تجهیزات ورزشی نصب شده در پارک‌ها نشانگر توجه مسوولان شهری به ورزش است

خبرگزاری ایمنا: اهمیت ورزش در جوامع امروزی سبب شده که دولت ها هزینه های زیادی را صرف فرهنگ سازی و توسعه ورزش همگانی کنند .

به گزارش ایمنا، وجود فضاهای ورزشی در همه جای دنیا حق شهروندی محسوب است، یکی از فعالیت هایی که در این زمینه طی سالهای اخیر در شهرهای کشور انجام شده نصب لوازم ورزشی در پارکها و ترغیب شهروندان برای استفاده از این وسایل می باشد تا شهروندان با کمترین هزینه و امکانات، سلامت جسمی و روانی خود را حفظ کنند.
انجام فعالیت های ورزشی، تاثیر مهمی بر سلامت جسمی و روانی افراد و به تبع آن جامعه دارد، پس هر قدمی که در راستای افزایش امکانات پرداختن به این فعالیت ها برداشته شود، قابل تقدیر است.
نخستین دستگاه های بدنسازی پارکی، در سال ۱۹۹۸ میلادی در کشور چین ساخته و در سال ۱۳۸۴ وارد ایران و نصب شدند.
در سال های اخیر، دستگاه های ورزشی در اماکن عمومی به خصوص پارک ها نصب شده اند که نشان دهنده توجه مسوولان شهری به امر ورزش است.
در واقع نصب وسایل ورزشی در پارک ها گامی موثر برای توسعه ورزش شهروندی است.
گرچه استفاده از دستگاه ها در پارک ها قابل قبول است ولی رعایت استانداردهای علمی و فنی آن اهمیت بیشتری دارد. دستگاه های موجود در پارک ها برای آمادگی جسمانی پیش بینی شده اند و به هیچ وجه قابلیت درمانی ندارند، بنابراین افرادی که دچار مشکلات اسکلتی عضلانی هستند، نباید برای بهبود بیماری از آنها استفاده کنند.
تمرین های هوازی مانند دوچرخه یا راهپیمایی، تمرین های تقویت عضلات، انعطاف پذیری مفاصل و تعادلی، ۴ جزء مهم در برنامه ورزشی سلامت محور در پارک ها هستند و دستگاه ها باید بر این اساس طراحی و نصب شوند درحالی که در بسیاری از پارک ها این اصول، از استانداردهای اصلی مانند نصب تابلو اعلان برای هر دستگاه گرفته تا آموزش روش استفاده و هشدارهای مربوطه، رعایت نشده است.
ورزش شهروندی در واقع همان ورزش همگانی مانند فوتبال، واليبال، بسكتبال و ساير رشته‌های ورزشي، شايد برای همه افراد به نحوی شناخته شده باشد، ولی هركدام از اين رشته‌ها فقط عده بسيار محدودی را در بر مي‌گيرد.
ورزشی است كه همه شهروندان امكان استفاده از آن را دارند. فوتبال، والیبال، بسكتبال و سایر رشته‌های ورزشی، شاید برای همه افراد به نحوی شناخته شده باشد، ولی هركدام از این رشته‌ها فقط عده بسیار محدودی را در بر می‌گیرد. ورزش شهروندی همان‌طور كه از نامش پیداست، روی همه اقشار جامعه تأكید دارد و هر جنس و سن و طبقه‌ای را در برمی‌گیرد.
در چند سال اخیر ورزش شهروندی جایگاه نسبتا خوبی را بین اهالی مناطق برای خود باز كرده است و شهرداری نیز در این امر گام‌های موثری برداشته است.
اما بیشتر كارشناسان ورزشی بر این باورند افرادی كه از این دستگاه‌ها استفاده می‌كنند افرادی هستند كه به صورت حرفه‌ای ورزش نمی‌كنند و روش استفاده از این دستگاه‌ها را نمی‌دانند و ممكن است استفاده از این دستگاه‌ها آن‌ها را به انواع بیماری‌ها مبتلا كند.
دستگاه‌ها استاندارد كافی را ندارند
در این رابطه یكی از ساکنان خیابان طبیب اصفهانی که از وسایل ورزشی نصب شده در پارک باقوشخانه اصفهان استفاده می کند، بر این باور است كه بیشتر وسایل بدن‌سازی در پارك‌ها استاندارد كافی را ندارند و مردم هم بنا به اطلاعات عمومی خود از آن‌ها استفاده می‌كنند.
حسین فصیحی می افزاید: بیشتر دستگاه‌های ورزشی موجود در پارک‌ها به دلیل اینکه در آن‌ها به جنسیت متفاوت کاربران، جثه آن‌ها، آمادگی جسمانی پایه‌ای و ایمنی لازم توجه نشده، استاندارد نیستند و نمی‌توان از آن‌ها برای ارتقای آمادگی بدنی سود برد.
وی ناآشنایی افراد با روش صحیح استفاده از دستگاه های ورزشی، ندیدن آموزش لازم و نداشتن تناسب جسمی با این وسایل را از جمله مشكلات استفاده از این وسایل می داند.
فواید و مشخصات دستگاهها بایداعلام شود
یک كارشناس ورزشی نیز عقیده دارد نصب دستگاه‌های ورزشی در پارک‌ها از سوی اهالی محلات مورد استقبال قرار گرفته است، اما آن‌ها تا به حال هیچ آموزشی برای استفاده از این وسایل ندیده‌اند.
شایان امینی اظهار می‌دارد: وسایل ورزشی در پارك‌ها قابلیت‌های زیادی دارند و مهم‌ترین قابلیت آن‌ها برای آمادگی جسمانی است. اما خیلی از مردم بر این باورند كه با هر بیماری می‌توانند از این دستگاه‌ها استفاده كنند. بیشتر مردم دچار دردهای اسكلتی و عضلانی هستند و استفاده از دستگاه‌ها برایشان حكم سم را دارد اما بدون آموزش و آگاهی از آن‌ها استفاده می‌كنند.
وی تاکید می کند: تاكنون چند بار بحث نصب تابلو و آموزش‌های لازم از این دستگاه‌ها مطرح شده اما متاسفانه چنین اتفاقی رخ نداده است.
این کارشناس ادامه می‌دهد: اگر تابلویی نصب شود و روی آن از فواید و مضرات، افراد مجاز برای استفاده از آن‌ها و آموزش صحیح استفاده از دستگاه‌ها نوشته و بالای هر دستگاه نصب شود در آگاهی مردم نقش زیادی خواهد داشت. در غیر این صورت، استفاده از این دستگاه‌ها می‌تواند به خصوص برای سالمندان و افرادی با مشکلات جسمی خطرناک باشد.
وی معتقد است زمینه اصلی ایجاد این مشکلات، انجام نشدن نظرخواهی در مورد مکان‌یابی، نوع دستگاه، نحوه چیدمان و‌... از کارشناسان ورزشی است.
فصیحی تصریح می کند: مکان‌یابی نامناسب، نصب نشدن تابلوی راهنمای استفاده از دستگاه، نصب نشدن ضربه‌گیر، وجود صندلی‌های فلزی روی دستگاه‌ها، وجود برآمدگی (مانند مهره‌های مهارکننده) و برجستگی‌های تیز و خطرناک روی دستگاه‌ها و چیدمان نامناسب از جمله مشكلاتی است كه باید به آن توجه شود زیرا در انجام حرکت‌های ورزشی باید نظم و ترتیبی در نحوه انجام حرکات وجود داشته باشد برای مثال از بالا به پایین یا از پایین به بالا، ولی متاسفانه چیدمان به صورتی است که شخص فقط می‌تواند دو یا سه حرکت را در بالاتنه انجام می‌دهد، چند حرکت را در پایین تنه و سپس چند حرکت در بالاتنه و...
هدف اصلی ایجاد انگیزه ورزش برای تمام اقشار است
نصب وسایل و تجهیزات ورزشی در پارک‌ها و فضاهای عمومی به دلایل مختلفی سطح فعالیت فیزیکی را در اجتماع بالا می‌برد، در واقع جامعه فعال، جامعه سالم‌تری است.
با نصب این وسایل در پارک‌ها افراد به استفاده از آن‌ها ترغیب می‌شوند و علاوه بر ایجاد انگیزه شروع ورزش، به دلیل در دسترس و رایگان بودن، با استقبال عمومی روبه‌رو می‌شوند.
علاوه بر این برای بسیاری از کاربران استفاده از این دستگاه‌ها، یک نوع صرفه‌جویی در وقت محسوب می‌شود زیرا در کنار تفریح و سرگرمی با خانواده یا دوستان در پارک، ورزش هم انجام داده‌اند.
این دستگاه‌ها امکان انجام ورزش‌های مختلف و به کارگیری قسمت‌های مختلف بدن را در حالت‌های ایستاده، نشسته و حتی خوابیده و حتی به کارگیری چند گروه از عضلات بزرگ را در یک زمان فراهم می‌کنند.
تجهیزات ورزشی نصب شده در پارک‌ها برای رواج ورزش همگانی و با اهداف مختلفی از جمله پیشگیری از بروز اختلال‌ها و آسیب‌های جسمانی و تناسب اندام نصب شده‌اند اما همان‌طور كه گفتیم آسیب‌رسان هستند.
بروز این آسیب‌ها فقط به دلیل غیرقابل تنظیم بودن یا در مواردی غیراستانداردبودن این دستگاه‌ها نیست، بلکه عوامل مهم‌تری هم در بروز این آسیب‌ها دخالت دارندکه با رعایت این نکته‌ها می‌توان از این آسیب‌ها جلوگیری کرد یا شدت آن‌ها را به حداقل رساند.
در میان سازمان ها و نهادهای مختلف، شهرداری ها در سال های اخیر اقدام های چشمگیری در توسعه و تجهیز اماکن ورزشی داشته اند ؛ شهرداری اصفهان نیز در سال های اخیر فعالیت های بسیار ارزنده ای در توسعه ورزش همگانی در سطح مناطق ۱۵ گانه داشته است.
از چشمگیرترین این اقدام ها، نصب دستگاه های بدنسازی در سطح پارک ها و بوستان هاست .
معاون فني و اجرايي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ما می گوید: یکی از نکات مثبت این اقدام، ایجاد انگیزه ورزش برای تمام اقشار است.
دكتر اسماعيل عبداللهي یادآور می شود: برای نصب این وسایل هزینه های زیادی صرف شده اما متاسفانه مردم با نحوه استفاده از این دستگاهها و اینکه هر کدام از آنها برای کدام عضله مفید هستند آشنایی ندارند .
وی تصریح می کند: روش استفاده از دستگاههای ورزشی نصب شده در پارک ها و اینکه هر کدام از این وسایل ویژه کدام رده سنی است، باید به شهروندان آموزش داده شود.
معاون فني و اجرايي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري اصفهان به نقاط ضعف قابل مشاهده در نصب این دستگاه ها اشاره نموده و این موارد را شامل: مکان یابی نامناسب( مثلا در نظر نگرفتن جهت طلوع و غروب خورشید)، نصب نشدن تابلوی راهنمای استفاده از دستگاه( البته در تعدادی از بوستان ها این تابلوها وجود دارد ولی بسیار کوچک یا معیوب و روی دستگاه هستند درحالی که باید واضح در کنار دستگاه نصب شوند)، چیدمان نامناسب ، در نظر نگرفتن فاصله مناسب بین دستگاه ها (در بعضی موارد)، دستگاه ها برای رده های سنی مختلف مجزا و مشخص نشده اند و مشخص نبودن برنامه تمرینی، حداقل حرکات و حداکثر آن برای رده های سنی مختلف برشمرد.
وی ادامه می دهد: انجام فعالیت های ورزشی، تاثیر مهمی بر سلامت جسمی و روانی افراد و به تبع آن جامعه دارد، پس هر قدمی که در راستای افزایش امکانات ورزشی برداشته شود، قابل تقدیر است.
عبداللهی یکی از نکات مثبت این اقدامات را ایجاد انگیزه ورزش برای تمام اقشار می داند و اضافه می کند: علاوه بر این برای بسیاری از کاربران استفاده از این دستگاه ها، یک نوع صرفه جویی در وقت محسوب می شود زیرا در کنار تفریح و سرگرمی با خانواده یا دوستان در پارک، ورزش هم انجام داده اند.
وی همچنین پیشنهاد داد در پارک هایی که هنوز وسایل ورزشی در آنها نصب نشده اند به نکاتی همچون انجام جانمایی با نظر متخصصین ، عدم قرار گیری آنها در معرض نور خورشید ، دقت در زوایای نصب دستگاهها و امکان نصب آنها در مکان هایی که در نعرض دید عموم باشند مورد توجه قرار گیرد تا میزان استفاده از این دستگاهها به حداکثر برسد.
وی تاکید می کند : مردم باید به ورزش و تحرک اهمیت بیشتری بدهند.
آنچه در این میان مسجل است اینکه نصب وسایل و تجهیزات ورزشی در پارک ها و فضاهای عمومی به دلایل مختلفی سطح فعالیت فیزیکی را در اجتماع بالا می برد و جامعه فعال، جامعه سالم تری است.
نصب این وسایل در پارک ها افراد را به استفاده از آنها ترغیب می کند و علاوه بر ایجاد و انگیزه شروع ورزش، به دلیل در دسترس و رایگان بودن، با اقبال عمومی روبرو شده است.
علاوه بر این برای بسیاری از کاربران استفاده از این دستگاه ها، یک نوع صرفه جویی در وقت محسوب می شود زیرا در کنار تفریح و سرگرمی با خانواده یا دوستان در پارک، ورزش هم انجام داده اند. /۴۱۰
کد خبر 191007

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.