صدور ۱۰۰ هزار پروانه ساختمانی با وجود برنامه‌ریزی ساخت یک میلیون واحد مسکونی/تولید ۵۰ درصد آجر کشور در اصفهان

خبرگزاری ایمنا: نایب رییس انجمن مصالح ساختمانی استان اصفهان گفت: با وجود برنامه ریزی ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور متاسفانه سال گذشته حدود ۱۰۰ هزار پروانه ساختمانی صادر شد.

به گزارش ایمنا رضا چینی با اشاره به اینکه طبق برنامه ریزی سال های گذشته قرار بود سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود تا پاسخگوی رشد جمعیت باشد، اظهار داشت: در سال گذشته تنها حدود ۱۰۰ هزار پروانه ساختمانی صادر شده است.
وی نبود برنامه مدون را مهمترین چالش بخش ساختمان دانست و اضافه کرد: کارخانه های تولید مصالح ساختمانی با توسعه و افزایش تولید، خود را با ساخت حدود ۸۰۰ هزار واحد مسکونی در سال تطبیق دادند اما متاسفانه این رقم محقق نشد.
نایب رییس انجمن مصالح ساختمانی خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان با بیان اینکه عدم برنامه ریزی در بخش مسکن و رکود آن، موجب کاهش صدور پروانه های ساختمانی و ساخت و ساز شد، اظهار داشت: این موضوع هم رکود بازار مصالح ساختمانی، کاهش ظرفیت تولید و ضرردهی واحدهای فعال و تعطیلی حداقل ۲۰ درصد از واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی در استان، را به دنبال داشت.
چینی بیان داشت: با توجه به چرخه رکودی که طی سال های گذشته در بخش صنعت وجود داشته، مصالح ساختمانی به ندرت افزایش قیمت داشتند و واحدهای تولیدی زیادی با ضرر روبرو بودند.
چینی گفت: از دولت می خواهیم برای بخش مسکن یک برنامه حداقل ۵ ساله را به طور شفاف اعلام کند تا تولیدکنندگان بر مبنای آن برنامه ریزی کنند.
وی تصریح کرد: از آنجا که نرخ سود بانکی در کشور بالاست، سرمایه گذار مسکن باید با ساخت و ساز، حداقل سود بانکی را تامین کند و این موضوع موجب افزایش قیمت ساختمان می شود، شهرداری ها هم عوارض سالانه را مطابق با تورم بالا می برند که این مساله نیز بر قیمت ساختمان تاثیرگذار است.
نایب رییس انجمن مصالح ساختمانی استان اصفهان بیان داشت: سازمان تامین اجتماعی، مبالغ زیادی را برای بیمه کارگران از ما می گیرد اما خدمات چندانی به آنها ارایه نمی دهد.
وی با اعلام اینکه حدود ۵۰ درصد تولید آجر کشور در استان اصفهان است، گفت: به جز استان یزد، تمام استان های کشور، از اصفهان آجر خریداری می کنند همچنین آجر اصفهان به عراق و آسیای میانه صادر می شود.
چینی با اشاره به اینکه ایران دارای مزیت استفاده از کوه های مختلف و سنگ های شیل است، بیان داشت: تولیدات ایران در این زمینه دارای تنوع رنگ زیاد و کیفیت بالا در حد استاندارد اروپا است.
وی ادامه داد: با این وجود از نظر تکنولوژی، در برخی موارد نیازمند ورود ماشین آلات به کشور هستیم، گرچه حدود ۹۰ درصد از ماشین آلات مورد نیاز در داخل کشور ساخته می شود.
نایب رییس انجمن مصالح ساختمانی استان اصفهان با بیان اینکه متاسفانه فقط ۵ یا ۶ واحد آجرسازی در استان از تکنولوژی روز استفاده می کنند، اظهار داشت: به دلیل نداشتن سرمایه کافی دیگر واحدها نمی توانند دستگاه های روز را به کار ببرند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر این کارخانجات تا ۷۰ درصد صرفه جویی انرژی داشتند، گفت: افزایش قیمت حامل های انرژی باعث شد یک حرکت برای بهینه سازی مصرف انرژی در مراحل تولید مصالح ساختمانی صورت گیرد که در صورت واردات ماشین آلات لازم، سایر کارخانه ها می توانند به این سمت بروند.
چینی به تولید مصالح ساختمانی نامرغوب در استان اشاره کرد و بیان داشت: متاسفانه مصرف کنندگان از استانداردهای مصالح اطلاعی ندارند.
وی افزود: اداره استاندارد استان، بازرسی سطح شهر را بر عهده انجمن مصالح ساختمانی گذاشته است و در بازرسی های انجمن تاکنون چند ساختمان پلمپ شده است، البته استفاده از این مصالح بیشتر در بخش انبوه سازی صورت می گیرد که انجمن نمی تواند بر آن نظارت کند.
نایب رییس انجمن مصالح ساختمانی خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان تاکید کرد: استفاده از مصالح نامرغوب، تولیدکنندگان مصالح استاندارد را به تعطیلی می کشاند.
وی اضافه کرد: پیشنهاد انجمن این است که مهندسان مقیم در ساختمان ها با کیفیت مصالح ساختمانی آشنا شوند و با رعایت مسایل ساختاری، مصالح را نیز کنترل کنند.
کد خبر 169367

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.