۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۸
نشاسته، آب و خرده برنج؛ برنج دانه بلند چيني!

خبرگزاري ايمنا: شبه برنج‌ها يا همان برنج‌هاي مصنوعي، موادغذايي جديدي هستند كه اين روزها به مدد حمايت چيني‌ها وارد بازار ايران شده‌اند و با قيمت ارزان به فروش مي‌رسند.

"توليد برنج مصنوعي از برنج‌هاي نيم دانه شده به وسيله دستگاه چيني" اين يك تبليغ جديد است كه عده‌اي بازرگان براي خريد و فروش برنج از آن استفاده مي‌كنند.
برنج خردشده‌اي كه وارد اين دستگاه مي‌شود، خمير مي‌شوند و با اضافه شدن نشاسته به صورت مصنوعي به آن برنج مصنوعي توليد مي‌شود كه در نهايت برنج رنده شده و در درون كيسه‌هاي برنج راهي بازار مي‌شود.
"شبه برنج" هاي وارد شده به كشورمان قادر به توليد برنج‌هايي شبيه به همان برنج‌هاي پاكستاني است كه شايد اگر اقبال در كشور داشته باشد جايگزين برنج‌هاي خوش عطر شمال شود.
تاكنون با توجه به تبليغات گسترده‌اي كه در بسياري از رسانه‌هاي كشور انجام شده است برنج حاصل از اين دستگاه كاملا عطر و طعم برنج مي‌دهد و حتي قيمت آن نيز بسيار پايين‌تر از برنج ايراني اعلام شده است.
حتي بسياري از فروشندگان اين دست برنج‌ها مدعي هستند كه به علت توليد مصنوعي اين دست برنج‌ها مي‌توان به آنها مقادير زيادي ويتامين و هر ماده غذايي ديگري اضافه كرد و به اين ترتيب از فقرغذايي در مورد برخي ويتامين‌ها كاست.
با اين اوصاف وزارت بهداشت نيز از قافله عقب نماند و با انتشار خبري ادعا كرد كه اين دست برنج‌هاي مصنوعي مورد تاييد وزارت بهداشت نيست و استفاده از آنان به هيچ عنوان به افراد توصيه نمي‌شود.
دكتر سهيل اسكندري، معاون اداره كل فرآورده‌هاي غذايي، آرايشي و بهداشتي وزارت بهداشت در گفتگو با يكي از رسانه‌هاي كشور به عدم صدور مجوز براي توليد اين محصول اشاره كرد و مي‌افزايد: اين محصول به‌دليل كيفيت پاييني كه دارد، احتمالا افزودني غيرمجاز خواهد داشت، علاوه بر اين، به‌دليل تماس با محيط، آلودگي آن هم بالاست و احتمال كپك زدن هم در آن وجود دارد. بنابراين، برنج ماكاروني و شبه‌برنج با معيارهاي اين سازمان به هيچ عنوان سازگاري ندارد.
به گفته اين مقام مسئول، در هرحال نظارت بر چگونگي ورود اين دستگا‌ه‌ها برعهده ساير وزارتخانه‌ها‌ست اما نظارت بر محصولي كه اين دستگاه‌ها توليد مي‌كنند از نظر اينكه سلامت مردم را تهديد نكند، برعهده وزارت بهداشت است.
اسكندري مي‌افزايد: سازمان غذا و دارو در زمينه برنج چه ايراني و چه خارجي برنامه‌هاي خوبي را اجرا كرده است، براي نمونه كارشناسان اين وزارتخانه مزارع كاشت برنج‌هاي خارجي را هم بازديد مي‌كنند و بر چگونگي بسته‌بندي، حمل‌ونقل و صلاحيت شركت وارد‌كننده و عرضه‌كننده نيز نظارت مي‌شود. در مورد برنج‌هاي داخلي هم برنج‌ها شناسه بهداشتي دريافت مي‌كنند تا جوهر برنج داخلي مشخص شود.
اين در حالي است كه زماني كه وارد برخي از فروشگاه‌ها شهر مي‌شوي اين دست برنج‌ها البته با انواع و اقسام مختلف مشاهده مي‌شوند، بر روي برخي از انها هم انواع مواد و ويتامين‌هاي تشكيل دهنده انها ذكر شده است كه خريدار را به خريد اين دست برنج‌ها ترغيب مي‌كند.
البته قيمت پايين اين دست برنج‌ها نيز مزيد بر علت فروش بسيار بالاي انها شده است در حاليكه به عقيده‌اي بسياري از متخصصان تغذيه اين دست برنج‌ها هيچ‌گونه ارزش غذايي ندارند.
ليلا آذربايجاني متخصص تغذيه با اشاره به اينكه برنج منبع غني از نشاسته و كربوهيدرات است، مي‌‌گويد: افزودن نشاسته مازاد به برنج آن هم در چرخه توليد برنج به صورت مصنوعي و با خمير كردن برنج اوليه عامل مهمي در فقر غذايي اين دست برنج‌ها است.
وي مي‌افزايد: اگر اين دست برنج‌ها وارد بازار شوند و مردم از آنها استفاده كنند، به طور حتم در آينده با مشكلات فراواني در اين زمينه روبرو خواهيم شد.
محمد شاهدي عضو انجمن غذا، صنعت و سلامت نيز نظر مشابهي دارد و معتقد است افزايش ناامني غذايي و عدم اطمينان مردم به موادغذايي موجب كاهش مصرف موادغذايي مفيد شده كه در طولاني مدت عامل مهمي كاهش مواد ضروري بدن و افزايش بيماري‌هاي وابسته به آن خواهد شد.
وي به نقش وزارت بهداشت در كنترل اين دست موادغذايي اشاره مي‌كند و مي‌گويد: وزارت بهداشت به همراه دستگاه هاي متولي مي‌تواند از ورود و خريد و فروش اين موادغذايي جلوگيري كرده و با شناسايي خاطيان از ايجاد شايعه و هراس خودداري كند.
/5
کد خبر 164636

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.