۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۴

کارشناسان رسانه در گفتگو با ایمنا:

رسانه یک بنگاه اقتصادی نیست

رسانه‌های اصفهان از سایر رسانه‌های استانی عقب نمانند
رسانه یک بنگاه اقتصادی نیست

خبرگزاری ایمنا: به منابست فرا رسیدن روز خبرنگار و برپایی نهمین جشنواره مطبوعات استان اصفهان، به گفت و گو با دو تن از کارشناسان رسانه و فعالین این حوزه در اصفهان پرداخته ایم.

به گزارش ایمنا، مطبوعات و اهمیت جایگاه آن در میان مردم و به عنوانی یک پل ارتباطی که قادر است تمامی بخش‌های جامعه را به یکدیگر متصل کند، بر کسی پوشیده نیست. اما در این میان اصحاب رسانه و کسانی که فعالیت تخصصی تری نسبت به سایرین در برخورد با مطبوعات و رسانه‌ها دارند قابلیت توجه فراوان دارد.
رسانه یک بنگاه اقتصادی نیست
مدیر فرهنگسرای رسانه اصفهان درباره نقش رسانه و کارکرد آن چنین گفت: نخستین و مهم ترین مسئله‌ای که در مواجهه با رسانه‌ها خودش را نمایان می سازد، نوع نگاهی است که متولیان و مسئولینی که عهده دار کار رسانه هستند نسبت به آن دارند. باید گفت که متاسفانه از نگاه برخی‌ها رسانه تنها ابزاری برای تبلیغات تجاری و در واقع نوعی بنگاه اقتصادی محسوب می شود.
شریفی فر افزود: استقلال مالی و عدم وابستگی مطلق، از دیگر شروط پیشرفت و مردمی شدن رسانه است. تنها در این رسانه است که حرف‌ها و دغدغه‌های اصلی مردم بیان می شود.
وی در ادامه عنوان کرد: مسئله مهم دیگری که مطرح است مسئله آموزش تخصصی روزنامه نگاری و خبرنگاری در اصفهان است که باید از سوی مدیران رسانه‌ها مورد استقبال بیشتری مواجه شود تا خبرنگاران ناچار به پرداخت هزینه آن نباشند و مانعی برای آموزش حرفه‌ای بر سر راهشان وجود نداشته باشد.

رسانه‌های اصفهان از سایر رسانه‌های استانی عقب نمانند 
یکی دیگر از کارشناسان رسانه در اصفهان، ضمن تاکید بر لزوم افزایش قدرت رسانه‌ها در اصفهان افزود: گاهی شاهد این هستیم که به دلیل ضعف عملکرد رسانه‌ها در اصفهان مطالبات و خواسته‌های مهم مردم این شهر به درستی به گوش مسئولین نمی رسد و این مسئله ناشی از انعکاس نادرست و یا ناقص اخبار موجود در استان در رسانه‌هاست.
جلوانی افزود:  اگر شما سری به خبرگزاری استانی خوزستان بزنید، خواهید دید که فضای بسیار صمیمانه و بانشاطی میان رسانه و مردم برقرار است و این را می شود از میزان نظردهی مردم در آن رسانه فهمید و اینکه مردم احساس می کنند که رسانه شهرشان نه بی تفاوت در برابرآن‌ها، بلکه در کنار آن‌هاست.
وی ادامه داد: اصفهان قابلیت‌های فراوانی برای رسیدن تا مراحل بسیار بالا را در این حوزه دارد و مسلما بخش زیادی از این مسئولیت بر گردن خبرنگاران است؛ چرا که اگر یک خبرنگار وظیفه خودش را در قبال نشر صادقانه و صحیح اخبار در جامعه بداند، مردم با او همراه و همصدا خواهند شد.

 در حوزه رسانه ما همواره مُشت اول را از رقیب خورده ایم!
یک کارشناس ارشد ارتباطات و رسانه نیز فضای رسانه‌ای را به میدان نبرد تشبیه کرد و گفت: اگر تصور کنیم که فعالیت رسانه‌ای ما باید با رسانه دنیا در یک میدان مبارزه کند، ما همیشه پیش از شروع مسابقه مُشت اول را از حریف خورده‌ایم و با نیرویی اندک مبارزه را آغاز می کنیم.
هاشمیان تصریح کرد: مصداق این مسئله ورود ناگهانی سیل عظیم رسانه‌هایی همچون شبکه‌های متنوع ماهواره‌ای، شبکه‌های مجازی، گوشی‌های موبایل و نرم افزارهایی همچون وایبر، واتس آپ، لاین و تانگو است. این رسانه‌ها در حالی به جامعه ما وارد شدند که مسئولین و متولیان فرهنگی ما هیچ اطلاع درستی از آثار و نتایج عملکرد آن‌ها نداشتند و بعد از اینکه این رسانه‌های وارداتی منجر به ایجاد فضایی مسموم در جامعه شدند، مسئولین تازه به فکر مقابله با این رسانه‌ها افتاده‌اند.
وی افزود: در حال حاضر از هر ۱۰ طلاقی که در کشور ما رخ می دهد، چند موردش به نتایج استفاده از ماهواره‌ها مربوط می شود، و این در حالیست که مسئولین از طریق این آمارها و نتایج پی به مضرات ماهواره برده‌اند و به تازگی اقدام به مبارزه فرهنگی با آن نموده اند.
وی در ادامه عنوان کرد: همه این مسائل نشان می دهد که ما در حوزه رسانه ضعیف عمل می کنیم و از هوشیاری کافی برای استفاده از آن در جهت تحقق اهداف فرهنگی مان چندان موفق نبوده ایم. لازم است که ما در زمینه ساخت انیمیشن، فیلم‌های مستند و داستانی و نرم افزارهایی که وسیله انتقال فرهنگ خودمان باشند، قوی تر از پیش عمل نماییم.
کد خبر 156669

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.