۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۶
احیای سبک زندگی اسلامی مهمترین نیاز جامعه ایرانی

خبرگزاری ایمنا: سبک زندگی اسلامی در واقع الگویی واقع گرا و مبتنی بر واقیات زندگی روزمره بشر در تمامی ادوار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا در شهرضا، کارایی سبک زدگی اسلامی در زندگی روزمره ناشی از کارکردهای اسلام در شئون زندگی بشر است که بر اساس مکانیزم‌های تعریف شده در راستای جهت دهی به حیات انسان به سمت تعالی تعریف شده است.
متآسفانه تمامی شئون اسلام در هیچ دوره ای از تاریخ به طور کامل اجرا نشده است و یکی از علل اصلی این مسئله نیز عناد حکام وقت با بانیان اصلی مکتب اسلام یعنی ائمه طاهرین بوده است که در طول تاریخ به انحاء مختلف ظهور بروز پیدا کرده است. 
ایجاد سانسور شدید در نشر تعالیم اسلام و نیز تولید افکار نوین و استفتائات به روز در طول تاریخ از سایر علل بروز این مسئله بوده است.
این جو اختناق شدید به ویژه در دوره ۲۵۰ ساله نخست پس از بعثت نبی مکرم اسلام ظهور و بروز بیشتری داشته است. اما علی رغم همه این امور اسلام همچنان همچون چشمه ای زاینده در بطن مدیرت زندگی مردم در طول تاریخ ساری و جاری بوده است.
تعالیم اسلام در قالب آموزه های مدنی و جزایی در محاکم کمابیش جریان داشته است اما آنچه مهم بوده و هست سبک زندگی اسلامی است که در خانه های مردم و در کوچه و بازار جریان داشته است.
اگر بخواهیم تعریفی از سبک زندگی اسلامی ارائه کنیم باید بگوییم استفاده عملی از احکام و دستورات اسلام در زندگی فردی و اجتماعی.
بسیاری از تمدن‌ها در طول تاریخ بنا بر این امر مهم که در واقع سیستم و طریق درستی برای زندگی نداشته اند و مردم این تمدن ها با انحرافات اندک و زیاد زمینه تزلزل تدریجی و نهایتا انقراض آن را فراهم آورده اند مسیر نابودی را پیموده اند. 
در نگرش اسلامی انسان و اجتماع دارای دو برخورد متقابل و در نتیجه متاثر از یکدیگر هستند از دیگر سوی در داخل اجتماعات نیز نقش حکومت غیر قابل انکار و تردید است.
یعنی در واقع هرمی سه جانبه و متشکل از انسان، جامعه و حکومت بر یک جمع انسانی تاثیر گذارند. 
احکام اسلام گاهی انسان ساز، گاهی مدنی و جزایی و در کل در حیطه قوانین عمومی و گاهی خطاب به حکام و در قالب قوانین اساسی است. 
جامعه شناسان قرون اخیر اروپا در شرایطی اقدام به وضع قوانین و پرداخت تئوری‌های جامعه شناسی و حقوق اساسی نموده اند که انسان و اجتماعی خسته از تعالیم دینی مسیح را در برابر داشته اند و با این رویکرد دین در معنایی عمومی در معنای تمامی ادیان به کار رفت.
تعبیر مارکس از دین به عنوان افیون توده ها به عنوان طلایه دار بزرگترین تئوری سیاسی و اجتماعی پرطرفدار قرن اخیر نشانی از این واقعیت دارد.
اما اسلام هیچگاه در چنین شرایطی قرار نداشته است و علت آن نیز هم‌سویی تعالیم آن با واقیات زندگی انسانی است.
فقهای اسلامی به عنوان نظریه پردازان و مدیران اجتماعی گاه مدیران سیاسی اجتماعات اسلامی در چنین فضایی اقدام به نشر و نفسیر تعالیم اسلام نموده اند. 
بیان نظریه سبک زندگی اسلامی از سوی مقام معظم رهبری در واقع تلنگری به مدیران سیاسی و اجتماعی ایران بود که در آن با خطابی هشدار گونه اقدام به طرح مسئله نمودند. 
ایران به عنوان پایگاه اصلی اسلامی در منطقه ظهور اسلام در طی اقران متمادی مطرح بوده است اما با روند رو به رشد زندگی غربی و تعلیم آن در جامعه ایرانی، و تقویت دستگاه‌های تبلیغاتی غرب در قیاس با ابزارآلات تبلیغی ما باعث شد تا به مثابه تقویت مبانی سبک زندگی غربی، سبک زندگی اسلامی جامعه ایرانی به انزوا رود.
با بروز پدیده انقلاب اسلامی و ترویج شعار بازگشت به خویشتن در جامعه ایرانی کم کم این مسئله طرح شده که جایگاه واقعی اسلام در زندگی ایرانی اسلامی کجاست؟ آیا صرف توسعه پوشیدگی بانوان تحقق زندگی اسلامی خواهد بود؟ واقیات اجتماعی نیز اندک اندک پاسخ این سوال را با پاسخی منفی مواجه ساخت.
افزایش آمار طلاق و نیز اعتیاد به مصرف مواد مخدر در کنار بروز برخی ناهجاری‌های اجتماعی نظیر بدحجابی همچون زنگ خطری لزوم ارائه نسخه ای شفا بخش را در زندگی جامعه ایرانی گوشزد کرد. 
الگوی سبک زندگی اسلامی و طرح آن در قالب تئوری اجتماعی از سوی مقام معظم رهبری به عنوان راهکاری در این زمینه مطرح شد.
این بایدها و نظریه پردازی‌های متعاقب آن در شرایط است که صدا و سیما و سینمای ایران به عنوان الگویی برتر در راه تحقق این شیوه زندگی هماهنگ با نظریه پردازان عمل نکرده است. 
ترویج تجمل گرایی در پیام‌های بازرگانی تولید شده و نیز فیلم‌های سینمایی در تعارض آشکار با خط مشی زندگی اسلامی است.
تبلیغ غذاهای فست فود همراه با تغییر ذائقه های،استفاده از خودروها و مبلمان لوکس در فیلم‌های تلویزیونی و سینمایی در شرایطی که زندگی تقریبی پنج درصد از ایرانیان با آن مطابق است در تعارض با ترویج زندگی اسلامی است.
همه این سخنان در حالی است که جامعه ایرانی نیز با پروردن الگوهای اسلامی در بطن خود توان ارائه مدلی اعلا از زندگی اسلامی را دارد. 
تاکید رهبر معظم انقلاب بر ترویج زندگی اسلامی برای حذف مبانی مضر زندگی غربی بر همین موضوع استوار است./2
کد خبر 137344

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.