زردچوبه تقلبی بدست افراد سودجو وارد باز شده است

خبرگزاری ایمنا: از آن جايى كه موادغذايى هميشه مشترى زيادى دارند، گاهى افراد سودجو براى كم كردن هزينه‌هاى توليد و سوددهى بيشتر، به تقلب دست مى‌زنند و سلامت مردم را به خطر مى‌اندازند.

فرزانه پاك‌مهر مسوول واحد اطلاع‌رسانى غذاى معاونت غذا و دارو در گفتگو با ایمنا توجه به برچسب مواد غذایی را لازم دانست و تصریح کرد: از آنجايیکه موادغذايى هميشه مشترى زيادى دارند، گاهى افراد سودجو براى كم كردن هزينه‌هاى توليد و سوددهى بيشتر، به تقلب دست مى‌زنند و سلامت مردم را به خطر مى‌اندازند.
وى با اعلام اين موضوع به رايج‌ترين تقلبات مواد غذايى پرداخت و اظهار داشت: عده‌اى از متقلبين ابتدا مقدارى چربى شير را مى‌گيرند و در اين صورت وزن مخصوص شير افزايش مى‌يابد سپس آب به آن اضافه مى‌كنند و گاهى براى جبران غلظت به آن نشاسته اضافه مى‌كنند، علاوه بر این از آنجايیکه شير آلوده و فاسد در اثر حرارت لخته مى‌شود، گاهى متقلبين براى پوشاندن عيب شير به آن جوش شيرين يا كرومات و بيكرومات پتاسيم به شيراضافه مى‌كنند.
این کارشناس تغذیه‌ با اشاره به اینکه كره‌ ۲۰‌تا ‌ ۲۵‌درصدآب دارد؛ گفت: عده‌اى از متقلبين براى بالا بردن وزن كره، مقدارى آب به همراه كازئين، كازئينات سديم يا كلرورسديم به آن مى‌افزايند، همچنین ‌اضافه كردن چربى‌هاى حيوانى يا نباتى مانند مارگارين به كره با توجه به قيمت پايين‌تر آنها از دیگر شگردهای متقلبین است، در ضمن با توجه به اين كه رنگ زرد كره مورد توجه مصرف‌كنندگان است، گاهى متقلبين كره را با مواد رنگى و رنگ‌هاى غيرمجاز و خطرناك مخلوط مى‌كنند و درمواردى براى جلوگيرى از بروز نشانه‌هاى تندى و ترشى كره، بى‌كرومات به آن افزوده مى‌شود.
وی بیان داشت: ‌برخى از متقلبين براى تهيه كشك، آرد و روغن نباتى و اسانس را با يكديگر مخلوط نموده و به نام كشك مرغوب به فروش مى‌رسانند.
پاک‌مهر افزود: متقلبين زعفران، پرچم گياه گل رنگ يا كاكل ذرت را با رنگ هاى مصنوعى به رنگ زعفران در مى‌آورند وآن را با زعفران مخلوط مى‌كنند، همچنین براى تقلب در فلفل از موادى مثل خاك اره، پوست گردو و فندق، آرد نخودچى، هسته‌ خرما، تفاله زيتون و... به عنوان پايه استفاده كرده و براى ايجاد تندى و رنگ و مزه آن را با پودر فلفل فرنگى يا خردل سياه مخلوط مى‌كنند.
وی با اشاره به توليد زردچوبه تقلبى، اظهار داشت: موادى نظير آرد يا نان خشك، پوست پسته وكمى زردچوبه را با يكديگر مخلوط مى‌كنند و به جای زردچوبه اصل می‌فروشند. یا اینکه متقلبين تفاله غوره و زرشك را با گل اخدى و آب شاه‌توت برای فروش مخلوط می‌کنند.
مسوول واحد اطلاع‌رسانى غذاى معاونت غذا و دارو تصریح کرد: براى تهيه‌ سركه ارزان قيمت، مقدارى اسيداستيك تجارتى را با آب به نسبتى تهيه مى‌كنند كه مقدار اسيداستيك آن معادل سركه‌ طبيعى باشد و براى ايجاد طعم ويژه‌ سركه، از مواد معطر ساختگى يا موادى مانند فلفل، ريشه بابونه، فلفل فرنگى و خردل استفاده مى‌كنند، گاهى هم سركه طبيعى را با مقدارى آب مخلوط مى‌كنند و براى تعديل وزن مخصوص آن مقدارى زاج يا استات دوسود به آن مى‌افزايند یا اینکه در تهيه آب ليموی تقلبى گاهى كاه زبر را با آب مخلوط كرده و مدتى به حال خود مى‌گذارند سپس مايع زرد‌رنگ حاصل را به آبليمو اضافه كرده مقدارى اسيداستيك يا جوهرليمو به آن اضافه مى‌كنند و يا آب به آبليمو اضافه مى‌كنند و به آن جوهرليمو مى‌زنند و برای آبغوره متقلبين جوهرليمو را با آب و كمى آب غوره مخلوط مى‌كنند.
وی با بیان اینکه برخى افراد سودجو رب را با مقدارى پوره كدو يا سيب‌زمينى پخته مخلوط كرده و همراه رب گوجه فرنگى مى‌جوشانند؛ ادامه داد: براى اين كه رب سفت و غليظ به نظر برسد به آن نشاسته اضافه مى‌كنند.
این کارشناس ادامه داد: در تقلب چای نیز چاى‌هاى نامرغوب يا حتى تفاله‌هاى چاى جمع‌آورى شده از قهوه‌خانه‌ها با رنگ‌ها و طعم‌دهنده‌هاى مصنوعى غيرمجازمخلوط مى‌شود که بهترين آزمون براى تشخيص چاى تقلبى، ريختن مقدارى از آن در آب سرد است چاى طبيعى و مرغوب در آب سرد رنگ نداده و طعم آب سرد را چندان تغيير نمى‌دهد.
وی در خصوص لواشك‌ نیز گفت: لواشک بدون مارك و مشخصات، اغلب از ميوه‌هاى خشك شده فاسد و آلوده و با رنگ‌هاى مصنوعى تهيه مى‌شوند همچنین شكلات‌هايى كه به صورت فله و يا بدون مارك عرضه مى‌شوند از پارافين صنعتى، كاكائو و رنگه‌اى غيرمجاز تهيه مى‌‌شوند، علاوه بر این گاهی در تخمه آفتابگردان از رنگ سياه صنعتى به منظور خوشرنگ يا يكدست شدن آنها استفاده مى‌كنند.
پاک‌مهر با توجه به موارد ذكر شده براى اجتناب از مصرف موادغذايى تقلبى‌ تاکید کرد: مواد غذايى مورد نياز را در بسته‌بندى‌هاى مناسب و با برچسب حاوى اطلاعات كامل شامل شماره پروانه ساخت از وزارت بهداشت، تاريخ توليد و انقضاء، سرى ساخت، نوع و نام محصول، مواد تشكيل‌دهنده، نام و آدرس توليدكننده و وزن خالص به زبان فارسى خريدارى كنيد و محصولات غذايى خارجى نیز باید داراى برچسب فارسى و شماره مجوز واردات از وزارت بهداشت باشد.
کد خبر 134898

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پریسا IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    اینگونه مطالب برای اطلاع رسانی مردم خیلی مفید است. ممنوع اززحمات شما

    پاسخ سایت: 0

  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    با سلام از این جور مطالب بیشتر بفرستید تا دست سودجویان رو شود.

    پاسخ سایت: 0