازمان قطار شهري اصفهان با بيان اينكه در نيمه اول سال آينده ايستگاه تختي نيز تكميل و در اختيار شهروندان قرار مي گيرد، ادامه داد: بهره برداري از خط يك مترو منوط به تكميل دو ايستگاه مركزي ميدان امام حسين(ع) و انقلاب است.
شعرباف با تاكيد بر اينكه احداث مترو يك ابر پروژه است، اضافه كرد: ساختار مالي، فني و مطالعاتي ابرپروژه ها بايد متناسب باشد به طوري كه اجراي پرژه هاي شهري بسيار دشوار است اگر در زيرزمين نيز باشد بسيار مشكل تر خواهد بود.
وي به راه اندازي فاز اول خط يك اشاره كرد و گفت: در حال حاضر تست هاي واگن هاي مترو بر روي ريل ها در حال انجام است چرا كه در ابتدا لازم است از سوي موسسه استاندارد چين كه شركت سازنده در آن قرار دارد بررسي ها و تست هاي واگن ها انجام شود.
مديرعامل سازمان قطار شهري اصفهان و حومه با بيان اينكه براي راه اندازي فاز اول نياز به تاييده شركت سازنده داريم، افزود: قرار است ظرف مدت 2 ماه بررسي ها و تست ها واگن ها انجام و سپس اين بررسي ها در چين آناليز شود بنابراين پس از بررسي تاييده راه اندازي صادر مي شود.
شعرباف با بيان اينكه تست واگن ها به صورت شبانه روزي از 2 هفته پيش آغاز شده است، تصريح كرد: تست و ارائه تاييده موقت راه اندازي در شيراز 6 ماه به طول انجاميد اما ما درصدد هستيم زمان تست و ارائه تاييده را در اصفهان كوتاه كنيم.
وي خاطرنشان كرد: خوش بين هستيم كه در اواخر شهريور ماه اين مراحل طي و بتوانيم فاز اول مترو را راه اندازي كنيم.
مديرعامل سازمان قطار شهري اصفهان با بيان اينكه براي راه اندازي فاز اول مترو نياز به 5 رام واگن داشتيم، اظهار داشت: از سوي وزارت كشور 2 رام واگن به اصفهان اختصاص داده شد از اين رو با تلاش مديريت استان در شوراي سازمان قطار شهري قرارداد خريد 3 رام واگن ديگر با شركت چيني منعقد شد.
شعرباف با اشاره به اينكه واگن هاي مترو طبق برنامه زمانبندي به اصفهان تحويل داده شده است، ادامه داد: اكنون 3 رام واگن در اختيار داريم و قرار است تا شنبه هفته آينده 2 رام ديگر به بندر شهيد رجايي برسد.
وي با تاكيد بر اينكه واگن هاي مترو بايد 500 كيلومتر بر روي ريل حركت كند تا آماده بهره برداري شود، اضافه كرد: تمام تلاش ما بر اين است تا اواخر شهريور ماه فاز اول راه اندازي شود و در غير اينصورت در يك تاخير يك ماهه در مهرماه اين مهم انجام مي شود.
مديرعامل سازمان قطار شهري اصفهان بيان كرد: در روزهاي اول راه اندازي مترو در ساعات اندك به طور مثال در يك بازه زماني سه ساعته حركت مي كند و به مرور ساعات سرويس دهي به شهروندان افزايش مي يابد.
شعرباف با بيان اينكه تاكنون 1300 ميليارد تومان براي خط يك مترو هزينه شده است، گفت: 700 ميليارد تومان نيز براي تكميل اين خط از قبيل آزادسازي، اجرا و تجهيزات اعتبار نياز است.
وي با اشاره به اينكه طبق قانون 50 درصد از هزينه هاي مترو بر عهده دولت و مابقي بر عهده شهرداريهاست، افزود: البته بايد قبول كرد كه شهرداري ها توان پرداخت 50 درصدي هزينه هاي مترو را ندارند اما در اين سالها به خصوص طي دو سال اخير مديريت شهري اصفهان بيشترين عنايت را به پروژه مترو داشته است.
مديرعامل سازمان قطار شهري اصفهان تصريح كرد: در سال گذشته 51 ميليارد تومان از سوي دولت و 30 ميليارد تومان در خزانه اعتبار مترو بوده به طوري كه شهرداري 150 ميليارد تومان در سال گذشته به مترو اختصاص داده است.
شعرباف خاطرنشان كرد: در سال جاري نيز دولت 50 ميليارد تومان اختصاص داده و شهرداري نيز تاكنون 50 ميليارد تومان اعتبار اختصاص داده است.
وي در بخش ديگر سخنان خود با اشاره به اينكه مباحث ميراثي در رابطه با پروژه مترو چالش اصلي مردم اصفهان است، اظهار داشت: بنده خود اصفهاني هستم و آثار تاريخي اين كلانشهر برايم بسيار با اهميت است.
مديرعامل سازمان قطار شهري اصفهان با اشاره به اينكه همه اصفهان را به هنر و آثار تاريخي جهاني اش مي شناسند نه مترو آن، ادامه داد: ما نيامده ايم با تخريب آثار تاريخي مترو بسازيم هر جا به اثري ملي و جهاني برخورد كنيم طرح متوقف مي شود كه بر اين اساس يا ملاحظات را مي توانيم عملياتي كنيم كه بدون خسارت طرح اجرايي شود يا بايد مسير را عوض كنيم و هزينه هاي آن را نيز بپردازيم.
شعرباف با تاكيد بر اينكه دو خط مهم مترو تهران از بافت تاريخي آن نيز عبور مي كند، اضافه كرد: ميراث فرهنگي براي ما بسيار اهميت دارد به طوري كه ظرف مدت 2 سال گذشته نيم ميليارد تومان براي مباحث ميراثي هزينه شده است.
وي با بيان اينكه خط مترو اصفهان به تصويب شوراي عالي ترافيك رسيده است، گفت: اعضاي شوراي عالي ترافيك از سوي مجلس تعيين مي شود بنابراين خطوط مترو اصفهان به تصويب بالاترين مقام تشخيص دهنده اجرايي در بحث حمل و نقل رسيده است.
مديرعامل سازمان قطار شهري اصفهان با اشاره به اينكه مصوبه هايي در حين مطالعات نيز گرفته شده است، افزود: با هماهنگي ميراث فرهنگي كشور به خطوط مترو از جمله خط 2 مترو اصفهان مجوز داده شده است ولي اعلام شده كه در ميدان امام(ره) ايستگاه نباشد و عمق آن در 30 متر باشد اما ما به اين ها بسنده نمي كنيم.
شعرباف با بيان اينكه ما كارگزار نظام جمهوري اسلامي ايران هستيم، تصريح كرد: به عنوان مجري از من نخواهيد كاري را متوقف كنم و همين ها شده كه 15 سال است هنوز خط يك به نتيجه نرسيده است.
وي با اشاره به اينكه تا زماني كه كسي بر من تكليف نگذاشته فعاليت خود را بر اساس قانون ادامه مي دهم، خاطرنشان كرد: ميليارد ها تومان براي مطالعات خط دو هزينه شده است به طوري كه 5 سال است مطالعه اين خط از سوي مشاوران و كارشناسان شركتي در فرانسه و تهران انجام شده است.
مديرعامل سازمان قطار شهري اصفهان با بيان اينكه مطالعات كارشناسي از سوي دانشگاه صنعتي اصفهان و دانشگاه علم و صنعت نيز انجام شده است، اظهار داشت: مباحث زيست محيطي و مطالعات زمين شناسي و ميراثي نيز در اين رابطه انجام شده است.
شعرباف با بيان اينكه براي خط دو مترو هزينه و زمان برده شده است، ادامه داد:  در رابطه با عبور مترو از ميدان امام(ره) رييس جمهور در سفر خود به اصفهان قبل از تاييد سازمان ايكوموس كه زير نظر يونسكو است، ابراز نگراني كردند كه ما اين نگراني را ترتيب اثر داديم و با مقامات عالي كشور صحبت كرديم كه نتيجه بررسي در سازمان يونسكو انجام شود و بعد تصميم گيري گردد.
وي با بيان اينكه مترو را براي بهبود حمل و نقل مي سازيم نه براي مباحث ديگر، اضافه كرد: طبق نظر مشاوران خارجي و داخلي براي حل مسئله حمل و نقل شرق به غرب اصفهان بهترين گزينه عبور مترو از زير ميدان امام(ره) است كه در شوراي عالي ترافيك نيز به تصويب رسيده است.
مديرعامل سازمان قطار شهري اصفهان با بيان اينكه از خبره ترين كارشناسان يونسكو براي بررسي خط دو استفاده كرديم، گفت: البته نظر اين افراد در حد مشورت است و اگر رييس جمهور اعلام كنند كه اين مترو نبايد از زير ميدان امام(ره) عبور كند اين مهم متوقف مي شود.
شعرباف با تاكيد بر اينكه ابلاغي مبني بر توقف اين طرح به دست ما نرسيده است، افزود: گزينه هاي ديگر اجراي خط دود را نيز بررسي كرديم كه يكي از آنها عبور از خيابان عبدالرزاق است كه اين گزينه به مراتب بدتر از ميدان(ره) است چرا كه در اين صورت مترو بايد از سايت مسجد جامع رد شود بنابراين گزينه ديگر مطرح شده كه ميدان امام(ره) را دور بزنيم كه در اين صورت 1.5 كيلومتر به خط 2 اضافه مي شود و بايد در شوراي عالي ترافيك به تصويب برسد.
وي با تاكيد بر اينكه هيچ اصراري نداريم خط دو مترو از ميدان امام(ره) عبور كند مگر با خاطر جمعي رييس جمهور و ميراث كشور، تصريح كرد:  قرار است جلسه اي به اين منظور برگزار شود و گزينه بررسي گردد و تصميم گيري نهايي انجام شود.
مديرعامل سازمان قطار شهري اصفهان خاطرنشان كرد: شهردار اصفهان نيز نسبت به مباحث ميراث فرهنگي حساس است بنابراين تمام تلاش ما بر اين است كه خلاف قاعده كاري نكنيم.
شعرباف با بيان اينكه خط يك و دو مترو از بافت تاريخي عبور مي كند، اظهار داشت: عمق آثار تاريخي 3 الي 10 متر است ولي مترو در عمق 30 متري از زير زمين عبور مي كند.
وي با اشاره به مباحث ميراثي دو ايستگاه مركزي ميدان امام حسين(ع) و انقلاب ادامه داد: آثار تاريخي كشف شده در خارج از حوزه ايستگاه ميدان امام حسين(ع) است به طوري كه پايه هاي كاخ جهان نما در جنوب ايستگاه و كانال آب در شمال ايستگاه قرار دارد.
مديرعامل سازمان قطار شهري اصفهان با بيان اينكه كميته 5 نفره اي تشكيل شده است و تمامي مباحث ميراثي مترو بايد به تصويب اين كميته برسد، اضافه كرد: نماينده ميراث فرهنگي به صورت شبانه روز با هزينه سازمان قطار شهري بر ايستگاه ميدان امام حسين(ع) نظارت مي كند.
شعرباف بيان كرد: 6 ماه است منتظر تعيين تكليف كانال آب هستيم و اين امر باعث طولاني شدن احداث ايستگاه شده است.
وي تاكيد كرد: خود ميراث فرهنگي نهايت رضايتمندي را از مترو اصفهان دارد و ما نمي توانيم پيش بيني كنيم در زير زمين چه اتفاقي مي افتد.
مديرعامل سازمان قطار شهري اصفهان افزود: تا زماني كه دو ايستگاه مركزي ميدان امام حسين(ع) و انقلاب احداث نشود نمي توانيم فاز دو خط يك مترو را راه اندازي كنيم.
شعرباف با بيان اينكه احداث اين دو ايستگاه 3 سال زمان نياز دارد، تصريح كرد: بنابراين اميدواريم بتوانيم تا پايان سال 96 خط يك را به طور كامل به بهره برداري برسانيم.
وي با اشاره به اينكه مباحث ميراثي چالش اصلي اين دو ايستگاه است كه زمان بر است و توقف هاي طولاني را در پي دارد، خاطرنشان كرد: ما در سه شيفت كاري فعاليت مي كنيم، چهارباغ بايد بسته شود و ترافيك ايجاد مي گردد اما همه اين مشكلات را به جان مي خريم تا اين طرح يك روز زودتر به بهره برداري برسد البته به دليل اينكه عمليات در زيرزمين است نمي توان پيش بيني كرد چه اتفاقي مي افتد.
مديرعامل سازمان قطار شهري اصفهان در خصوص معماري ايستگاههاي مترو  اظهار داشت: در معماري ايستگاههاي مترو  به خصوص ايستگاههاي ميدان امام حسين(ع) و انقلاب توجه به هنر شهر اصفهان مد نظر بوده است .
شعرباف ادامه داد: در اين راستا از هنرمينياتور استاد صادق زاده در ايستگاه مترو شهدا استفاده شده است و در نظرداريم از مابقي هنرمندان براي ايستگاههاي ديگر استفاده كنيم.
وي در خصوص فاصله بين دو ايستگاه مترو اضافه كرد: 800 الي 1200 متر حدفاصل بين دو ايستگاه مترو است كه به تصويب مراجع ذي ربط مي رسد.
مديرعامل سازمان قطار شهري اصفهان بيان كرد: راه اندازي خطوط مترو بايد توجيه اقتصادي داشته باشد در غير اينصورت از سوي دولت رد مي شود بنابراين مباحث مختلفي از جمله بارترافيكي، مسائل زيست محيطي و مباحث ديگر در اجراي پروژه ها مورد بررسي قرار مي گيرد.
شعرباف تصريح كرد: بر اساس قانون مديريت سوخت براي كلانشهرها تا افق 91 ، حمل و نقل ريلي بايد سهم 10 درصدي در جابه جايي مسافران داشته باشند اما بر اساس مطالعات انجام شده 25 الي 30 درصد از شبكه حمل و نقل شهر اصفهان با تكميل 3 خط مترو به حمل و نقل ريلي اختصاص مي يابد.
وي درخصوص دستگاه حفاري TBM خاطرنشان كرد: دستگاه TBM هيچ وقت به پايه هاي سي و سه پل برخورد نكرده است و تنها در مسير اجرا در ضلع جنوبي به دليل مشكلات فني انحراف داشته است.
مديرعامل سازمان قطار شهري اصفهان اظهار داشت: اجراي طرح در اين محدوده يك سال متوقف بود تا گزينه هاي اصلاح بررسي شود و پس از بررسي كارشناسان در نهايت تونل ادامه پيدا كرد.
شعرباف با بيان اينكه تونل مترو 110 متر با سي و سه پل فاصله داشت، ادامه داد: با اين انحراف ايستگاه مترو اين محدوده نيز به 200 متر بالاتر منتقل شد و ايستگاه چهار راه نظر حذف گرديد.
/7
 
 
 
 
کد خبر 199733

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.