۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۶
سمیرم بهشتی ناشناخته در قلب ایران+ عکس

خبرگزاری ایمنا: در ویژه نامه نوروزی ایمنا به معرفی 10 شهرستان اصفهان پرداختیم و حالا در ایام هفته اصفهان، به معرفی سایر شهرستانهای استان می پردازیم. به هر حال جاذبه های بی نظیر گردشگری شهر اصفهان با شهرستانهای زیبایی که در اسنان اصفهان وجود دارد، تکمیل می شود و به همین دلیل در طی روزهای آتی از جاذبه های بکر شهرستانهای استان خواهیم گفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا از سمیرم، شهرستان سمیرم معروف به سرزمین هزار چشمه با آبشارهای زیبا و آثار تاریخی بسیاری به عنوان یکی از مهمترین قطب های توریستی استان اصفهان شناخته می شود.
باتوجه به عوامل جغرافیایی و طبیعی و تاریخی شهرستان سمیرم می توان گفت شهرستان سمیرم دارای پتانسیل ایجاد و احداث یک منطقه گردشگری را دارا و مکانی مناسب برای سرمایه گذاری است.
علی‌رغم وجود پتانسیل های موجود در منطقه تاکنون هیچ اقدامی یا سرمایه گذاری از طرف ارگان‌های دولتی و یا بخش خصوصی صورت نپذیرفته است. 

این موضوع مسلما ناشی از معرفی نشدن منطقه و عدم شناخت مردم از امکانات شهرستان سمیرم بوده و هرگونه اقدامی توسط بخش خصوصی برای سرمایه گذاری بدون توجیه اقتصادی یک ریسک بوده و بخش خصوصی حاضر نیست که سرمایه خود را بدون توجیه اقتصادی در جایی هزینه کند.
سجاد افشاری سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان سمیرم در این باره به خبرنگار ما گفت: از جمله مناطق دیدنی و تاریخی شهرستان سمیرم علاوه بر ۹ منطقه نمونه گردشگری و دو روستای نمونه بین المللی سیور و خفر می توان از چشمه آب سفید روستای خینه، سکونتگاه باستانی تقرچه، چشمه خوانسار، تخت سلیمان، آب ملخ، حمام کمال الملک وزیر، تل شاهی و وزیری، قلعه بهمن، آبشار خفر، آبشار سمیرم، چشمه ناز ونک، تالاب خان وردشت، رودخانه و آبشار بی بی سیدان، چشمه بابا زرنگ کمه ،چشمه نوول ،غار دنگزلو، لای سرخ دنا و امامزادگان ابراهیم، زید ابن علی، سید احمد و سید محمد خفر، بی بی ناز خاتون و بی بی گل خاتون کمه و حنا نام برد. 

وی گفت: سمیرم با وجود ظرفیت بالایی که در بحث گردشگری دارد می تواند با حمایت استان و بخش خصوصی خود را به عنوان یکی از مراکز مهم جذب توریست در استان اصفهان و حتی کشور معرفی کند همانگونه که در حال حاضر شاهد حضور تعداد زیادی گردشگر از نقاط مختلف کشور در شهرستان سمیرم هستیم.
در سفر چند سال پیش معاون سابق استاندار جمال الدين صمصام شريعت به سمیرم و بازديد وی از مناطق گردشگري سميرم گفت: مناطق طبيعي و گردشگري شهرستان سميرم بايد به صورت گسترده‌اي به گردشگران و مسافران مردم ايران زمين معرفي شود تا آنها از نزديک از اين مناطق زيبا که نشانگر قدرت صنع الهي است، ديدن کنند.
وي در ادامه بیان کرد: سميرم به دليل داشتن مناطق گردشگري از پتانسيل‌ها و ظرفيت‌هاي بالقوه بسياري برخوردار است که بايد اين پتانسيل‌ها و ظرفيت‌هاي موجود در جهت توسعه و پيشرفت شهرستان در همه زمينه‌ها به نحو احسن به کارگرفته شود، و در آينده نزديک مشكلات گردشگري شهرستان سميرم در كارگروه تخصصي گردشگري استان پيگيري خواهد شد.
ولی متاسفانه با گذشت چندین سال از این قول ها هنوز هیچ گونه فعالیت مثبتی در بخش گردشگری سمیرم انجام نشده است.
یکی از مشکلات عمده شهر سمیرم در استقبال از مسافران کمبود مکان برای خواب می باشد و این مشکل در تابستان که سمیرم با حجم بالایی از مسافران روبرو می شود بیشتر به چشم می خورد.
علی کاوه معاون شهردار سمیرم در این باره به خبرنگار ایمنا گفت: برای حل مشکل مکان خواب مسافران در سمیرم با آموزش و پرورش سمیرم هماهنگی هایی به عمل آمده است که در فصل تابستان چند مدرسه شاخص در اختیار شهرداری قرار گیرد تا دیگر شاهد چادر زدن و اسکان مردم در پیاده روهای سطح شهر به دلیل تکمیل ظرفیت مکان های اقامتی نباشیم.
از دیگر ویژگی هایی که مسافران را به این منطقه سرازیر می کند صنایع دستی این شهرستان است که توجه به خود کفایی و حداکثر استفاده از طبیعت در جامعه روستایی و عشایری شهرستان سمیرم باعث شده تا از صنایع دستی استفاده بیشتری شود.
هنرهای دستی ارمغانی از اندیشه های دور و دراز مردم است چنانچه از بین۱۷هزار و ۲۸۵خانوار در سال ۱۳۷۵، 15درصد صنعت خانگی داشته اند از این تعداد ۳/۹ در نقاط شهری ۷/۹۰ درصد در نقاط روستایی سکونت داشته اند و قالی، قلیچه و گلیم ۹/۸۹ رایج‌ترین صنعت خانگی این نوع خانوارها بوده است.
بافت قالی و قالیچه با طرح‌های جدید و قدیم و نیز بافت جاجیم، گلیم مخصوصا جاجیم در نوع عالی خود "چهار گردی" بافت مفرج و خورجین، گبه در عشایر و بافت رو تلواره های خوش رنگ و نقش بافتن جوال، شله بند، جهت استفاده در کارهای کشاورزی، بافتن کیسه حمام از پشم، تولید زیراندازهای نمدی بصورت مستطیل(وگرد) و نمدی پوشاک به نام (کردی –کپنک) عرقچین نمدی و تهیه منگوله های تزیینی برای دور چادر عشایر، از صنایع دستی قدیم و مکرمه بافی، ملیله دوزی گل دوزی منجوق دوزی و.... از صنایع دستی جدید شهرستان سمیرم می باشد.
محسن آصفی رییس شورای شهر سمیرم نداشتن درآمد پایدار را از مشکلات گردشگری شهرستان سمیرم دانست و گفت: با توجه به اینکه اقتصاد این شهرستان بر پایه کشاورزی است و بر اساس قانون فعالیت های مرتبط با کشاورزی درآمدی برای شهرداری‌ها ندارد این نهاد از داشتن تامین منابع مالی پایدار و مستمر محروم است.
وی با تاکید بر استفاده از قابیلت های گردشگری شهرستان تصریح کرد: سمیرم یکی از قطب های مهم گردشگری است که می توان از این ظرفیت به عنوان یک منبع در آمد توجه کنیم. 
رییس شورای شهر سمیرم با اشاره به وضعیت نامطلوب مبلمان شهری اذعان کرد: در مدیریت شهری در جهت آبادانی شهر باید به مدیریت درآمد و هزینه توجه شود. 
در دوره های ریاست جمهوری نهم و دهم در سفرهای استانی دولت به این شهرستان طرح های توریستی برای این شهرستان تصویب شد که در دور اول سفر ریاست جمهوری تصویب نامه ۴۱۴۷۸/ت۳۷۴۸۵ هـ مورخ ۶/۳/۸۶ سد حنا، پادنا، چشمه بابا زرنگ، بی بی سیدان، زیدبن علی، آب ملخ، ونک، چهل چشمه و در دور دوم سفر ریاست جمهوری تصویب نامه ۲۳۱۱۵/ت۴۲۳۹۶ هـ مورخ ۶/۲/۸۸ آبشار سمیرم، غار دنگزلو به عنوان مناطق گردشگری نمونه تصویب و همه را برای رسیدگی مسوولین به این نقاط امیدوار کرد ولی متاسفانه این طرح ها جز بر روی کاغذ جایی دیگر مورد استفاده قرار نگرفت و روز به روز وضعیت این مناطق به جز چند نقطه خاص بدتر می شود.
در ادامه برخی از نقاط گردشگری سمیرم معرفی می کنیم. 
آبشار سمیرم

آبشار سمیرم در ۱۲کیلومتری شمال شرقی سمیرم واقع است، ارتفاع آن ۳۳متر و یکی از بهترین تفرجگاه های شهر سمیرم و حتی استان اصفهان می باشد.
آبشار سمیرم در تمام طول روز دلپذیر و خوشایند است، آب آبشار پس از گذراندن دو تا سه کیلومتر ادامه می یابد و به مزارع و باغ‌های قسمت شرقی سمیرم رسیده و آنها را آبیاری می کند حجم آب آبشار بسته به نزولات آسمانی متفاوت است. 
آبشار خفر

یکی از جلوه های طبیعت و زیبایی های آفرینش که چشم هر بیننده را خیره می کند، آبشار خفر است.
این منظره زیبا و دلنشین در ۸۰ کیلومتری جنوب غرب سمیرم و در روستای خفر می باشد، ارتفاع این آبشار زیبا حدود ۳۰متر، واقع در دامنه دنا است.
نسیم مرطوب همراه با وزش باد، که با قطرات آب ترکیب شده، مانع از نزدیک شدن به آبشار می شود و نمای آبشار را حتی از دور، دو چندان زیبا می کند.
آبشار بی بی سیدان

در ۴۸ کیلومتری جنوب غربی سمیرم در مجاورت روستای بی بی سیدان، در کنار رودخانه سمیرم (کاسگان) در ورودی تنگه ای به نام تنگه نازی، آبشاری زیبا جلوه نمایی می کند که چشم اندازی زیبا و دیدنی دارد، و هر بیننده ای را سر ذوق می آورد.
در نزدیکی آبشار، سواحل زیبای رودخانه کاسگان، با آب ولرم، محل مناسبی را برای آب تنی و شنا فراهم می سازد.
تقرچه 

به علت بافت طبیعی و صخره ای و وجود آبشارهای فصلی و مسیر رودخانه ها پوشش گیاهی مناسب وجود کنده ها (دخمه های تاریخی و باستانی) همچنین آثار بجا مانده از آسیاب‌های آبی قدیمی و چشم انداز بسیار زیبای سمت جنوب و دیده شدن قله های پوشیده از برف دنا هر گردشگری را به وجد می آورد.
از ویژگی‌های دیگر این پارک این است که آثار و بقایای دژ مهم سمیرم در زمان دیلمیان در آنجاست.
نارین قلعه سمیرم از دیر باز مورد توجه بوده است و قرار گرفتن ساختمان های مسکونی در مرتفع ترین قسمت این پارک منظره بسیار عجیبی را پیش روی هر بیننده قرار می دهد.
آب ملخ
یکی از معروف ترین جلوه های طبیعت در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی سمیرم در روستایی به نام آب ملخ می باشد.
این روستا به گونه ای در بین کوه ها قرار گرفته که در روز چند ساعتی بیشتر از نور خورشید بهره مند نمی شود.
این روستا در انتهای دره ای قرار دارد که نزدیک ترین راه صعود به قلل (کل قدویس) از این مسیر امکان پذیر است. 
تخت سلیمان 

اگر در مسیر رودخانه رو به ارتفاع بالا برویم به چشمه ای بسیار سرد و تگرگی می رسیم که دبی آن ۵۰ لیتر در ثانیه برآورد شده است،
عده ای معتقد هستند که در اثر رسوب گذاری چشمه، پلی بسیار زیبا بر روی آن بوجود آمده که به تخت سلیمان معروف است. 
چشمه ناز ونک
یکی از زیباترین و بکرترین تفرجگاه های سمیرم چشمه بزرگ و ۹۶ اینچی ناز ونک است 

این چشمه در شش کیلومتری جنوب غربی شهر ونک قرار دارد که با جلوه ای خاص، کمر کوه دو هزار متری را به دو نیمه مساوی تقسیم می کند.
زیبایی های دست نخورده چشمه ناز، تنگ دالان، منطقه شمس آباد و سواحل طبیعی و کوه های سر به فلک کشیده، و جنگل های انبوه، منطقه توریستی کم نظیری در سطح استان بوجود آورده است که می تواند هر بیننده ای را به حیرت وادارد. 

چالقفا (دشت گل های وحشی و لاله های واژگون)
کوه و چشمه چالقفا در حدود ۲۰ کیلومتری غرب سمیرم مکانی با صفا با درختان جنگلی تنک و پوشش گیاهی متنوع و عظیم با ارتفاع بیش از دو هزار متر از سطح دریا از مناطق ییلاقی بعضی از طایفه های قشقایی می باشد، چشمه های متعددی در این منطقه جاریست که معروف ترین آن چشمه سرد است. 

چالقفا قبلا یکی از مهم ترین شکار گاه های سمیرم بوده که متاسفانه به علت شکار بی رویه حیات جانوران در آن بسیار محدود شده، ولی باز هم حیوانات وحشی مثل خرس، گرگ، شغال و حتی پلنگ در کوه های آن نواحی دیده شده است./1
کد خبر 143784

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.