۳۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۱

گشتی در بازار گیاهان دارویی اصفهان

انجدان رومي، نارسايي‌هاي كبدي را درمان می کند

از این گیاه دارویی در درمان رماتيسم و ميگرن نیز استفاده می شود
انجدان رومي، نارسايي‌هاي كبدي را درمان می کند

خبرگزاری ایمنا: انجدان رومي، گياهي علفي، پايا داراي ساقه ضخيم استوانه‌اي به قطر ۳ تا ۴ سانتيمتر و به ارتفاع ۱ تا دو متر است.

به گزارش ایمنا سابقه استفاده از گیاهان دارویی به زمان‌های بسیار دور برمی‌گردد؛ به‌طوری‌که حتی در کتب قدیمی مانند انجیل و کتاب مقدس باستانی هند (ودا)، استفاده از برخی گیاهان در درمان بیماری‌ها توصیه شده است. اما قدمت استفاده از گیاهان دارویی، به‌معنی روند رو به کاهش آن در دنیای مدرن امروزی نیست. امروزه در جوامع صنعتی و در بسیاری از کشورهای پیشرفته و درحال توسعه، استفاده از طب سنتی و گیاهان دارویی برای حفظ سلامتی، به‌دلیل افزایش اعتماد مردم به استفاده از این گیاهان، بسیار چشمگیر است. در همین راستا بازار تخصصی گیاهان دارویی اصفهان به عنوان اولین بازار گیاهان دارویی کشور با سرمایه گذاری و همت سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری در این زمینه قدم برداشته است که در آن مشاوران و اساتید طب سنتی حضور یافته و آموزش های لازم در خصوص فواید گیاهان دارویی و نحوه مصرف آن ها را به شهروندان ارایه می دهند. در زیر خواص دارویی گیاه انجدان رومي که توسط اساتید بازار گیاهان دارویی گرد آوری شده آورده شده است. 
مشخصات ظاهري
انجدان رومي، گياهي علفي، پايا داراي ساقه ضخيم استوانه‌اي به قطر ۳ تا ۴ سانتيمتر و به ارتفاع ۱ تا دو متر است. برگ‌هاي ضخيم، گوشتدار، منقسم به برگچه‌هايي با ظاهر لوزي شكل و دندانه‌هاي نامساوي، به رنگ سبز تيره شفاف و منتهي به دمبرگ استوانه‌اي مشخص دارد. زيرين‌ترين برگ آن به طول ۷۰ سانتيمتر مي‌رسد. گل‌هاي آن بسيار كوچك، به ابعاد ۳ ميليمتر، به رنگ زرد و مجتمع به صورت چتر است. ميوه‌ي آن بيضوي دراز، به طول ۵ تا ۷ ميليمتر، به رنگ زرد يا قهوه‌اي و بسيار معطر، پس از رسيدن است.
خواص
 از انجدان رومي بيشتر در موارد زير استفاده درماني به عمل مي‌آورند، قطع حالت قاعدگي-هضم غذا-تقويت معده-تصفيه نمودن خون-زياد كردن ادرار –زردي-نقرس-نارسايي‌هاي كبدي و كليوي-رماتيسم-ورم كليه و مثانه-كم خوني-ميگرن و ضعف عمومي.
محل رويش
انجدان رومي در نواحي مختلف پرورش داده مي‌شود. و در برخي مناطق به صورت نيمه وحشي از جمله در كوه هزاران كرمان (در ۳۴۰۰ متري بين كرمان و بندرعباس) نيز مشاهده مي‌شود.
/66

کد خبر 113504

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.