شیرینی یک پایان!

خبرگزاری ایمنا: در دعای روز سی‌ام مسائلی همچون دعا برای قبولی روزه، اصل بودن اصول برای فروع و اهمیت پیامبر و اهل بیت پرداخته می‌شود.

به گزارش ایمنا، در دعای سی‌امین روز از ماه مبارک رمضان آمده است:
«اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِيَامِي فِيهِ بِالشُّكْرِ وَ الْقَبُولِ عَلَى مَا تَرْضَاهُ وَ يَرْضَاهُ الرَّسُولُ مُحْكَمَةً فُرُوعُهُ بِالْأُصُولِ‏ بِحَقِّ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين‏»
«اى خدا، در اين روز، روزه مرا با جزاى خير و مقبول حضرتت قرار ده كه پسند حضرتت و پسند رسولت گردد و فروع آن را بواسطه اصول آن محكم گردان  به حق سيد ما حضرت محمد (ص) و آل اطهارش و ستايش خداى را كه پروردگار عالميان است»
پاداشِ کم نمی‌دهد
اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِيَامِي فِيهِ بِالشُّكْرِ وَ الْقَبُولِ عَلَى مَا تَرْضَاهُ وَ يَرْضَاهُ الرَّسُولُ؛ خدايا در برابر اين روزه‌اي كه مي‌گيريم جزاي خير قرار بده ؛ آن طوري كه مورد پسند خودت و پيامبرت باشد ؛ يعني از آن پاداش هايي به ما بده كه قابل اعتنا و مهم باشد.
این خواسته بزرگی است اما از خدای متعال توقع داریم برای ما برآورده سازد، دعای اینکه خدایا عبادت ما را مقبول خودت و پیامبرت قرار بده و این که بعد از رضایت خداوند، رضایت پیامبر نیز مطرح می‌شود، دلیل بر   اهمیت مساله ولایت است.
نماز بی ولای او، عبادتیست بی وضو
مُحْكَمَةً فُرُوعُهُ بِالْأُصُولِ؛ و فروع آن را به واسطه آن اصول محكم گردان.
مسائل دين بنا به تقسيمي دو دسته هستند:
الف- اصول دين:
اصول دین پنج بخش است كه از اين پنج مورد ، توحيد و نبوت و معاد جزو اصول دين هستند و عدل و معاد از اصول مذهب اند.
ب- فروع دين:
فروع دین عبارتند از نماز، روزه، حج، زکوه، خمس، جهاد، امربه معروف و نهی از منکر، تولی و تبری كه جمعا ده مورد است.
و این‌كه در اين دعا مي‌گوييم اصول آن فرع، محكم باشد به معني آن است كه هنگامي كه من به فروعي مثل نماز و روزه مشغول هستم در همان حال در اصول دينم هم اهل يقين باشم و باور داشته باشم كه خدا دارم .
نماز، میوه است، درخت باش و ریشه دار
ميوه اگر بر شاخه اي نشسته است كه به ريشه راه دارد و به آن ارتباط پيدا كرده ؛ باقي مي ماند و شيرين مي‌گردد، اما اگر شاخه شكست و به ريشه و اصول آن درخت مرتبط نبود، آن ميوه بعد از مدتي خشك مي شود و از بين مي رود؛ حال اگر نماز و روزه ما هم، بر اساس باور و يقين باشد و بدانیم كه خدايي هست ؛ اين عمل براي ما خواهد ماند، اما اگر عبادت ما از روي شك باشد و پشتوانه آن نیز يقين بر خاسته از اصول دين نباشد، آن عمل از بين خواهد رفت.
کاسب باید فقه بداند
در سابق اهل بازار مقيد بودند از عالمي درس بگيرند و بعد در دكان را باز مي كردند؛ آنها از كتاب شرح باب حادي عشر در اصول و كتابي هم مربوط به مسائل  احكام درس مي‌گرفتند و با علم  به حلال و حرام، كاسبي مي‌كردند.
تاكيد امير المومنين به علم آموزي اهل بازار
بازاري بايد مسائل دينش را ياد بگيرد و آشنا به حلال و حرام كاسبي باشد، لذا مولا علي (عليه السلام) مي‌فرمودند: «الفقه ثم المتجر» اول مسائل شرعي خود را بياموزيد و بعد تجارت كنيد.  اگر مسائل شرعي را ندانيد و تجارت كنيد، وارد ربا و گناه وارد مي شويد.لذا از خدا مي‌خواهيم كه روزه اي بگيرم كه اين فرع دینی به اصول متصل باشد.
بِحَقِّ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين‏
خدايا به حق سيد ما حضرت محمد‌(ص) و خاندان پاك و طاهرش، اين دعا را در حق ما مستجاب كن و همه حمدها و ستايش ها براي توست.
کد خبر 198313

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.