کاشان قطب فرش ماشینی کشور از لحاظ تعداد و تولید است

خبرگزاری ایمنا: مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک و چرم وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: کاشان قطب فرش ماشینی کشور از لحاظ تعداد و تولید است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از کاشان، نعمت اله مردانی در مراسم اختتامیه همایش ملی "صنعت فرش ماشینی شکوه نساجی ایران زمین" در سالن غیاث الدین جمشید دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان، ضمن قدردانی از برگزار کنندگان عوامل اجرایی این همایش، از صنعت فرش ماشینی به عنوان " شکوه صنعت نساجی ایران " یاد کرد.
وی، این صنعت  را به عنوان لوکوموتیو محرک صنعت نساجی دانست و افزود: صنعت فرش ماشینی بخش عظیمی از صنایع بالادستی را بدنبال خود به حرکت در می آورد.
به گفته مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت، صنعت فرش ماشینی یکی از صنایع مهم و ازرش آفرین در بخش صنایع نساجی و پوشاک است که در تولید ارزش افزوده و اشتغال اهمیت فراوانی دارد و به روز رسانی و ارائه طرح‌های جدید در رونق و توسعه صنعت فرش ماشینی از اهمیت بالایی برخوردار است.
۷۰ درصد تولید کنندگان فرش ایران در کاشان هستند 
وی اظهار داشت:۷۰ درصد از کارخانجات فرش ماشینی کشور به لحاظ میزان تولید در شهرستان کاشان و آران و بیدگل است. 
مردانی گفت: همچنین ۸۰ درصد کارخانجات فرش ماشینی کشور به لحاظ تعداد  نیز در این منطقه است که این مهم خود نشانگر اهمیت جهانی این منطقه در تولید فرش است.
مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت به فعالیت حدود یک هزار کارخانه فرش بافی در داخل کشور اشاره کرد و وی افزود: از این تعداد حدود ۸۰۰  کارخانه در منطقه کاشان مستقر است.
به گفته مردانی منطقه کاشان به عنوان قطب تولید صنعت فرش ماشینی کشور محسوب می شود که ۷۰ تا ۸۰ درصد از ماشین آلات صنعت فرش ماشینی کشور نیز در کارخانجات این منطقه نصب است.
وی ضرورت به روز رسانی، تغییرات و جایگزین شدن دستگاه های فرش بافی را از مهمترین عوامل موثر در این صنعت عنوان کرد.
مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت از مسوولین کارخانجات منطقه کاشان خواست تا به منظور ارائه و ارسال آمار تعداد ماشین آلات، نوع و مدل آن، برای اعمال بهتر سیاست گذاری های به دفتر صنایع نساجی و پوشاک و چرم هر چه سریع تر اقدام کنند.
به گفته وی، در حال حاضر ۳۴ هزار نفر در بخش های الیاف و نخ تولید فرش ماشینی کشور فعال هستند. 
مردانی در ادامه اذعان داشت: صنعتگران کشور نیاز به خدمات حمایتی در بازار یابی، صادرات و ارتقا سطح معلومات دارند تا بتوانند با تولید محصولات کمی و کیفی مطلوب نبض بازارهای جهانی را در دست بگیرند. 
وی عدم نمایندگی برای تامین قطعات این بخش را یکی از مشکلات صنعتگران دانست و افزود: دفتر صنایع نساجی و پوشاک و چرم وزارتخانه با ایجاد مراکز تحقیقاتی و پژوهش مجزا در حال پیگیری و رسیدگی به این مشکل است.
مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت اختلاف نظر تولید کنندگان و سرمایه گذاران در حوزه فروش، توسعه و ورود ماشین آلات جدید یا محدود کردن بازار تولید و عدم تغییرات را از دیگر مشکلات این صنعت ذکر کرد.
به گفته وی، برخی تولید کنندگان نیاز به روز شدن و جایگزینی دستگاه های جدید را لازم دانسته و برخی این اقدام را عامل کاهش فروش و محدودیت دیگر فروشندگان و به هدر رفتن منابع می دانند.
مردانی، نصب بیش از ۹۰ درصد دستگاه های جدید تولید فرش ماشینی در کشور را یاد آورشد و گفت: تغییرات و به روز رسانی بسیاری از کارخانجات معروف تولید کننده از طریق مشورت با تکنسین ها و استفاده از نظرات کارگران خط تولید انجام می شود که این امر عامل پیشرفت صنعت فرش ماشینی ایران در جهان شده است.
وی، مشاوره علمی صنعتگران با دانشگاه در تولید محصولات با کیفیت و دارای طرح و نقش جدید و جذاب را در رونق و توسعه صنعت فرش ماشینی ضروری دانست. 
مدیر کل دفتر صنایع نساجی و پوشاک و چرم وزارت صنعت، معدن و تجارت، صادرات یک میلیارد دلاری صنعت نساجی کشور تا پایان دیماه را یادآورشد.
وی۳۰۰ میلیون دلار از این میزان صادرات را کف پوش و ۲۲۰ میلیون دلار آن به صورت خاص مربوط به صادرات فرش ماشینی عنوان کرد.
مردانی، صادرات فرش ماشینی طی ۱۰ ماه امسال را از لحاظ وزنی ۳۴ هزار تن دانست و تصریح کرد: این در حالی است که در ۱۲ ماه سال گذشته ۳۳ هزار تن فرش به خارج از کشور صادر شد. 
به گفته وی، پیش بینی می شود در سال آینده با افزایش صادرات فرش ماشینی روبرو شده و با وجود وابستگی واردات مواد اولیه و الیاف اکریلیک در این صنعت خوشبختانه بالانس ارزی را نیز در سال جاری داشتیم./1

کد خبر 137828

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.