آن سوی تاب تاب عباسی و بازی های کودکانه، مفهومی فراتر از تفریح

خبرگزاری ایمنا: بازی پیشه بچه ها است و به آن ها اجازه می دهد که آزادانه به تجربه دنیای پیرامونشان و دنیای احساسات درون‌شان بپردازند، تاب تاب عباسی، خدا منو نندازی و بازی های کودکانه تجربیات دنیای اطراف را به کودکان آموزش می دهد.

به گزارش ایمنا، یکی از نیازهای اساسی کودکان در زندگی "بازی" است که از مهم‌ترین و اساسی‌ترین فعالیت کودک به شمار می‌رود، درواقع کودک علاوه بر سرگرم شدن با بازی، تمام مهارت های زندگی آینده را به صورت غیر مستقیم کسب می کند.
دکتر لیندا آکردولو استاد روان شناسی دانشگاه کالیفرنیا و نویسنده کتاب های ذهن و نشانه های رشد کودک می گوید: بازی پیشه بچه ها است و به آن ها اجازه می دهد که آزادانه به تجربه دنیای پیرامون‌شان و دنیای احساسات درون‌شان بپردازند.
امروزه ثابت شده است کودکانی که به اندازه کافی و به درستی بازی نمی‌کنند از رشد ذهنی مناسب و رشد اجتماعی درست بی‌بهره هستند.
بازی مهارت های اجتماعی کودک را تقویت می کند
کارشناس مسوول امور کودکان و نوجوانان بهزیستی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایمنا بیان داشت: همان قدر که کودک برای رشد به تغذیه، بهداشت و ایمنی نیاز دارد به همان میزان هم به بازی نیاز دارد درواقع بازی، همه زندگی بچه ها است و آنها به بازی زنده هستند.
عفت نجف پور ادامه داد: کودک علاوه بر اینکه از بازی لذت می برد و تخلیه انرژی می کندتمام مهارت های زندگی آینده را از طریق بازی به صورت غیر مستقیم کسب می کند.
وی عنوان کرد: کودک از همان زمانی که به دنیا می آید در حال آموختن است به طور مثال زمانی که جق جقه ای به دستش داده می شود در واقع حس شنوایی، تشخیص صدا و جهت صدا را آموزش می بیند اما بازی های فکری که رشدشناختی کودک را به همراه دارد از سن 2 سالگی به بعد است.
وی می گوید: بازی در واقع نیاز پرورش رشد شناختی کودک است به همین خاطر خیلی از بازی های فکری برای آنها تدارک دیده شده است، زمانی که کودکی می نشیند پازلی را بازی می کند در واقع به طور غیر مستقیم تمرکز و دقت و مهارت حل مساله را آموزش می بیند و همچنین این بازی کشف راه حل، توسعه و افزایش توانایی هایش را به دنبال دارد.
نجف پور ضمن بیان اینکه رشد شناختی، رشد اجتماعی و رشد عاطفی کوک باید از طریق بازی های مناسب پرورش داده شود، گفت: یک سری از بازی ها را خود کودک بدون هیچ گونه برنامه ریزی انجام می دهد به غیر از آن هم بزگترها باید یک سری برنامه های مناسب را به صورت هدفمند برای آنها در نظر بگیرند.
کارشناس مسوول امور کودکان و نوجوانان بهزیستی استان اصفهان همچنین با عنوان اینکه بازی خوب است که تمام جنبه های رشد را مدنظر داشته باشد، گفت: بازی، قوه تخیل و مهارت های اجتماعی کودک را تقویت می کند و همچنین به کودک کمک می کند تا هیجان‌اش را تخلیه کند.
وی در خصوص نقش بازی در رشد اجتماعی کودکان بیان کرد: کودک در بازی رقابت را می آموزد و شکست را به طور واقعی تجربه می کند، قدرت ابراز وجود پیدا می کند و از ترس و کمرویی و خجالت بیهوده رها می شود، همچنین حمایت از افراد ضعیف را می آموزد.
بازی های فکری تقویت کننده ارزش های اخلاقی در کودکان است
موسويان، رییس خانه خلاقیت و بازی‌های فکری شماره یک وابسته به سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان نيز در اين باره با اشاره به اینکه خانه های خلاقیت و بازی های فکری یکی از تخصصی ترین مراکز ارائه الگو و فضای بازی است، گفت: بازی طبیعی ترین فعالیت کودکان است در واقع کودکان از طریق بازی دنیای خود را کشف می کنند.
موسویان ادامه داد: کودکان بسیاری از مهارت های زندگی را از طریق بازی کردن کسب می کنند همچنین بازی مهارت های زبانی و استدلالی کودکان را تقویت و باعث تفکر می شود و در حل مشکلات آنها ر ا یاری می دهد.
وی می گوید: بازی های فکری بر تقویت حافظه افراد موثر هستند و باعث رشد خلاقیت می شوند همچنین انجام بازی های فکری، ذهن را برای تغییر حالت های ذهنی ممکن پرورش می دهد و برای ذنیای واقعی آماده می کند.
رییس خانه خلاقیت و بازی‌های فکری شماره یک در خصوص نقش بازی در پرورش کودکان عنوان کرد: کارشناسان و پژهشگران به این نتیجه رسیدند که بازی، نیاز اولیه و ضروری کودکان است و هر چه امکان پرداختن به آن ها به بازیهای سالم و سازنده بیشتر باشد، فکر و ذهن و جسم آنها بهتر پرورش می یابد.
موسویان با اشاره به اینکه در هیچ زمانی جز سال های اولیه زندگی، بازی تاثیر خود را نشان نمی دهد، گفت: پس توجه به سال ها کودکی و تاثیر بازی ضرورت بسیاری دارد.
وی همچنین در خصوص نقش بازی در رشد اجتماعی کودک بیان کرد: بازی موجب ارتباط کودک با محیط بیرون می شود و دنیای اجتماعی او را گسترش می دهد همچنین موجب شکوفایی استعداد های نهفته و بروز خلاقیت می شود.
رییس خانه خلاقیت و بازیهای فکری شماره یک با اشاره به اینکه به همراه بازی، همکاری، همیاری و مشارکت کودک توسعه می یابد، تصریح کرد: کودک در حین بازی با رعایت اصول و مقرارت آشنا می شود و همانند سازی با بزرگسالان را می آموزد، همچنین با مفهوم سلسله مراتب آشنا شده و آن را رعایت می کند.
وی همچنین در خصوص نوع اسباب بازیها عنوان داشت: اسباب بازی باید بی خطر و مناسب سن کودک باشد، به اندازه کافی قابل انعطاف و مناسب پیشرفت ذهنی و جسمی باشد، همچنین مهارت های کلامی کودک را تقویت کند و احساس مثبت مهارت داشتن را در كودک ایجاد کند.

فصل تابستان بهترین زمان است تا والدین به همراه فرزندان خود به تفریحات سالم بپردازند، استفاده از امکانات سطح شهر مانند خانه های خلاقیت می تواند بهترین فرصت برای گذراندن لحظات شاد و به خصوص آموزنده باشد.
/پروين توكلي
کد خبر 199676

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.