هواي بي نظير ونك در گرماي طاقت فرساي تابستان+ عكس

خبرگزاری ایمنا:شهر ونک شهری در ۳۰ کیلومتری مرکز شهرستان سمیرم که چشمه ها و رودهای زلال آن زبانزد گردشگران و طبیعت دوستان است

به گزارش خبرنگار ایمنا از سمیرم، شهر ونک شهری در ۳۰ کیلومتری مرکز شهرستان سمیرم که چشمه ها و رودهای زلال آن زبان‌زد گردشگران و طبیعت دوستان است.
ونک را می توان یکی از مراکز غنی گردشگری حساب کرد، وجود مقبره دو امامزاده قدمگاه خواجه خضر، چشمه آبشار ناز، چشمه های سد کمانه و نخودان دره قاش مزرعه سهران با چشمه، آبشار کوچک و ارتفاعات سر به فلک کشیده اش تنگ امامزاده عقدک چشمه های جسور و اسفراهان چشمه جاغ جاغ مزرعه حنا علیشاه و مزرعه شمس آباد و گندمان از صفحات زیبای این مجموعه است.

در ۳ کیلومتری جنوب غربی ونک زیباترین حلقه گردشگری منطقه یعنی چشمه ناز است. آبی ناز در خلوت کوه را می آراید تا همه آنانی که از ازدحام آهن و انسان به ستوه آمده اند کیلومترها راه بپیمایند و در ژرفایی رویایی اندام به آب معدنی چشمه ای بسپارند که از ارتفاع ۲۱۰۰ متری از سطح دریا کوه دالان را به دو نیمه مساوی تقسیم کرده است.
با وجود اهمیت زیاد صنعت گردشگری و در عصر ارتباطات حتی شنیدن نامش شهد شگفتی در کامشان می ریزد و در فضایی بکر و تازه با صد هزار دیده به تماشای ریزش آب از هررخنه سنگی می نشینند که به صد هزار جلوه از میان کوه و از دل صخره های سخت بیرون می جهد.
کسانی که دل به شمس آباد سپرده اند اگر قصد دیدن چشمه ناز کنند از ناز باید بگذرند، و عرض صخره ای را طی کنند که ۱۰ متر از سطح رودخانه ارتفاع دارد با گذشتن از چوک و نگاه به زیر، دلهره لذت آوری به آنها دست می دهد در فصل تابستان به ویژه تن سپردن به جاری رودخانه شمس آباد و در ژرفای آب سرد فرو رفتن و سر خوردن از سنگ های کف سیلاب ریز شمس آباد و چند بار پیاپی از این ساحل رودخانه به ساحل دیگر رفتن.

بزرگترها نیروی جوانی خود را در قصه عبور از چوک و کلنگه و پل یه دری (یه دار) واگویه می کنند و جوانان توانایی و برنایی خود را با گذشتن از این مکان به رخ می کشند.
در ۳ کیلومتری شهر ونک بر فراز گردنه شمس آباد شما می توانید نظاره گر آبی صاف و زلال باشید، که نیلگون همچون ماری پیچان در میانه سنگ و صخره و در انبوه درختان تنومند که بی محابا و خروشان به پیش می رود و نوازشگر چشمان هر ببینده ای است.
رودخانه شمس آباد کیلومتر ها بالاتر از کمانه سرچشمه می گیرد و پس از گذشت از حوض ماهی در جنوب قلعه قدم با آب چشمه جاغ جاغ در آمیخته و با پیوستن به ۱۰۰ اینچ آبی که در تنگ دالان کوه با شگفتی ویژه ای بیرون می ریزد در هوایی معتدل زیستگاهی را شکل می دهد که استعداد عجیبی برای پرورش ماهی دارد.

این منطقه شاید بی نظیرترین زیستگاه ماهی در منطقه سمیرم و حتی در استان اصفهان به شمار آید.
نه فقط ماهیان در آئینه برکه می لغزند که کشاورزان نیز پس از ساعت‌ها کار در باغ و کشتزار و در زیر حرارت آفتاب شادابی چهره خود را از مشتی آب عاریه می گیرند.
گردشگران نیز تن خود را به زلال جاری رود می سپرند که اگر چنین نکنند پس از پیمودن کیلومترها راه، بی روزی روز راغ از دست داده اند.
اکنون که آب آشامیدنی شهر ونک از چشمه ناز تأ مین می شود اهالی بیشتر از گذشته احساس آرامش و شادابی دارند.

این ویژگی را بیشتر از همه تاجرانی می دانند که سیب ثمره بی نظیر آب و خاک این دیار را فرسنگ‌ها آن سو تر از مرزها فرستاده اند.
آنان نیک می دانند اگر مروارید زلال ناز بر خاک تیره دشتک در ۲ کیلومتری ونک جریان یابد چه شگفتی بی نظیری در روند توسعه اقتصادی شهر ونک و استان رخ خواهد داد و علاج درد بیکاری و مهاجرت جوانان شهر خواهد بود.
شگفت‌تر صخره های سترگی است کهبه گونه ای بی نظیر روی هم جای گرفته است تا ارتفاعی فراتر از۲۰۰۰ متر را شکل دهد هر جهانگردی پس از تماشای لایه های عظیم سنگ که هر کدام به ارتفاع ۱۰ متر روی هم قرار گرفته تا زیبایی خود را به نمایش بگذارد می ماند حیرت خود را چگونه ابراز کند. آن را به هرمی مانند کند که با دو میلیون قطعه سنگ به وزن شش میلیون تن و ارتفاع ۱۴۶ متری در تارک عجایب تاریخ جای گرفته یا به دیوار چین که صدها کیلومتر محدوده شرقی چین را محصور ساخته یا به باغ‌های معلق بابل؟!
در اینجا یعنی در مرکز سلسله جبال زاگرس صخره های عظیم لایه لایه در ارتفاع بیش از هزارمتر به طول ده‌ها کیلومتر روی هم انباشته شده است.
گاه در میان آنها اشکفت هایی می توان یافت که از چند رگه کوه می گذرد. اشکفت شوره از تیغه کوه آغاز می شود و در میانه آن راه به بیرون می برد.

کوهنوردانی که هرم آفتاب و خستگی راه بر سر و تن دارند اگر مجال یابند بر دهانه غار می نشینند تا از نسیم خنکی که از دهانه آن می وزد لذت ببرند و خستگی را فراموش کنند.
در جای جای لایه‌های سنگ‌ها و صخره ها درختان تنومند تاک نارون پسته کوهی، بلوط شن و هل کلخنگ بنیو چنار کیکم گردم ارژن زرشک تمشک بادام انجیر و انگوروزال زالک رسته اند.
درخت ون با رویش انبوه حضور خود را به اثبات رساند و نام ونک را به عنوان رستنگاه ون بر کلام و زبان مردم جاری ساخت. ون در گذشته منبع تأمین سوخت شهری محروم از گاز بوده است.

بنیو از مثال زدنی ترین درختان این دیار است که دستهای هر کشاورز و دامداری با چوب سخت و مقاوم آن آشناست. درختان و درختچه هایی که طبقه طبقه و رج رج در رگه های کوه آویزان شده اند هر تماشاگری را متحیر می سازد.
گویی که هزاران بخت نوشه در اینجا قدرت و زور بر هم نهاده اند تا باغ های معلق به دستورشان برای سمیرامیس ها شاهزادگان ایرانی ساخته شوند.
دالانکوه محل رویش گیاهان دارویی مانند گنه، بو، بردج (قاسنی)، قارچ لیزک تره و پیاز ریواس، کنگر کاردی، کنجد سیر، اواندول اولیله چوه مخلصه گزانگبین، گل افره، هدهتک، خارانوش، برنجاس، بیلهر، پر سیاوش اوشونجیره، اوشونپنک، چای کوهی و هزاران نوع گیاه ناشناخته دیگر است.
بهاران کوه پر است از گلهای رنگارنگ مانند گل کیس کمری (کل اشک) اما کار فقط به دیدن ختم نمی شود بلکه مشام نیز از بوی دل انگیز آن سرمست می گردد. حیوانات و این زنبورهای ناز عسل هم برای بهره جستن از این همه گل و گیاه و عطر و بوی خوش کندوهای خود را در جداره کوه بنا نهاده اند و دارو تولید می کنند.

کبک‌ها صبحگاهان زمانی که تفاوت نکند لیل و نهار خرامان و آواز خوان به قصد چشمه از کوه پایین می آیند و اهوان بزها و قوچ و میش های وحشی سم کوبان از فراز کوه سرازیر می شوند.
گفتنی تر از آنچه آمد ماده است که در نقاط محدودی از منطقه شمس‌ ابیاد از میان سنگ و صخره بیرون می چکد.
این ماده قیرگون که در ترمیم شکستگی اعجاز می کند و برای مراکز تحقیقات پزشکی می تواند جذابیت ویژه ای داشته باشد نام محلی مین مینه را به خود گرفته است.
شگفت تر آنکه در چنین فضایی هر جایی که طبیعت اجازه بر پایی سیاه چادری را بدهد عشایر قشقایی سکنا می گزینند و در یک زندگی مسالمت آمیز مثال زدنی گوسفندان خود را به دامان کوه می سپارند./
 
کد خبر 193198

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.