نخستین ایستگاه نقالی در شهر زیرزمینی نوش آباد برپا شد

خبرگزاری ایمنا: مدیر مجموعه شهر زیرزمینی نوش آباد، از برپایی نخستین ایستگاه نقالی همزمان با سیزدهمین روز فروردین در میدان ورودی این مکان تاریخی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از کاشان، عباس شافعی افزود: نقالی، هنر ایرانی است که سلحشوری‌ و دلاوری‌ را نقل می کند و از روزگار قدیم مضمونی از حماسه عاشورا و یا شاهنامه فردوسی را داشته ولی امروزه روبه فراموشی نهاده است.
وی اظهار داشت: با توجه به حضور گردشگرانی از سراسر کشور در شهر زیرزمینی نوش آباد، اجرای نقالی در حضور این جمعیت می تواند به نوعی معرفی این هنر اصیل ایرانی تلقی شود.
به گفته وی، تاریخ و تمدن ایران، سرشار از الگوهای هنری و آیینی است که بایستی برای حفظ و ترویج آن تلاش کنیم تا جامعه کودک و نوجوان با آن آشنا شوند و در غیر این صورت، در برابر الگوهای وارداتی آسیب‌پذیر خواهیم بود.
مدیر مجموعه شهر زیرزمینی نوش آباد تاکید کرد: ما برای الگوسازی فرهنگی نیاز به احیا و استمرار هنرهای آئینی و سنتی خود داریم که موضوع اصلی آن، ترویج سجایای اخلاقی است و جامعه را در برابر ناهنجاری های اجتماعی حفاظت می کند.
شافعی گفت: در بخشی از اجرای این برنامه، پرده نقالی روایت زندگی امیرکبیر با هدف معرفی اقدامات تاریخی این شخصیت برجسته در آبادانی و پیشرفت کشور اجرا شد.
وی افزود: این پرده نقالی توسط زهرا صابر طحان در مدت چهار ماه نقاشی شده است و شامل تصاویری از مدرسه دارالفنون، مبارزه با استعمار و اقدام وی برای مبارزه با بیماری آبله است که در قالب قصه توسط امیر سهرابی روایت می شود.
گفتنی است: شهر تاریخی نوش آباد در پنج کیلومتری کاشان واقع شده و مجموعه تاریخی شهر زیرزمینی از جمله آثار این شهر بوده که به عنوان بزرگترین معماری دستکن جهان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است./

کد خبر 185522

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.