خوما وارد می‌شود/ چیزی شبیه آدیداس و نایکی یا ...؟

خبرگزاری ایمنا: بعد از قطع همکاری تیم ملی با uhlsport سپاهان هم به سراغ یک برند جدید رفته است. Joma نام شرکتی است که اصفهانی‌ها از این فصل و برای اولین بار پای آن را به فوتبال ایران باز می‌کنند. باید منتظر ماند و دید که آیا آنطور که ادعا می‌شود این برند تازه وارد اسپانیایی کیفیتی در حد آدیداس و نایکی دارد یا چیزی شبیه uhlsport از آب در خواهد آمد.

به گزارش ایمنا، چند سالی است که uhlsport برند غالب در فوتبال ایران است و از فدراسیون فوتبال گرفته تا باشگاههای لیگ برتری و لیگ یکی هر سال با آن قرارداد می‌بندند و این اتفاق علیرغم آن می‌افتد که همواره از گوشه و کنار اعتراضاتی درباره کیفیت این برند شنیده می‌شود. البته این گلایه‌ها کاملا هم بی‌تاثیر نبوده و در مواردی به قطع همکاری منجر شده است.
در همین راستا، قرارداد فدراسیون فوتبال با شرکت uhlsport با اتمام مهلت آن دیگر تمدید نشد و قرار است تا از این پس شرکت دیگری تامین البسه تیم ملی بزرگسالان را به عهده گیرد. با وجود این، uhlsport همچنان طرف قرارداد سازمان لیگ است و طبق روال سال‌های گذشته در لیگ پانزدهم نیز توپ‌های مورد استفاده در لیگ برتر از این شرکت تامین می‌شود.
اما این تنها سازمان لیگ نیست که علیرغم اعتراضات گسترده فوتبالیست‌ها به کیفیت توپ‌های مورد استفاده در مسابقات و استاندارد نبودن آنها، به همکاری با uhlsport ادامه می‌دهد بلکه اکثر باشگاه‌های لیگ برتری هم همچنان طرف قرارداد این شرکت بوده و با وجود نارضایتی بازیکنانشان، کماکان البسه خود را از آن تامین می‌کنند.
حتی فدراسیون فوتبال که این روزها به دنبال جایگزینی برای uhlsport است چنین تغییری را فقط درباره تیم ملی مردان بزرگسال در دستور کار قرار داده و برای تامین البسه مورد استفاده سایر تیم‌های ملی (اعم از بانوان، فوتسال، فوتبال ساحلی و پایه) با همان شرکت قبلی همکاری خواهد کرد تا به نظر رسد که تنها عامل این تغییر نه کیفیت پایین و نارضایتی عمومی که حضور کسی مثل کارلوس کی‌روش در راس تیم ملی باشد که صدای اعتراضش را نسبت به کیفیت محصولات این شرکت بیش از سایرین و با سماجت بیشتری بلند کرد و کار آنقدر بالا گرفت که شرکت uhlsport به کلی قید همکاری با فدراسیون فوتبال در این حیطه را زند.
البته هرچند uhlsport  بخش عمده‌ای از بازار فوتبال ایران را در اختیار دارد اما تنها شرکتی نیست که باشگاهها از آن البسه ورزشی می‌خرند بلکه یکی دو شرکت دیگر نیز در این زمینه فعالیت دارند که کیفیت محصولات آنها هم چنگی به دل نمی‌زند.
طبیعتا وقتی این دسته از شرکتها فدراسیون و باشگاه‌های لیگ برتری را در هر صورت و تحت هر شرایطی مشتری دائم محصولات نه چندان باکیفیت خود می‌بینند ضرورتی برای بهبود کیفیت احساس نمی‌کنند و اینچنین می‌شود که فوتبال ایران در سیطره اجناس نامرغوب یکی دو شرکت خاص قرار می‌گیرد. معلوم نیست که چرا باشگاه‌های لیگ برتری علیرغم نارضایتی از کیفیت باز هم سراغ همان برندهای قبلی می‌روند و سال به سال قرارداد خود را با آنها تمدید می‌کنند؟
سپاهان و یک برند جدید
در همین ارتباط، مدیر خرید سپاهان در گفت‌وگو با ایمنا از استفاده این باشگاه از یک برند جدید در فصل پیش رو خبر داد. به گفته حجاریان، تیم اصفهانی قرار است در لیگ پانزدهم از یک برند اسپانیایی به نام Joma استفاده کند که هرچند شرکتی با قدمتی 50 ساله است اما برای اولین بار است که یک باشگاه ورزشی در ایران با آن قرارداد می‌بندد. به این ترتیب، سپاهان که در سالهای قبل از برندی چون lotto استفاده کرده بود وuhlsport را هم برای اولین بار به ایران آورد امسال درصدد است تا پای Joma  را به فوتبال ایران باز کند.
Joma  در اردوی کیش تست شده بود
حجاریان که مدعی است کیفیت برند جدید در حد آدیداس و نایکی است درباره چگونگی انتخاب این شرکت گفت: «از آنجا که سپاهان چندین سال در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کرده و اکثرا یا قهرمان لیگ و یا جام حذفی بوده طبیعی است که بیشتر از سایرین در چشم بوده و با پیشنهادهای متعددی روبرو باشد. امسال هم برندهایی مثل 361 درجه، Joma ،ulsport و چند شرکت دیگر به سپاهان پیشنهاد دادند و در مناقصه شرکت کردند که در نهایت Joma برنده شد.»
حجاریان درباره علت تغییر برند مورد استفاده سپاهان گفت: «بازیکنان این تیم دیگر از uhlsport خسته شده بودند. این برند همه‌گیر شده و چند سالی بود که تیم‌های مختلف دسته یک، دو، سه و حتی محلات همه uhlsport می‌پوشیدند. به همین دلیل هیات مدیره باشگاه تصمیم گرفت که برند را عوض کرده و یک برند خاص را به ایران بیاورد. سال گذشته در اردوی کیش پیراهن‌های Joma برای اولین بار به بازیکنان سپاهان داده شد تا آن را تست کرده و نظرشان را بگویند. پس از اینکه نظر فوتبالیست‌ها در این باره مثبت بود برند Joma انتخاب شد.» به گفته حجاریان، اولین آیتم مدنظر باشگاه سپاهان در این انتخاب آن بود که بازیکنان از چیزی که می‌پوشند رضایت داشته باشند و آیتم‌های دیگر مثل قیمت در وهله اول اهمیت قرار نداشت.
فولاد زودتر از سپاهان؟
با مراجعه به سایت رسمی شرکت خوما کاشف به عمل آمد که برخلاف تصور سپاهانی‌ها آنها اولین باشگاه ایرانی طرف قرارداد با این شرکت نبوده‌اند بلکه ظاهرا فولاد خوزستان نیز البسه خود را از این شرکت اسپانیایی تامین خواهد کرد. صرفنظر از آنکه کدام باشگاه ایرانی در این زمینه پیشگام بوده باید منتظر ماند و دید که آیا این برند تازه وارد واقعا کیفیت مطلوبی دارد یا مثل برند قبلی صدای اعتراض فوتبالی‌ها را بلند خواهد کرد.
/گزارش از صبا خیابانی/
کد خبر 199159

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.