داشتن یک اطاق فکر از ملزومات یک موسسه طراحی و تبلیغاتی است

خبرگزاری ایمنا: مجید بلوچ با حضور در جمع دانشجویان و علاقمندان به هنر گرافیک و طراحی، به شرح بخشی از خاطرات و تجارب خود از فعالیت ۵۰ ساله‌اش در این زمینه پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وی در ابتدا از دشواری انجام فعالیت‌های گرافیکی در گذشته سخن گفت و عنوان کرد: آنچه که ما به عنوان جوانان علاقمند به هنر طراحی در گذشته انجام می‌دادیم، پروسه‌ای طولانی و گاه مشقت‌بار را به دنبال داشت که در قیاس با امکاناتی که امروز در اختیار طراحان قرار دارد قابل توجه است.
این دانش آموخته دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در ادامه افزود: برخی از افراد آثار من را به عنوان آثار " دورنگی" می‌شناسند. به این جهت که بخشی از این طرح‌ها به صورت سیاه و سفید و بخشی دیگر به استفاده از رنگ قرمز و سیاه طراحی شده‌اند، که این مسئله به محدودیت امکانات موجود در آن زمان اشاره دارد.
این هنرمند که فعالیت حرفه‌ای خود را با فعالیت در آتلیه یک موسسه تبلیغاتی در تهران آغاز کرده در ادامه عنوان کرد: حضور در یک موسسه تبلیغاتی به فعالیت من وجهی حرفه‌ای بخشید و من را با دوستان و هنرمندان دیگری که در این عرصه فعال بودند آشنا ساخت.
وی افزود: به علاوه اینکه در آن زمان رسم بر این بود که طراح پس از ترسیم یک طرح، خودش نیز به اجرای آن بپردازد. اما من هنگام آغاز فعالیتم در این موسسه اعلام کردم که من در کار اجرا قدری ضعیف و فقط خواستار این هستم که طرح را ارائه بدهم.
بلوچ ادامه داد: آنها هم با درخواست من موافقت کردند و از آن زمان بود که گویی مرز میان طراح و اجراکننده طرح مشخص شد.
وی همچنین تشکیل یک اطاق فکر جهت طراحی تبلیغاتی را از ملزومات یک موسسه تبلیغات دانست و خاطرنشان کرد: مسئله قابل توجهی که در آن زمان میان ما شکل گرفت این بود که مدیریت آن موسسه یک اطاق فکر تشکیل داد و من را به عنوان طراح به همراه دو نفر دیگر در یک اطاق در کنار هم قرار داد و از ما خواست تا درباره موضوعاتی که باید برای آنها طرحی ارائه می‌شد با هم هم‌فکری کنیم. وی افزود: این مسئله در زمان خود از ابتکارات این موسسه محسوب می‌شد که متاسفانه امروز توجه چندانی در امر تبلیغات به آن نمی‌شود. من تنها دو موسسه تبلیغاتی در تهران را می‌شناسم که دارای اطاق فکر هستند.
این طراح و گرافیست پیشکسوت ضمن ابراز تاسف از اینکه بخش اعظم آثارش را امروز در اختیار ندارد، گفت: متاسفانه من از ابتدای فعالیتم از جمع آوری آثارم برای خودم غفلت کردم و امروز بسیاری از آنها را در اختیار ندارم. این آثاری هم که در این نمایشگاه وجود دارد به همت و تلاش خواهرزاده‌ام از گوشه و کنار و از میان آرشیوهای مختلف جمع آوری شده است.
شایان ذکر است؛ در این نمایشگاه بیش از ۴۰ اثر گرافیکی، از آثار مجید بلوچ در معرض تماشای بازدیدکنندگان قرار گرفت. این آثار شامل طرح‌های تبلیغاتی مختلف است که از ۵۰ سال پیش تاکنون توسط این هنرمند گرافیست اجرا شده است.
همچنین این نمایشگاه تا ۲۶ آذرماه در گالری شماره ۵ موزه هنرهای معاصر، واقع در خیابان استانداری دایر می‌باشد.


کد خبر 173498

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.