ستاره‌هایی که نام سپاهان در قلبشان حک شد

خبرگزاری ایمنا: تاریخ تیم فوتبال سپاهان در ۲۰ سال اخیر چه در جام آزادگان و چه در لیگ برتر بازیکنان زیادی را در خود جای داده که قلب هواداران این تیم را تسخیر کرده‌اند.

به گزارش ایمنا، شهرت و محبوبیت دو جزء جدا نشدنی دنیای ورزش هستند که البته قرار نیست رابطه مستقیمی با یکدیگر داشته باشند و به همین خاطر نمی‌توان گفت که هر شهرتی تضمین کننده محبوبیت هر ورزشکاری هم هست. البته محبوبیت اتفاق عاطفی و احساسی بین هواداران یک تیم و یا یک رشته ورزشی با ورزشکاران همان رشته است که گاهی اوقات برای محکم شدن احتیاج به یک بازه زمانی چند ساله دارد و گاهی اوقات یک رفتار ورزشی خاص در یک زمان خاص می‌تواند به یکباره یک ورزشکار حرفه‌ای را به قله محبوبیت برساند درست مثل همان شرایطی که برای ایمون زاید مهاجم ایرلندی و سابق تیم پرسپولیس ایجاد شد که با وجود داشتن سابقه کمتر از دو سال بازی در تیم پرسپولیس به خاطر درخشش در شهرآورد فوتبال تهران امروز از جمعیت بسیار زیادی از بازیکنان قرمزپوش با سابقه پنج سال به بالا در این تیم محبوب‌تر است.
البته از سوی دیگر می‌توان گفت که محبوبیت با کیفیت فنی هم رابطه مستقیمی دارد و هر ورزشکاری که بتواند به واسطه توانایی‌هایش افتخارات بیشتری کسب کند در نتیجه فرصت بیشتری برای ارتباط با هوادارانش هم پیدا خواهد کرد و همین مسئله محبوبیت او را افزایش خواهد داد.
اما این مقدمه به بهانه نظر سنجی‌های عادل فردوسی پور در برنامه و سایت ۹۰ بیان شد که این روزها شور و هیجانی مثال زدنی را در بین هواداران دو تیم پرسپولیس و استقلال بوجود آورده تا با انتخاب محبوب‌ترین بازیکنان قرمز و آبی در طی بیست سال اخیر رابطه احساسی خودشان با ستاره‌های فوتبال ایران را به نمایش بگذارند.
البته فردوسی پور برای اینکه در نهایت به یک نتیجه مشخص برسد در ابتدا از پرسپولیسی‌ها نظر سنجی کرد و در ادامه استقلالی‌ها و بقیه تیمهای ایرانی را هم وارد گود رقابت می‌کند تا در نهایت با کنار هم قرار دادن تکه‌های این پازل محبوب‌ترین فوتبالیست ایران در طی بیست سال گذشته را البته بدون توجه به رنگ پیراهنش انتخاب کند که مطمئناً جذابیت بسیار زیادی هم برای رسانه‌ها و اهالی فوتبال خواهد داشت. 
هر چند که تیم‌های پرسپولیس و استقلال به خاطر طرفداران بسیار زیادی که در سراسر کشور دارند در این زمینه با آماری میلیونی روبرو می‌شوند اما نباید فراموش کرد که باشگاه‌های قدیمی و باسابقه فوتبال شهرستان‌ها مثل سپاهان، ذوب‌آهن، تراکتورسازی، ملوان و حتی فولاد خوزستان هم از این قاعده جدا نیستند و با مروری بر تاریخ کهن این باشگاه‌ها می‌توان چهره‌هایی را یافت که از لحاظ محبوبیت در بین هواداران تیمشان از جایگاه بالاتری برخوردار هستند.
البته نباید این نکته را فراموش کرد که نسل سوخته فوتبال ایران در دهه‌های گذشته به خاطر عدم وجود امکانات دیجیتالی و سخت افزاری لازم به مانند فوتبالیست‌های امروزی آنچنان در چشم نبودند و تنها برقراری ارتباط احساسی آنها با هوادارانشان بیشتر در استادیوم‌های ورزشی بود اما در دنیای امروز و با فراگیر شدن اینترنت و دنیای مجازی فرصت بیشتری برای ارتباط با هواداران فراهم شده و طبیعی است که مثلاً نسل امروز هواداران فوتبال ایران که راهی ورزشگاه‌ها می‌شوند هیچ خاطره روشنی از امثال علی پروین، مرحوم ناصر حجازی، مرحوم سیروس قایقران، سید مهدی ابطحی و حتی مجتبی محرمی در ذهن نداشته باشند و در عوض آن ستاره سابق فوتبال ایران که در طی یک‌سال گذشته همنشین حاشیه شده بیش از هر فوتبالیست ایرانی در ذهن هواداران تیم قرمزپوش به یاد مانده است.
اما برای اینکه حق مطلب را در مورد تیم‌های باسابقه و صاحب تاریخ سپاهان و ذوب آهن ادا کرده باشیم با مروری کوتاه و مختصر بر روی اسامی بازیکنان این دو تیم در طی بیست سال اخیر آنهایی را که سابقه نشان داده در بین هواداران از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند را بدون هیچ قضاوتی در مورد مقایسه ترتیب جایگاهشان با یکدیگر معرفی خواهیم کرد تا اگر مخاطبان این گزارش به نظرشان چهره دیگری هم از قلم افتاده است در زیر این گزارش معرفی کنند. 
البته ذکر این نکته ضروری است که با توجه به شرایط فعلی نمی‌توان از تمامی جامعه هواداران سپاهان در این مورد نظرخواهی کرد اما اگر واکنش و احساسات هواداران همیشه حاضر در میادین ورزشی را مشتی نمونه خروار قرار دهیم می‌توان گفت که نتایج بدست آمده خیلی هم دور از واقعیت نیست.



حمید معماریان: در دهه هفتاد و در سال‌هایی که تلویزیون اینطور پیوسته و گسترده فوتبال‌های جام آزادگان را به روی آنتن پخش زنده نمی‌فرستاد و البته خبری هم از برنامه ۹۰ نود نبود مدافع هافبک راست سپاهان با آن استیل خاص و منحصر به فرد خود که سرعتی عجیب و غریب هم به او بخشیده بود در فوتبال اصفهان می‌درخشید. البته در آن زمان خبری از پول‌های میلیاردی این سال‌های فوتبال ایران هم نبود و بازیکنان واقعا به عشق هواداران بازی می‌کردند. معماریان در آن دوران از معدود بازیکنان شهرستانی بود که با وجود توجه مربیان تیم ملی به قرمز و آبی پایتخت همیشه یک پای ثابت اردوهای تیم ملی بود و به جز کیفیت فنی از لحاظ اخلاقی هم آنقدر خوب بود که نسل اول هواداران سپاهان که امروز بیشتر از ۴۰ سال دارند همیشه از او به نیکی یاد می‌کنند.



مجید بصیرت: بازیکن محبوب تیم فوتبال سپاهان که در سال‌های آخر دوران بازیگری‌اش قهرمانی در لیگ برتر فوتبال ایران را هم تجربه کرد یکی از محبوبترین بازیکنان سپاهان در جریان بازی‌های لیگ آزادگان بود و البته بعد از دو دوره حضور در لیگ برتر سرانجام از فوتبال خداحافظی کرد. بصیرت هم که بیش از ۲۰۰ بازی برای سپاهان انجام داد برای نسل دوم فوتبال سپاهان خاطرات بسیار خوبی از خودش به جا گذاشت ولی در طی این چند سال اخیر بیشتر در رده های مدیریتی و سرپرستی باشگاه سپاهان مشغول به کار بود تا کمی از فوتبال داخل زمین دور شود اما در طی دو سال گذشته او باز هم به جایگاه اصلی خودش بازگشته و بعد از یک‌سال حضور در تیم سایپا امسال تجربیاتش را در اختیار بازیکنان تیم سپاهان قرار می‌دهد. بصيرت شايد اگر در بحث حذف سپاهان به خاطر دو اخطاره بودن رحمان احمدي دقت بيشتري از خود نشان مي داد مي توانست محبوبيت بيشتري داشته باشد.



آرمناک پطروسیان: بدون شک سپاهان را باید تنها باشگاه ایرانی دانست که در تاریخ فوتبالش تعدادی از بازیکنان خارجی هم به اندازه فوتبالیست‌های ایرانی از محبوبیت فراوانی در بین هواداران برخوردار بوده‌اند و بدون تردید در این میان آرمناک پطروسیان دروازه‌بان سابق و ارمنی این تیم هنوز هم در نسل دوم هواداران سپاهان که امروز بین ۳۰ تا ۴۰ سال سن دارند از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. آرمناک هم از لحاظ فنی دروازه‌بان باکیفیتی بود و هم با وجود اینکه بارها و بارها با پیشنهاد تیم‌های پرسپولیس و استقلال روبرو شد هرگز حاضر نشد در دوران اوج خودش سپاهان را ترک کند و همین اتفاقات محبوبیتی مثال زدنی را برای عقاب ایروان رقم زد.



محمود کریمی:
هرچند که مهاجم سپاهان به خاطر یک مصدومیت بدموقع و ناگهانی مجبور شد بر خلاف میل باطنی خودش کفش‌ها را آویزان کند اما "محمود آتیش پاره" از آن دست بازیکنانی بود که حرفش را در زمین مسابقه می‌زد و حجب و حیای خاص او در برخورد با هواداران هم باعث شد تا سپاهانی‌ها همیشه از مهاجم ریز نقش تیمشان به نیکی یاد کنند. البته در این بین هت تریک به یاد ماندنی او در بازی نیمه نهایی جام حذفی در برابر پرسپولیس هم در افزایش این محبوبیت بی‌تاثیر نبود تا کریمی بعد از جدایی از دنیای ورزش حرفه‌ای به عنوان دستیار در تیم سپاهان مشغول به کار شود ولی از آنجایی که خیلی اهل لابی نبوده فعلاً مشغول استراحت در منزل است تا با فراهم شدن شرایط دوباره به تیم محبوبش بازگردد.



لئون استپانیان: هافبک خلاق و دوقلوی ارمنی آرمناک در تیم سپاهان سال‌ها در خط هافبک زردها بازی کرد و حتی بازوبند کاپیتانی این تیم را هم به بازو بست تا نامش در گنجینه خاطرات هواداران این تیم ثبت شود. لئون در دوران بازیگری خود فاتح دروازه احمدرضا عابدزاده و پرسپولیس لقب گرفت و همین مسئله باعث شد تا لئون استویچکوف یکی از محبوب‌ترین بازیکنان سپاهان باشد و حتی جدایی او از تیم محبوبش هم خللی به این عنوان وارد نکرد. تنها نقطه تاریک کارنامه لئون این است که او در دوران مربیگری آنچنان مورد استقبال تیم سابقش قرار نگرفته و مجبور است که با حضور در تیم‌هایی مثل راه‌آهن و پیکان اهداف خودش در فوتبال ایران را دنبال کند.



محرم نویدکیا: مگر می‌شود اسمی از سپاهان برد و در ادامه نام محرم نویدکیا را به آن پیوند نزد؟ کاپیتان این چند سال اخیر تیم فوتبال سپاهان که با وجود مصدومیت طولانی مدت و همیشگی باز هم تمام تلاشش را برای سپاهان انجام داده بدون شک با اختلاف زیاد نسبت به بازیکنان این چند فصل اخیر سپاهان یکی از چهره‌های محبوب این تیم است که حتی با غیبت در ترکیب تیمش باز هم در اکثر مواقع نامش بر روی سکوهای ورزشگاه فولادشهر صدا زده می‌شود. البته محرم بر خلاف بقیه ستاره‌های ورزشی تمایل آنچنانی برای حضور در رسانه‌ها و فضای مجازی ندارد ولی او به نوعی تبدیل به صدای هواداران سپاهان برای گرفتن حق فوتبال شهرستان‌ها از فوتبال دو قطبی هم شده و با محبوبیتی که در بین هواداران سپاهان دارد در طی سال‌های گذشته کمتر مدیرعامل و مربی سپاهان حاضر شده در مقابل کاپیتان تیم ساز مخالفی را به صدا در آورد. محرم که این روزها به دوران بازنشستگی خودش هم نزدیک می‌شود مطمئنا در آینده‌ای نه چندان دور بر روی نیمکت سپاهان هم خواهد نشست تا از این محبوبیت و در ادامه آن دانش فنی خودش استفاده لازم را ببرد.



عبدالله ویسی: پپ گواردیولای وطنی فوتبال ایران آنقدر به اصفهان و باشگاه سپاهان عرق ملی دارد که هر زمان به این شهر باز می‌گردد سعی می‌کند تا از خاطرات خوب خودش با لباس سپاهان سخن بگوید. ویسی با وجود اینکه اصلیتی اصفهانی نداشت اما نزدیک بیش از ۱۰۰ بازی برای سپاهان انجام داد و با گل‌های حساسی که زد هنوز هم در بین سپاهانی‌های قدیمی‌تر از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. شاید تاثیرگذارترین صحنه در مورد دوران فوتبالی عبدالله ویسی همان زمانی است که به خاطر خط خوردن از لیست تیم ملی جلوی دوربین‌های تلویزیونی اشک ریخت. البته حاشیه‌های ایجاد شده در بازی چند سال قبل سپاهان و صبا را هم باید بر گردن عدم شناخت کافی تماشاگران نسل سوم سپاهان از بازیکن محبوب و با اخلاق سابق خودشان انداخت.



رسول خطیبی: مهاجم ریز نقش و تبریزی فوتبال ایران در طی دو دوره‌ای که در تیم سپاهان حضور داشت نزدیک به ۸۰ بار با پیراهن این تیم به میدان رفت و اتفاقا گل‌های بسیار حساسی هم برای تیمش به ثمر رساند تا در بین تماشاگران سپاهان یکی از محبوب‌ترین بازیکنان باشد. خطیبی آنقدر مورد اعتماد و وثوق اصفهانی‌ها بود که در اولین حضورش به عنوان سرمربی در ورزشگاه فولادشهر مورد استقبال ویژه هواداران سپاهان قرار گرفت که خاطرات خوبی از گلزنی‌های او به همراه داشتند.



ادموند بزیک: شاید تصورش هم سخت باشد که بازیکنی از تیم پرسپولیس به سپاهان بپیوندد و در عرض چند سال بتواند محبوبیت فراوانی در بین هواداران این تیم کسب کند اما تفاوت بزیک با بقیه بازیکنان در این نکته بود که او هرگز وارد حاشیه نشد و در سال‌های ابتدایی لیگ برتر آنقدر برای سپاهان گل زد که در نهایت جای خود را در قلب هواداران سپاهان باز کرد.



عماد محمدرضا: مهاجم سابق تیم سپاهان که به همراه هموطنش عبدالوهاب ابوالهیل نسل اول فوتبالیست‌های عراقی حاضر در لیگ ایران بودند هنوز هم نامی محبوب در بین هواداران سپاهان است و شاید خیلی از طرفداران این تیم بدشان نیاید که عماد باز هم فرصتی برای بازی پیدا کند و با لباس سپاهان در لیگ برتر بازی کند. عماد رضا به عنوان یکی از گلزن‌ترین و سریع‌ترین مهاجمان خارجی فوتبال ایران از لحاظ اخلاقی نمونه آرام‌تری نسبت به جاسم کرار بود که داستان تاخیرهایش در بازگشت به ایران یکی از مشکلات اساسی مدیریت وقت سپاهان بود ولی با این وجود عماد محمدرضا از خیلی بازیکنان حاضر در تیم آن زمان سپاهان محبوب‌تر شد و البته هنوز هم هست.



هادی عقیلی: مدافع میانی و کاپیتان امسال سپاهان هرچقدر که مورد غضب کارلوس کی‌روش قرار گرفته در مقابل در بین هواداران سپاهان محبوبیت بسیار زیادی دارد و دلیل عمده آن هم این است که عقیلی تا به امروز به پیراهن سپاهان پشت نکرده و اشتباه بازیکنی مثل محسن بنگر را تکرار نکرده است. هادی کاناوارو به عنوان بازیکنی محبوب در بین هواداران شناخته می‌شود که البته بر خلاف بازیکنان قبلی رابطه بسیار خوبی هم با رسانه‌ها و فعالیت در دنیای مجازی دارد و همین مسئله باعث شده تا عقیلی با سال‌ها حضور در تیم سپاهان همچنان یکی از محبوب‌ترین بازیکنان این تیم باشد.



احسان حاج صفی: به عنوان یکی از معدود بازیکنان فوتبال اصفهان که حضور در جام جهانی را تجربه کرده در این لیست از بقیه سن و سال کمتری دارد ولی حاج صفی که روزگاری نه چندان دور عنوان جوان اول فوتبال اصفهان را هم با خودش یدک می‌کشید در طی این سال‌ها همیشه با استقبال تماشاگران سپاهان روبرو شده و با عنوان حاج صفی فابرگاس به یک عنوان یک آچار فرانسه در ترکیب تیمش به میدان رفته است تا این محبوبیت روزافزون را تجربه کند.
آنهایی که می‌توانستند باشند و نیستند
در لیست بازیکنانی که در طی این بیست سال اخیر برای سپاهان به میدان رفته‌اند بازیکنانی مثل محسن بنگر، سید مهدی رحمتی، جلال اکبری، سید جلال حسینی، اميد ابراهيمي و برونو سزار هم بودند که اگر تصمیم بهتری در مورد آینده فوتبالی خودشان گرفته بودند امروز در این لیست جای داشتند اما با این وجود نحوه جدایی این بازیکنان و به خصوص محسن بنگر از تیم سپاهان به گونه‌ای بود که محبوبیت چند ساله‌شان در عرض چند روز بر باد رفت.
نبايد از نام مرحوم رضا حسن زاده نيز به راحتي عبور كرد كه در قهرماني سپاهان در اولين دوره نقشي ويژه را بازي كرد، ضمن اينكه كريم قنبري، ‌حميد مطهري، هوشنگ لوينيان، مجتبي نوري، عباس سروري، فابيو جانواريو، محمدرضا خلعتبري نيز مي توانستند در اين ليست جاي داشته باشد.
پي نوشت: ظرف روزهاي آتي اسامي چهره هاي شاخص دو دهه اخير ذوب آهن نيز زير ذره بين خبرگزاري ايمنا خواهد رفت. ضمن اينكه اگر شما فكر مي كنيد در بين اسامي چهره‌هاي شاخص سپاهان بازيكن ديگري مي‌تواند حضور داشته باشد يا پيشنهادي براي بهترين‌هاي ذوب آهن داريد مي‌توانيد از طريق نظرات به سرويس ورزش ايمنا پيشنهاد دهيد.
/55
کد خبر 182308

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • محسن AU ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    4 0
    هوشنگ لوينيان داود دهقاني احمد كعبيان پور مسعود خادمي

    پاسخ سایت: 0

  • فرهاد GB ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    4 2
    احمد مومن زاده حمید شفیعی حسین پاپی

    پاسخ سایت: 0

  • محمد ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    3 0
    ابراهیم توره-ابوالهیل-سید جلال حسینی-سیدمهدی سید صالحی-مهدی کریمیان-جواهیر سوکای

    پاسخ سایت: 0

  • محسن ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    1 1
    حسین پاپی - عبدالوهاب ابوالهیل - جواهیر سوکای - مهدی کریمیان - احمد جمشیدیان و اگر راه درست را بروند ؛ امثال مهدی شریفی و علی کریمی و ...

    پاسخ سایت: 0

  • عرفان ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    3 0
    جواهیر سوکای

    پاسخ سایت: 0

  • احمد IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    2 0
    با سلام. اینجا بد نیست یادی کنیم از مرحوم فرهاد منصف کاپیتان جوانان تیم سپاهان هم یادی کرده باشیم همچنین از امیر حسین شاهزیدی یکی از اولین شهرستانیها که به تیم ملی دعوت شد.

    پاسخ سایت: 0

  • فرهاد IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    3 0
    محمد نوری کاپیتان امروز پرسپولیس هم برای سپاهان کم زحمت نکشید فقط سربازی نوری رو از سپاهان جدا کرد یادش به خیر

    پاسخ سایت: 0

  • مهدی IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    2 0
    به نظر من باید باگذاشتن عکس های قدیمی یادی از گذشته ها کرد .و از هواداران قدیمی مثل حاج مهدی میر سعیدی(مهدی عربه)اکبر قاتل وعلی پیچ ومهره واقا مسعود وحامد خان کسایی بشه

    پاسخ سایت: 0

  • مسیح ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    3 0
    احمد جمشیدیان، مهدی کریمیان؛ ابوالهیل

    پاسخ سایت: 0

  • اصغر IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    0 4
    محسن بنگر - سید مهدی رحمتی- رضا عنایتی

    پاسخ سایت: 0

  • US ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    0 1
    حمید معماریان-حسین پاپی-هوشنگ لوینیان و حتی رحمان احمدی

    پاسخ سایت: 0

  • نادر ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    1
    بنظر من باید از همان دوره های اول تشکیل تیم های اصفهانی شروع کنید عکس بگذارید تا الان تا خاطرات برای مردم تداعی شود.

    پاسخ سایت: 0

  • قهرمان US ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    4 1
    هوشنگ لوینیان-رحمان احمدی-حسین پاپی جزو متعصبین به سپاهان بودند. ضمنا در معرفی محمود کریمی به این نکته اشاره نکردید که تنها گلزن ایرانی در جام باشگاههای جهانه

    پاسخ سایت: 0

  • reza nasr IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    1
    رحمان احمدی رو نگفتی جناب که به اندازه محرم برامون غیرت خرج داده چرا مغرضانه مینویسی رحمان حتی وقتی رفت رو تیم غیرت خرج داد. وباز با کمترین شرایط برگشت