۳۰ تیر ۱۳۹۲ - ۰۰:۵۰

مقاله روز: بررسی بیماری نقرس

بیماران مبتلا به نقرس از خوردن غذاهای پورین دار اجتناب کنند

کاهش وزن می تواند در کاهش خطر ابتلا به حملات نقرس مفید باشد
بیماران مبتلا به نقرس از خوردن غذاهای پورین دار اجتناب کنند

خبرگزاری ایمنا: اسید اوریک اضافی موجود در خون به شکل کریستال هایی در مفاصل ته نشین شده و باعث قرمزی، متورم و گرم شدن، درد و التهاب یک یا چند مفصل می گردد، اینها علائم بیماری نقرس است.

به گزارش گروه ترجمه سرویس علم و فناوری ایمنا در این مقاله به بررسی بیماری نقرس می پردازیم. نقرس نوعی ورم مفاصل ناشی از تجمع بلورهای اسید اوریک در مفاصل است . اختلال در اسید اوریک و تبلور این ترکیبات در مفاصل باعث التهاب دردناک مفاصل، سنگ کلیه و انسداد کلیه شده، که منجر به نارسایی کلیه می شود. یکی از عوامل افزایش دهنده ی اسید اوریک، دریافت زیاد مواد غذایی حاوی اسید آمینه ی "پورین" است.
علائم نقرس
حملات حاد نقرس با شروع سریع درد در مفصل آسیب دیده به دنبال گرمی، تورم، تغییر رنگ مایل به قرمز، و حساسیت مشخص می شود. مفصل های کوچک در قاعده انگشت شست پا رایج ترین محل حمله است. سایر مفاصل که تحت تاثیر قرار می گیرند عبارتند از مچ پا، زانو، مچ دست، انگشتان و آرنج. در برخی افراد، درد حاد آنقدر شدید است که حتی یک ورق تخت در پا باعث درد شدید می شود. این حملات دردناک معمولا پس از چند ساعت تا چند روز با مصرف یا بدون مصرف دارو فروکش می کند. در موارد نادر، درد هفته ها به طول می انجامد. اغلب افراد مبتلا به نقرس حملات مکرر آرتریت نقرسی در طول سال ها تجربه می کنند.
عواملی که موجب افزایش اسید اوریک و ایجاد نقرس می شوند
چاقی و افزایش وزن بیش از حد به ویژه در جوانان، مصرف زیاد الکل، فشار خون بالا، و اختلال کارکرد کلیه و افزایش دریافت غذاهای پورین از جمله عوامل خطر برای ابتلا به نقرس است. برخی داروها و بیماری ها نیز می تواند سطوح اسید اوریک را بالا ببرد. جالب توجه است، یک مطالعه اخیر شیوع افزایش غیر طبیعی سطح هورمون تیروئید (هیپوتیروئیدیسم) در بیماران مبتلا به نقرس را نشان داد.
مفصل در قاعده انگشت شست پا رایج ترین محل حمله حاد نقرس است. این حملات شدید تر هم می شود مگر اینکه نقرس درمان شود. اگر بدرستی درمان نشود با گذشت زمان به مفاصل، تاندون ها و دیگر بافتهای بدن آسیب می رساند.
نقرس همچنین مفاصل آرنج و زانو هم تحت تاثیر قرار می دهد.
تشخیص آرتریت نقرسی
نقرس بصورت حملات مکرر دردناک مفاصل، به خصوص در قاعده انگشتان پا یا در مچ پا و زانو است. قابل اعتماد ترین آزمون برای تشخیص نقرس بررسی بلورهای اسید اوریک در مایع مفصلی به دست آمده از طریق آزمایش است. با استفاده از روش های استریل، مایع از مفصل ملتهب را با یک سرنگ و سوزن خارج کرده و بررسی می کنند. همچنین آزمایش خون برای اندازه گیری میزان اسید اوریک در خون هم روشی دیگر برای تشخیص این بیماری است.
توصیه به افراد مبتلا به نقرس:
آب زیادی بنوشند
( روزی ۲ تا ۳ لیتر). حتماً ۱ لیوان آب قبل از خواب بنوشند، زیرا این کار به کم شدن اسید اوریک کمک می کند. حفظ مایعات کافی به پیشگیری از حملات حاد نقرس کمک می کند و خطر تشکیل سنگ کلیه در افراد مبتلا به نقرس را کاهش می دهد.
 وزن خود را ایده آل و ثابت نگه دارند
کاهش وزن می تواند در کاهش خطر ابتلا به حملات نقرس مفید باشد. اگر اضافه وزن دارند، وزن خود را کم کنند، اما برای کاهش سریع وزن نباید گرسنه بمانند یا کم خواری کنند،، زیرا کاهش سریع وزن، باعث افزایش اسید اوریک و به دنبال آن بدتر شدن نقرس می گردد.
از خوردن غذاهای پورین دار اجتناب کنند
تغییرات رژیم غذایی می تواند به کاهش سطوح اسید اوریک در خون کمک کند. از آنجا که مواد شیمیایی پورین ها بواسطه بدن به اسید اوریک تبدیل شده، باید از خوردن غذاهای غنی از پورین اجتناب شود. غذاهای سرشار از پورین عبارتند از: گوشت، صدف و جگر، مغز و کلیه ها. محققان گزارش داده اند که مصرف گوشت یا غذاهای دریایی خطر حملات نقرس را افزایش می دهد، در حالی که به نظر می رسید مصرف فرآورده های لبنی برای کاهش این خطر مفید است.
 درمان نقرس با داروها
برخی از داروها درد و التهاب حملات نقرس را کاهش می دهد، مانند داروهای ضد التهابی (ایبوبروفن)، کلشی سین، و کورتیکواستروئیدها. دیگر داروها مثل آلوپورینول با کاهش سطح اسید اوریک در خون و جلوگیری از رسوب اسید اوریک در مفاصل ، از درد و عوارض بیشتر جلوگیری می کند.
 /126

کد خبر 109456

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.