حاشيه هايي بر متن يك جوشش عظيم در قلب اصفهان

خبرگزاري ايمنا: اينجا ايران است؛ استان شهيد پرور اصفهان و امروز ميدان نقش جهان بازهم حماسه آفريد.

به گزارش ايمنا، روز قدس، يك سال پس از انقلاب اسلامي ايران تا به امروز با هدف حمايت از مردم فلسطين برگزار مي شود. 23 ماه رمضان امسال، منادي فرياد،‌ ايستادگي،‌ حمايت و پشتيباني مسلمانان تمام جهان از مردم بي دفاع فلسطين است و اين روز به معناي پيوند دست ها و صداهايي است كه هدف آزادي فلسطين را دارند.
امروز به ميان مردم مي روم تا اين روز را با آن ها و در نگاه آن ها به قلم در آورم.
اصفهاني ها هميشه نقش آفرين صحنه ها هستند
روزنامه فروشي دروازه دولت باز بود و تعدادي از مردم به تيتر روزنامه هاي روزهاي گذشته سَرسَري نگاه مي كردند.
از همان ابتداي خيابان سپه، خودنمايي كلاه هاي زرد رنگ بر سر مردم و بادبادك هاي رنگارنگ بچه ها نشان از آغاز يك حركت عظيم بود كه با نواي الله اكبر دسته هاي مختلف و مشت هاي گره كرده به چشم مي رسيد.
نوزادان و كودكان خردسالي در آغوش والدين يا پا به پاي آن ها گام بر مي داشتند؛ كودكان سرزمين من، ايران از كودكي در دامان مادران شير زن و پدران چون كوه خود تمرين مشق عاطفه و پايداري مي كنند؛ اين همان حقيقتي است كه استان اصفهان را بزرگترين جامعه‌ ايثارگر كشور بعد از تهران كرده است است و 23 هزار شهيد، 40 هزار جانباز، 3 هزار و 500 آزاده و هزاران هزار نفر از مردم هميشه در صحنه نشان از شهر آب و آيينه،‌ اصفهان است.
در ميانه چهارباغ زنان و مردان ميانسال بر صندلي ها تكيه داده اند و نظاره گر حضور مردم هستند. پسركي تقريبا دوازده ساله در حالي يكي از پاهايش در گچ است و عصايي در دست دارد در گوشه اي از خيابان رو به مردم پلاكارد بزرگي با عنوان ما تا آخر ايستاده ايم در دست گرفته است.
راننده هاي اتوبوس در كنار شهرداري ايستاده اند و در حال گرفتن برنامه مسير برگشت خود مي باشند؛ ديگر مردم براي تازه كردن نفس بر روي پله هاي شهرداري نشسته اند و بنر قرمز رنگ، "روز قدس، روز حيات اسلام است" بالاي سرشان قرار دارد. كانون بسيج فرهنگيان ناحيه سه هم در انتظار ديگر فرهنگيان در سوي ديگري از ميدان و روبه شهرداري گرد هم آمده اند.
دختربچه كوچكي كه شايد پنج سال دارد و سربند يا اباصالح بر پيشاني خود بسته است به همراه خانواده به سوي ميدان گام برمي دارد.
ماشين هاي آتشنشاني، نيروهاي پليس، نيروي انتظامي و اورژانس در تمام مسير انقلاب تا ميدان حضور دارند و در اين ميان هستند زنان و مردان ميانسالي كه خستگي خود را با نشستن كنار جوي آب خيابان سپه از تن خارج مي كنند. پيرمردي، عصايش را به يكي از درخت هاي خيابان سپه تكيه داده است و در حالي كه نظاره گر حضور پرشور مردم است؛ فرياد مرگ بر اسرائيل سَر مي دهد.
حضور پر رنگ كودكان كه با شور و نشاط خود پرچم هاي ايران، پرچم هاي زرد رنگ و بادبادك هاي رنگارنگ را در هوا تكان مي دهند نوستال‍وژي زيبايي است كه شايد همان انر‍ژي مثبت مي توان نامش را نهاد.



قلب ايراني ها براي فلسطين مي تپد
دسته اي ديگر از راه مي رسند كه بنر، فلسطين هيچ راهي جز مقاومت ندارد در دست گرفته اند؛ برخي مردان اين گروه پلاكارد، اسرائيل غده سرطاني را بر فراز سرهاي خود نگاه داشته اند.
در نزديكي ميدان نقش جهان؛‌ گروه ديگري از راه مي رسند كه بنر بلندي بر دستان مردان آن حمل مي شود؛‌ اين مردان با صدايي رسا و پر قدرت، جمله روي آن‌ "ما عاشق مبارزه با اسرائيل هستيم" را فرياد مي زنند.
دو پسر جوان در جمعيت حضور دارند كه نوع لباس آن ها باعث جلب توجه اطرافيان مي شود؛ بر روي پيرهن آن ها نوشته شده است؛ عشق من و قلبي به رنگ پرچم جمهوري اسلامي ايران قرار دارد و آري ايران همان عشقي است كه چون خون در رگ هاي مردمش جاري است.
پلاكاردهاي روز قدس، مبدا بيداري مسلمانان است،‌ آب خوردن ما وابسته است به سلام بر حسين نه تحريم ها، فلسطين پاره تن من است،‌ حلقوم ها را مي توان بريد اما فرياد ها را هرگز، اي قدس صبح نزديك است در دست مردم وجود داشت. در ميان بنرها، جمله تاريخي امام خميني؛ "روز قدس، روز اسلام است" به چشم مي خورد.
در خيابان سپه و ورودي هاي ميدان نقش جهان و خيابان هاي اطراف، صندوق هايي توسط هلال احمر و كميته امداد قرار دارد كه بر روي آن نوشته شده است؛ جمع آوري كمك هاي مردمي براي مسلمانان مظلوم فلسطين و يمن. بر روي يكي ديگر از صندوق ها نوشته شده است "براي مهرباني فرصت اندكي باقي است" .
تراكت هاي آموزش مداحي و ثبت نام دانشجو بين مردم پخش مي شد.
اداي دين مردم اصفهان در راهپيمايي روز قدس
 از ابتكارات جالب آتشنشاني، قرار گرفتن در بخش هاي مختلف خيابان سپه و ميدان نقش جهان است كه با پاشيدن آب بر روي مردم در تلطيف هوا و ايجاد رطوبت محيط نقش موثري داشت. تعداد زيادي كودك با شادي و نشاط در زير اين آبپاش ها جست و خيز مي كردند. لباس مردان و زنان خيس از قطرات آب خيس شده بود و شايد يكي از خلاقيت هاي امسال سازمان آبفا و آتش نشاني اين كار بود. البته از برگه گزارش خبرنگاران هم تا پايان راهپيمايي قطره قطره آب مي چكيد.
 از ديگر خلاقيت هاي برگزار كنندگان راهپيمايي امسال، كولرهاي بزرگي بود كه در گوشه گوشه ميدان نقش جهان قرار داشت. باد كولرها اندكي از گرماي هوا مي كاست و كم و بيش مردمي مقابل باد اين كولرها ايستاده بودند.
مرداني با عصا، مرداني با چتر، مرداني با ويلچر و مردمي با عشق از راه مي رسند تا در اين راهپيمايي و در حمايت از مردم بي دفاع فلسطين اداي دين كنند.
بادبادك هاي سفيد و بزرگي بر فراز ميدان، مردان و كودكاني كه در كنار حوض پر آب ميانه ميدان نشسته و پاهاي خود را در آب فرو كرده بودند. كودكان در حوض راه مي رفتند و با آب بازي هاي خود شور و نشاطي ميان خود و مردم اطراف ايجاد كرده بودند.



نصف جهان در قاب خاطره ها باقي خواهد ماند
با قرار گرفتن در جايگاه خبرنگاران و عكاسان در ميانه ميدان و زير نور شديد آفتاب بازهم به حضور فعال و هميشه در صحنه آن ها مي توان پي برد. لنز دوربين ها از چترهاي سفيد،‌ مشكي، ‌خاكستري و رنگارنگ مردم كه نقش محافظ را در زير خورشيد داشت عكس مي گرفت و قلم خبرنگاران از كلاه هاي زرد رنگي كه بسياري از مردم بر سر گذاشته بودند همچنين چفيه ها و پارچه هاي ديگري كه نقش ايجاد رطوبت و محافظ در مقابل آفتاب و هدف واحد تمام مردم اين ميدان يعني آزادي فلسطين مي نوشت.
حضوري كه در آن از تمام آحاد جامعه، ‌زن، مرد و كودك نقش داشتند. تصويري كه در تمام دنيا بي نظير خواهد بود. قاب هايي كه وسعت اش سه در چهار نيست بلكه وسعت آن پهناي يكي از بزرگترين ميدان هاي جهان است و در ميان جمعيت زنان و مرداني ديده مي شوند كه به خاطر كهولت سن، عصا بر دست دارند و شانه هاي خميده شان نشان از گذر ايام و تجربه ها دارد اما در زير نور آفتاب و پابه پاي جوانان قدم برميدارند و از حنجره هاي خود فرياد دفاع از كودكان و مردم فلسطين سَر مي دهند.
اينجا ايران است؛ استان شهيد پرور اصفهان و امروز ميدان نقش جهان بازهم صحنه آفريد. اين ميدان، تجربه چند صد ساله از حضور مردمي دارد كه در تمامي حوادث تاريخي، انقلاب ها و برنامه ها بيشترين نقش را به تصوير كشيده اند. مردمي كه شايد ديگر در صحنه هستي نيستند اما خاطرات پايداري و نجابت شان گوش استكبار را كَر كرده است.
دسته هاي كوچك و بزرگ مردم از چهار طرف ميدان به سمت حوض و ميانه ميدان مي رسند. گرماي هوا،‌ روزهاي آخر ماه رمضان، ‌شب زنده داري آخرين شب قدر و روزنامه ها، ‌پارچه ها و ‌كلا ه هايي كه نقش محافظي در مقابل گرماي هوا را دارند. پرچم محمدرسول الله با فريادهاي كوبنده الله اكبر كه از سرتاسر ميدان به گوش مي رسند به اهتزاز در آمده است.
هيچ وقت يك ايراني را تهديد نكنيد!!
در بخش وي‍ژه، وزير دادگستري،‌ استاندار،‌شهردار اصفهان، فرماندار، ‌امام جمعه،‌ شهردار، ‌اعضاي شوراي شهر،‌ فرماندهان ارتش‌ و نيروي اتنظامي،‌ نمايندگان مجلس،‌ رئيس آموزش و پرورش، جمعي از جانبازان و مديران استاني و روحانيان،‌ تعدادي از جانبازان جنگ، خبرنگاران، عكاسان و فيلمبرداران حضور داشتند.
صندلي مسوولان در زير نور آفتاب قرار داشت، تعدادي از آن ها به زير سايه بان مغازه ها پناه برده بودند و عده اي ديگر در گوشه اي ايستاده بودند. گرماي تيرماه، زبان روزه و آفتاب سوزان بر سَرِ مسئولان تا پايان راهپمايي امروز ادامه داشت. وزير دادگستري سخنران اين مراسم بود.
وزير دادگستري در حين سخنراني خود به جمله دكتر ظريف، ‌وزير خارجه كشور در آخرين مذاكرات وين اشاره كرد. جمله اي كه بيان با صلابت هرچه تمام تر آن در چنين روزي نشان از اقتدار كشور هميشه جاويد ايران خواهد بود. ادامه سخنان وزير دادگستري به گوش مي رسد؛‌ سخن وزير خارجه ايران پژواك جهاني پيدا كرده است؛ هيچ وقت يك ايراني را تهديد نكنيد!!
همين مسيله باعث شد تا وزير خارجه روسيه هم اخطار دهد ما روسيه اي ها را هم تهديد نكنيد و سرزمين ما ايران همان ملتي را دارد كه باورها، پايداري و استقامت شان الهام بخش قدرت هاي بزرگ بوده است.
برگزار كنندگان راهنمايي در آن سوي ميدان و در كنار حوض غرفه هايي را به مجموعه ها و اداره ها اختصاص داده بودن كه ستاد بازسازي عتبات عاليات،‌ امور جوانان جمعيت هلال احمر شهرستان اصفهان، ‌ايستگاه وقف،‌ دانشگاه معارف قرآن و عترت،‌  مجتمع فرهنگي تحقيقاتي بينش مطهر استان اصفهان، جهاد فرهنگي پزشكي عمراني الزهرا واحد خوراسگان،شركت فولاد مباركه، جمعيت دفاع از فلسطين، نشريه عبرت هاي عاشورا،‌ پايگاه تخصص جنگ نرم،‌ اداره كل تبليغا السلامي استان اصفهان و قرارگاه شهري اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان شهر اصفهان حضور فعالي را داشتند كه هريك مخاطبين خاص خود را پيدا كرده اند.
نمايشگاه فرهنگي انر‍ژي هسته اي يكي از پر مخاطب ترين بخش هاي فرهنگي بود كه مخاطبين خاص خود را را داشت همچنين در گوشه اي از ميدان، نمايشگاه پوستر بصيرت و به سوي پيشرفت قرار داشت و راهپيمايان با ديدن پوسترها به بحث و تبادل نظر مي پرداختند.
از ديگر صحنه هاي خاطره انگيز امروز تصوير مردمي بود كه به دنبال پناهگاهي بودن و در زير سايه درخت ها يا با زدن چادر و پتو به درخت ها سايه باني براي خود ساخته بودند.

/نازيلا انصاري پور
کد خبر 197449

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    هيچ وقت يك ايراني را تهديد نكنيد!! این که تکذیب شد. بابا یکم به روز باشید