دوره های تاریخی در اصفهان به نمایش گذاشته شده است

خبر گزاری ایمنا: ادوار مختلفي نظیر دوران سلجوقي در خانه سلجوقي، دوران صفوي در خانه صفوي، دوران مشروطیت در خانه مشروطه، دوران انقلاب در خانه انقلاب و دوران مهدويت در خانه آينده پژوهي دراصفهان به تصوير كشيده شده است.

به گزارش ایمنا،محدوده بافت های تاریخی و قدیمی اصفهان با جاذبه های نوستالژیک ،معماری و فرهنگی و بناهای ارزشمندی که نمادی از شرایط اقتصادی ، اعتقادی و اجتماعی ادوار تاریخی هستنداین شهر را به عنوان یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری مطرح کرده است . اصفهان یک شهر تاریخی فرهنگی و صاحب سبک و مکتب در عرصه های فرهنگی، هنری و شهرسازی و معماری در مقیاس ملی و بین المللی است. گنجینه ای گرانقدر از مجموعه ای از فضاهای شهری، مجموعه ها و بناهای تاریخی بسیار ارزشمند و یگانه که نماد تمدن اسلامی ایرانی است. اصفهان شهر موزه ای است که دستاوردهای ارزشمند دوره های مختلف تاریخی را به صورت عینی به نمایش گذاشته است .مدیریت شهر اصفهان در سال های اخیر برای احیای دوران های تاریخی اقدامات بسیاری انجام داده است.
 **خانه مشروطیت سند مبارزات آزادي خواهانه اصفهانيان خانه مشروطیت اصفهان از دیگر بناهای تاریخی در اصفهان است که در ایام سال میزبان علاقمندان به تاریخ، فرهنگ و هنر ایران است تا آنان به هنگام بازدید از این خانه علاوه بر مرور اسناد مبارزات و مجاهدت های مردم اصفهان با زیبایی ها و راز و رمزهای معماری خانه های قاجاری به عنوان بخشی از فرهنگ و هویت کشور آشنا شوند. چند سالی است که برای شهروندان اصفهانی و افرادی که به اصفهان قدم می گذارند و علاقمندند با تاریخ شهر آشنا شوند ، فرصتی فراهم شده تا آنان بتوانند با استفاده ازاسناد و مدارك و تصاوير موجوددر خانه ای که به نام خانه مشروطیت شناخته می شود به تاریخ سفر کنند وبا زوایای پنهان و دست نخورده مبارزات اصفهانیان در دوران مشروطیت آشنا شوند. به كوچه مقصودبیک در محله قصر منشي خيابان نشاط که واردمی شوی خانه تاريخي ای در مقابلت قرار می گیرد که سند مبارزات آزادي خواهانه اصفهانيان است. خانه عالم شهيد آيت الله حاج آقا نور الله نجفي که مرمت شده و به نام خانه مشروطيت نامگذاري شده است. اين خانه از نظر زيبايي و چشم انداز معماري كم نظيراست . با قدم گذاشتن به اين خانه است که تصویری از گردهمایی علما، آزاديخواهان ، رجال سياسي وفرهنگي ومردم اصفهان در يك صد سال پيش در ذهن بازدید کننده شکل می گیرد. سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان در مرداد ماه ۱۳۸۴ به مناسبت بزرگداشت هشتادمین سالگرد نهضت آیت الله شهید حاج آقا نورالله نجفی اصفهانی مرمت خانه مشروطه را آغاز کرد تا این بنای تاریخی با قدمت که یادآور خاطرات ارزشمند آزادی خواهانه مردمی است كه سالها پیش در برابر استبداد قد علم كردند و نخستین نغمه های رهایی را سر دادند،حفظ شود .
“خانه ­بیداری­ اسلامی”
طرح شکل­ گیری مکانی تحت عنوان “خانه ­بیداری­ اسلامی” از همان ابتدای افتتاح خانه مشروطیت اصفهان در ذهن متصدیان امر بود؛ چراکه شهید آیت ­الله حاج آقا نورالله و برادر ایشان آیت­ الله آقانجفی اصفهانی جزو سردمداران و زعمای بزرگ قرن اخیر در بیداری اسلامی بوده ­اند و همان طور که مقام معظم رهبری در همایش جهانی بیداری­ اسلامی و علما اشاره کردند، حاج آقا نورالله در زمره یکی از ۴ رهبر شاخص بیداری اسلامی به شمار می­آیند.
خانه بیداری اسلامی با زیربنایی بالغ بر ۲۸۵۰ مترمربع در محله نقش­ جهان و در ضلع غربی خانه مشروطیت اصفهان بنا شده است.این خانه با برخورداری از یک سالن آمفی­ تئاتر با ظرفیت ۲۵۲ نفر،کلاس­ها و کارگارههای آموزشی و یک کتابخانه تخصصی و بزرگ با ۱۰ هزار عنوان کتاب در ۹ عنوان مطالعاتی در زمینه­ هایی همچون مطالعات علوم انسانی، تاریخ معاصر، اندیشه سیاسی و اجتماعی اسلام و… پذیرای پژوهشگران این حوزه­های مطالعاتی است.
این مجموعه در کنار خانه مشروطه ایجاد شده تا به بیداری اسلامی به عنوان بخشی از هویت تاریخی بپردازد، این مجموعه شامل کتابخانه تخصصی با محتوای تاریخ، اندیشه سیاسی، مطالعات فرهنگی و علوم انسانی، سالن همایش‌ها، کارگاه آموزشی و سالن کنفرانس است که به عنوان یک مجموعه ناظر به گذشته محسوب می‌شود و به مباحث روز با محوریت بیداری اسلامی مي پردازد.همچنین خانه بیداری اسلامی در بُعد تمدن بیداری اسلامی و تنوع بیداری اسلامی و مباحث تمدنی که فاکتور اساسی و مدل پژوهشی است نیز اقداماتی را انجام مي دهد. 

 **خانه انقلاب، مبارزات اصفهانی ها در دوران انقلاب را روایت می کند
 خانه انقلاب اسلامي و ولايت اصفهان نیز یکی دیگر از بناهایی است که پذیرای علاقمندان به تاریخ ایران و کشور است . به خیابان جامی در خیابان چهارباغ پایین نزدیکی میدان شهدا که قدم می گذاری با یکی از میراث تاریخی اصفهان که از بناهای معروف دوره تیموریان است مواجه می شوی که بقعه شیخ ابومسعود رازی است. این بنای تا ریخی اکنون بازسازی و مرمت شده وبه نام «خانه انقلاب اسلامی و ولایت» شناخته می شود و تصاویر و اسناد موجود در خانه انقلاب گوشه ای از تاریخ اصفهان را برای بازدید کنندگان روایت می کند. شيخ ابو مسعود احمد ابن فرات رازي از محدثين و دانشمندان بزرگ قرن سوم هجري بوده است و محلي كه امروز بقعه وی است، خانقاه بزرگي بوده كه وي در آنجا به ارشاد و هدايت مردم مي پرداخته است. بقعه شیخ ابومسعود رازی توسط سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان مرمت و بازسازی شد.برای مرمت این بنای تاریخی با هزار و 650 مترمربع زیربنا، 20 میلیارد ریال اعتبار در مدت 5 سال هزینه شده است. مرمت بقعه ، استحکام بخشی ، کف سازی ، کاشی کاری از اقداماتی است که برای مرمت این بنا انجام شده است . در جوار بقعه شیخ ابومسعود، مجموعه فرهنگی آموزشی احداث شد که به نام خانه انقلاب اسلامی و ولایت نامیده شد. اين خانه در بهمن ماه ۱۳۹۰ مقارن با سي و سومين سالگرد انقلاب اسلامي به بهره برداري رسيد . اکنون بازخوانی مقطع تاریخی انقلاب اسلامی نیز در اصفهان امکان پذیراست و افرادی که علاقمندند با تاریخ انقلاب اسلامی و نقش اصفهان در انقلاب اسلامی آشنا شوند ،می توانند با سیر مبارزات علما و مردم اصفهان در دوران مبارزات انقلاب اسلامی آشنا شوند.

 **خانه سلجوقیه و خانه صفویه 
خانه سلجوقیان پس از تکمیل فاز سوم میدان امام علی (ع) احداث می شود و خانه صفوی بزودي به بهره برداری می رسد و در کنار آن مرکز فلسفه و حکمت راه اندازی می شود./8888
کد خبر 187908

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.